• Hjärtat längtar

    Unga Adoptanter

    Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans. 


    Jag är 23 år och min man 24 år. Det verkar vara ganska ungt i "adoptionsvärlden"
    Så jag ville se om det finns fler unga som ska adoptera eller har adopterat. För att dela tankar osv. 
    Vi ställde oss i kö hos AC i februari. Vi ska gå föräldrautbildning i höst. Och så hoppas jag att vi kan göra utredningen nästa vår och att vi kan få vårt medgivande till nov-11 då jag fyller 25. 
  • Svar på tråden Unga Adoptanter
  • MissMe83

    Vilken flygplats ska ni till?
    Jag kan titta lite när jag är uttråkad och hemma själv i morron, jag har lyckats skrapa fram jätte billiga biljetter tidigare. Får se om min talang håller i sig!

  • Pippi Långstrump

    När vi bokade biljetter kollade vi hur mycket vikt barnet fick med sig hem.
    Det kan bli billigare att boka en tur och retur resa för barnet.
    Resebolaget säljer biljetter som är ombokningdbara utan avgift. Om något skulle strula i landet. Vi tyckte att det kändes bra att ha betalt det extra.

  • HOBBE49

    Vi använde en resebyrå som hette Via travel (tror jag?) som skötte alla bokningar.

    Vår korta resa (till London) var då ombokningsbar mot en avgift men den långa resan var ombokningsbar utan avgift.
    Skillnaden i pris jämfört med Resebolaget var så stor att det skulle bli billigare att köpa helt nya biljetter på Londonflighten. Nu var vi helt säkra på avresedatum men hemresan var lite mer osäker och vi var tvungna att boka om en gång (det skulle ha kostat 500 per person men blev dyrare än beräknat (ca en tusenlapp per person) pga den där jäkla vulkanen på Island som precis slutat spy ut aska).

    Hade det strulat en massa och vi fått göra ännu fler ombokningar hade det  kanske blivit lika dyrt som resebolagets förslag. Fördelen är ju att det är skönt att låta nån boka som vet vad det handlar om och "köpa" sig sinnesro på det sättet. Man har ju nog att tänka på som det är ändå! Kolla även direkt med aktuella flygbolag hur det ser ut. Jag skulle inte boka själv på nätet eftersom det kan bli struligt med barnbiljetterna då barnen saknas på utresan.

  • fabbemam
    TomMon skrev 2012-06-15 16:58:45 följande:
    52000 var Resebolaget... Vet inte om vi kommer under det men jag hoppas det innerligt! Det känns som att man börjar bli lite trött på att strö pengar omkring sig som man hade velat lägga på att vara hemma med barnen... :(
    OJ! Jag kommer inte ihåg fast jag tror du berättat hur gamla barnen är men alla barn över 2 år måste ha eget säte och kostar då om jag inte minns fel ca 80% av vuxenbiljetten men 52 000 låter ju galet dyrt!

    Jag vet inte hur stor risk det är att något strular till sig i just Taiwan men om risk för strul av något slag finns så är det nog i den stunden tillräckligt med saker att tänka på ändå så att det är skönt med ombokningsbara biljetter och att ha en resebyrå som fixar allt, kanske är det då värt mellanskillnaden....

    Har ni provat att gå in till en resebyrå där ni bor o hört vad de har för förslag? Kom på att Halmstad bokade preliminärt åt oss och sedan spikade de bokningen när vi fått klart besked om när vi fick åka. Om de kan gör a så åt er så kan ni ju kolla runt under tiden och sedan säga till dem att ni hittat ett billigare alternativ som ni kommer att välja...

    Vad beräknade adoptionsorganisationen att resan skulle kosta i deras kalkyl?
  • TomMon

    Tack för era tips! Våra barn är 4 och 3 så det blir hela säten för dem bägge två, puh! :)

    Ska kolla sidorna nu!

  • MissMe83

    Jag letar lite fortfarande, men än så länge är det dom billigaste jag hittat. 17900 är rätt ok pris. Men visste som sagt inte vilka datum drt gällde så det varierar kanske lite i pris beroende på det. Lycka till!
    Jag hojtar till om jag lyckas skrapa fram något bättre.

Svar på tråden Unga Adoptanter