• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • FenomenaA
    FenomenaA skrev 2010-08-07 00:20:57 följande:
    Vi tog bort Nutramigen 2 och baljväxter (som jag bara hann äta vid några tillfällen). Och grön paprika och sambal oelek, som jag hade smugit in. Han var jättefin i huden i en vecka! *jippi* Vi fick Nutramigen AA utskrivet, som han har fått en skopa av igår. Idag: lite prickig. Vi får testa vidare. Kan sojaoljan i Nutramigen AA orsaka reaktioner? Jag ville ha Neocate egentligen, får väl be om det om Nutramigen AA inte verkar funka.
    Han har kräkts en eller två timmar efter ersättningsgröten. Han kräks inte normalt. Han har varit lätt prickig, och fått måttlig klåda, och gråtit och kastat sig (lite) på nätterna. Han fick tavegyl inatt. Jag har inte ändrat nåt annat i kosten. Jag har lämnat meddelande till mottagningen vi går på att vi vill ha recept på Neocate. Jag undrar om de tycker att jag måste provocera med Nutramigen AA igen?
  • FenomenaA
    Kavat skrev 2010-08-09 17:29:51 följande:
    Tittar in lite snabbt och skyller frånvaron på en 3-dagars liten kille! Hjärta
    En bebis? Grattis! {#emotions_dlg.flower}
  • Eligrabbarna
    Kavat skrev 2010-08-09 17:29:51 följande:
    Tittar in lite snabbt och skyller frånvaron på en 3-dagars liten kille! Hjärta
    ÅHhhhh stort grattis!!! Mysigt!!! Hoppas allt gått bra!! kram
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-08-09 17:29:51 följande:
    Tittar in lite snabbt och skyller frånvaron på en 3-dagars liten kille! Hjärta
    Stort grattis!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-08-09 17:29:51 följande:
    Tittar in lite snabbt och skyller frånvaron på en 3-dagars liten kille! Hjärta

    Åååhh så mysigt!! STORT grattis från oss och hoppas allt gått bra!!


     

  • Tibell

    Och när jag ändå är här tänkte jag uppdatera er lite om läget här hemma! Lilla tösen har som bekant inte kunnat äta verken gröt eller mat pga av förstoppning och reaktioner.
    Men nu, tack vare vuxendos laktulos, kan hon äta både välling, gröt och mat. Vi är överlyckliga över detta och proppar i ungen allt som hon tål ;)
    Efter provoceringar ( både medvetna men också omedvetna ) har vi kontaterat att hon är allergisk mot mjölk och soja ( Vetat sedan 6 månadet tillbaka )
    Sen är hon antagligen också allergiskt mot vete och havre! Ägg har vi inte testat medvetet än så det har vi inte kunnat utesluta/innesluta från allergilistan än!

    Men annars mår hon toppen nu när hon äntligen kan äta och därefter också bajsa! Hennes hud är jätte fin och ser precis ut som en bebishud ska se ut. Hon kan fortfarande bli lite prickig runt mun och under hals men det vet vi beror på tomat. Men eftersom hon inte får några andra symtom och prickarna försvinner under natten får hon äta mat med tomat i ändå!
    Sen kan hon även bli lite prickig på kinderna samt få lite torrfläckar på kroppen till och från men i dagsläget orkar vi inte analysera varför. Antagligen kontaktallergi på mjölk eller kanske också något mer!
    Men hur som helst kan vi äntligen leva som en "normal" familj och slippa hålla på mer massa provoceringar och funderar på vad hon tål/inte tål längre.
    Man har liksom släppt lite på oron så att säga. Man får dock fortfarande bete sig som en hök när man är borta eftersom alla har en tendens till att vilja mata henne med lite allt möjligt!

    Oj vilken novell det blev. Men nu vet ni att vi lever i allafall! Och tack återigen för allt kanon stöd jag fått här inne! Ni förtjänar guldhjärtan hela högen!!! *kram*

  • JPL
    FenomenaA skrev 2010-08-08 23:54:30 följande:
    Tack igen! Får testa vidare. Saknar god mat!
    Vi har märkt att vitpepper ofta kan "neautralisera" kokosmaken. Man kan ta i mer än man tror. Testa! Eller så går man över till mer asitatisk mat så tänker man inte på det.
Svar på tråden Allergitråden