• mamlan
    Äldre 1 Apr 18:05
    8323 visningar
    73 svar
    73
    8323

    Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?

    Såg att regeringen tänker höja flerbarnstillägget. Personligen tycker jag det är mer angeläget att man höjer underhållsstödet. Flerbarnstillägget är i mina ögon inte lika nödvändigt, det 4:e barnet är väl inte dyrare i drift än det 1:a? Visst du behöver större boende men du får ju ett barnbidrag för varje barn, dessutom så kan de ärva av varandra och dela på vissa saker. Underhållet har inte höjts på många år, ensamstående mammor har det ofta väldigt tungt ekonomiskt, läste senast förra veckan en larmrapport angående hur hög andel ensamma mammor som är fattiga i sverige i dag. Underhållsstödet är i dag löjligt lågt och där skulle en höjning verkligen vara välkommen för många.

  • Svar på tråden Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?
  • mamlan
    Äldre 1 Apr 18:34
    #1

    Ingen som har någon åsikt i frågan? Puff puff,,,

  • Marma
    Äldre 1 Apr 18:41
    #2

    det e väl snare så att de försöker få folk att skaffa fler barn då de börjar bli för lite i sverige.

  • mamlan
    Äldre 1 Apr 18:43
    #3
    Marma skrev 2010-04-01 18:41:04 följande:
    det e väl snare så att de försöker få folk att skaffa fler barn då de börjar bli för lite i sverige.
    Det var så det var när det infördes men i dag är det inte längre samma läge. Snarast är det väl valfläsk kan man misstänka, de vill "köpa" lite röster. Men jag tycker de pengarna skulle göra större nytta om manhöjer underhållsstödet för ensamstående föräldrar.
  • Äldre 1 Apr 18:45
    #4

    Jag tycker faktiskt inte att någon av dem ska höjas. Varför höjer de flerbarnstillägget? Är det bara för att det föds för lite barn, eller har de någon annan motivering?

  • Marma
    Äldre 1 Apr 18:46
    #5
    mamlan skrev 2010-04-01 18:43:20 följande:
    Det var så det var när det infördes men i dag är det inte längre samma läge. Snarast är det väl valfläsk kan man misstänka, de vill "köpa" lite röster. Men jag tycker de pengarna skulle göra större nytta om manhöjer underhållsstödet för ensamstående föräldrar.
    det gör så fortfarande, de var ju därför (enligt dem själva) som sossran införde 100kr för 2 barn...för att folk trodde det då inte kostad elika mycket at ha barn. men valfläsk absolut...det gör alla
  • Operso­nligt nick
    Äldre 1 Apr 18:55
    #6

    De vill väl att folk ska skaffa fler barn = fler skattebetalare, inte att fler ska gå isär. Nej, jag tycker inte att man ska höja underhållsstödet (inte som ett alternativ till att höja flerbarnstillägget).

    Och att säga att det 4:e barnet inte är dyrare än det 1:a är ju fel. Det finns ju faktiskt en hel del som barn inte kan ärva efter varandra. Ta en sån sak som bilstolar exempelvis. Bilstolar räcker i regel bara till 2 barn, sen bör de kasseras.

    Och vad gäller underhållsstödet, så ska det väl egentligen inte finansieras av skattepengar, utan av den andre föräldern?

  • Äldre 1 Apr 20:22
    #7

    jaha, så bara för att man har flera barn så har man det bättre ställt? Allting annat ökar ju i pris... men visst man har valt själv.

    Och hur ska man lösa det i så fall när det är snart 4 egna barn + 2 särkullsbarn? Ska vi få mindre pengar bara för att hans ex ska få mer? Som också har 4 barn som hon får barnbidrag för?


    3 killar & i vecka 21 ☆☆ tesked.blogspot.com/ ☆☆ Virkaholic
  • Äldre 1 Apr 20:52
    #8
    Teskedsmamman skrev 2010-04-01 20:22:28 följande:
    jaha, så bara för att man har flera barn så har man det bättre ställt? Allting annat ökar ju i pris... men visst man har valt själv.
    Hur menar du? Att flerbarnstillägget ska höjas, eller inte?
  • Bam
    Äldre 1 Apr 20:55
    #9

    Dom vill höja flerbarnstillägget eftersom människor med många barn tydligen har det svårt.


    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Äldre 1 Apr 20:58
    #10
    Bam skrev 2010-04-01 20:55:29 följande:
    Dom vill höja flerbarnstillägget eftersom människor med många barn tydligen har det svårt.
    Ja, rent. . . generellt. Jag har alltid tänkt att barnen ju rimligtvis måste bli billigare om man har fler, men de totala kostnaderna ökar ju.
Svar på tråden Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?