• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-08-11 22:30:22 följande:
    Tack för alla grattis!

    En fråga till er som kan det mesta. Hostdämpande som man kan äta när man ammar? Håller på att hosta ihjäl mig. Trodde det skulle släppa nu när bebis kommit, men nej då.. Inte alls, det är värre än någonsin. Funderar på om det bara är kombo rethosta av någon annan anledning...? Helst receptfri, för jag har inte lust att gå till akuten med liten...

    Har ju pulmicort som hjälpte lite under grav, men inte helt. Men läkaren tyckte ju jag lät ren när jag var inne också, och då var det ju "ok", som alltid när man väl kommer in till läkaren.
    Prova med en sked eller två honung efter att du druckit något varmt, tex varmt vatten, buljong, the. Honungen får inte värmas speciellt mycket för då förlorar den sin hostdämpande egenskap. Fungerar för vissa, ej för alla.
  • Mela78
    Allrona skrev 2010-08-11 22:12:46 följande:
    Hade fått för mig att dottern inte kunde äta mcdonalds hamburgebröd, men nu när jag läser innehållet tycker jag det verkar som att hon kan äta det. Snälla hjälp, innehåller det någon mjölk, soja, ägg eller baljväxter (inkl e-ämnen)?

    Bröd, HB Ingredienser:

    Vetemjöl, vatten, socker, vegetabilisk olja, salt, jäst, emulgeringsmedel: E 472e (mono- och diglyceriders mono- och diacetylvinsyraestrar), mjölbehandlingsmedel: E300 (askorbinsyra). Kan innehålla spår av sesam.


    Ser inget mjölk, ägg, soja eller baljväster. Har de kanske bytt recept? Har för mig att jag kommit fram till att vår dotter inte kunde äta något på McD´s, hon har samma allergier som er dotter.
  • JPL

    Finns det någon mer som inte tål Sempers mjölk- och glutenfria gröt? Den som tidigare köptes på apotek och nu köps i affär. Jag misstänker att min niomånaders kräks av den och att det i så fall är sojalecitinet som är boven. Suck.

  • ViFrånLandet
    Angel Gbg skrev 2010-08-11 11:25:30 följande:
    Vifrånlandet: Vi är ett par andra här också som har multiallergiska barn + astma i olika grader. Vissa behöver bara ge pulmicort två gånger/dag för att barnen ska hålla sig mer eller mindre besvärsfria medans andra kör med seretide i tid och otid och ändå håller på med ventoline ett par ggr/dag varje dag så du är inte ensam... tyvärr. Ser att din son är rätt liten så det är bara att fråga på, flera har som sagt vandrat vägen innan...
    Tack! Vet inte vart jag skulle ta vägen om denna tråd (med tillhörande kloka människor Flört) inte fanns!

    Jo, han fyllde 1år så sent som i tisdags och nu håller jag på att skriva en "Gabriel får och får inte äta lista" till dagmamman med alla beteckningar och annat bra att veta... Har hittat jättebra listor på allt utom majs, vilket jag skulle behöva hjälp med. Någon?

    Måste jaga reda på den där lille mannen nu, han har precis lärt sig att gå så nu går det undan, haha!
  • 2små2stora
    Mela78 skrev 2010-08-12 07:34:22 följande:
    Ser inget mjölk, ägg, soja eller baljväster. Har de kanske bytt recept? Har för mig att jag kommit fram till att vår dotter inte kunde äta något på McD´s, hon har samma allergier som er dotter.
    McD har gjort om sina hamburgerbröd. Tidigare innehöll de sojamjöl men inte nu längre. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Snutten

    Vi från landet: vår dotter har också astma. Inhalerar seretide 4! ggr/ dag för att hålla sig ok. Tyvärr har hennes astma blivit sämre med tiden och därför bytte vi från pulmicort till seretide i våras. Hon har också multiallergi.

  • Eligrabbarna

    Jag behöver lite hjälp att luska...

    Sonen har ju varit jättefin om kinderna och ingen uppblåst mage när han ätit naturligt glutenfritt (vetefritt). Vi var ju för ca 2 veckor sedan hos svärmor då han fick i sig vete. Han fick då uppblåst mage och eksem på  kinderna.
    När vi kom hem körde vi strikt vetefritt vilket vi gör även nu. Han har haft jättefina kinder (någon gång har det blossat upp lite på ena kinden antar att det är av t ex glukossirap, men reagerar inget på magen) och magen har varit "platt".

    Nu i dag så var magen jättefin på förmiddagen och mitt på dagen liksom kinderna men nu i kväll har kinderna blossat upp igen och magen är som en boll Är så tröstlöst

    Det han ätit idag är:
    Frukost:yoghurt m flingor och russin (rice krispice m havre, vilket han ätit senaste månaderna men vi har inte märkt någon reaktion av det). delikatess knäcke från vasa (rågfullkorn vilket han också ätit ca 2 månader nu utan att vi sett någon reaktion) samt congacsmedvurst från ica (har inte innehållsförteckningen kvar men vet att jag läste flera ggr på den på affären)

    Lunch: ris och köttfärssås gjord på kokosmjölk, chilisås, salt, peppar, ketchup. mjölk

    mellis. lite av en risifrutti, bobs blandsaft och delikatessknäcke m korv (samma som frukost)

    middag: samma som lunch (lite lat jag vet blandsaft från bob

    i övrigt inget mer... det enda som är nytt är väl korven...
    blir så ledsen för magen har varit såååå fin och normal när han äter vetefritt

    Som sagt, delikatessknäcke har han ätit senaste 2 månaderna (men äter ofta minimala mängder, typ 1/5 knäckebröd om ens det), mjölk har han också ätit hela sommaren utan problem, likaså flingorna...kanske blir för mkt allt tillsammans?! men varför kom reaktionen just i dag???
    middag:

  • Tibell

    EL I . Gud vad trist att han mår dåligt igen =/ Hoppas att det går över snabbt!
    Det kan inte vara så att han smaskat i sig lite av brorsans macka ?!
    Eller att han reagerat på något helt annat! Typ jordgubbar eller äpple från saften ?!

Svar på tråden Allergitråden