• Anonym (????)
    Äldre 4 Apr 21:09
    4879 visningar
    4 svar
    4
    4879

    efterlevnadspension?

    någon som vet vad efterlevnadspension är för något??

    mina barns far gick bort i förra året, han hade inga tillgångar alls o ingen försökring,
    finns det något som barnen kan få? eller som man kan söka?

    det har något istället för underhåll iaf.

    deras far arbetade statligt i 8års tid innan han gick bort, finns det något där som man kan söka då jobb pensionsparar tex kanske?

    sen de oranga kuvären som kommer, premie pension,, vad händer me de pengarna?

  • Svar på tråden efterlevnadspension?
  • The Black Lady
    Äldre 5 Apr 08:46
    #1

    Avled han i en arbetsplatsolycka kan de få livränta, annars får de barnpension som du redan har från FK istället för underhåll.

    Ang hans ev pensionspar så kollades det upp i samband med hans bouppteckning och hade han inget så får barnen inget..

  • Äldre 5 Apr 08:48
    #2

    Jag fick pension efter min pappa gick bort... men som the black lady skriver så togs det upp i bouppteckningen, så är det inte ngt som har missats så borde det nog inte bli ngt...

  • Anonym
    Äldre 5 Apr 09:17
    #3

    Hej!Jag blev "änka" för 5 år sen och får efterlevande pension. Jag fick förklaringen att det är för att dryga ut kassan för modern,då mannen  gått bort...att liksom en lön fattas hädanefter,då man blir änka?
    Har inget med nån pension att göra,utan det kommer från Försäkringskassan!

    ...Så... Barnen får barnpension, ca.1300:- (tror jag?) Omställningspensionen är väl runt 4000.

    För mig har omställningspensionen varit guld värd,då min sambo och jag hade saker på lån å så...och att vara mammaledig på bara en inkomst efter att han gick bort, gjorde att den pensionen underlättade!

    Lycka till!

  • Anonym
    Äldre 5 Apr 09:28
    #4

    Barnen får ju barnpension och summan räknas ut på vad din sambo tjänade under dom åren han jobbade och hur många år han jobbade m.m. Så barnpensionen är olika för alla.

Svar på tråden efterlevnadspension?