• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

    OKej. Då är det inte så konstigt att hennes mage fortsätter att vara lite svullen och hon vaknar på nätterna ibland.
    Då var det stopp på aromatet!!

  • Eligrabbarna

    Sonen är nog mycket känsligare än vad vi trodde. Jag har ju förstått att han är känslig med eksemen på kinderna men det verkar som om hans mage reagerar snabbare nu också. Han fick ju en bit macka på dagis av misstag i tisdags och han var ju röd på kinderna på tisdagen o sen i går. I går natt vaknade han ett par gånger men det brukar han göra men i natt stackars maken som är  själv på nätterna (jag jobbar natt)...sonen har knappt sovit något. Till slut somnade han om i våran säng (vilket ska mkt till för att han ska somna där!).

    Mannen som ibland brukar tycka jag överdriver och tolkar in saker i sonen beteeende (även om mannen blivit mer och mer säker på sonens allergi) sa också att han hade ont i magen.

    Jag sa till maken att vi nog måste vara mer försiktiga för att han nog är mer känslig än vad vi tror. T ex har vi inte haft egen smörbytta till honom (han äter väldigt sällan macka nämligen och vi har inte trott han varit så känslig mot smulor) men nu tror jag verkligen det är dags för det!! Ja jag vet dumt att vi inte gjort sånt innan men eftersom vi inte direkt uppfattat honom som jättekänslig så har vi nite brytt oss om det.

    Är det vanligt att de blir känsligare o känsligare i sin allergi? Eller kan det helt enkelt vara så att vi bara tagit honom för "grinig" fast det egenltigen hela tiden varit allergi?
    Hans humör är ju 1000 ggr bättre nu än det var förut t ex.

    Förut hade vi ju t ex helt sädesslagsfritt men tyckte inte det blev någon skillnad nu när han får havre jämntemot då...frågan är om det är något mer vi bör ta bort. Mjölk får han, men inte heller det har blivit sämre sen vi började med det. Grejen är att det inte känns som om han blir 100% bra. Kanske är väldigt känslig mot vete så vi borde ta bort även sånt med spår i...alltså ha egen tallrik, tvätta och städa mer noggrannt etc.
    Vad tror ni? Vad borde första steget vara i denna härva???

    Han sover ju fortfarnade väldigt dåligt på nätterna och detta kom ju i samband med att han fick sina eksem på kinderna så det känns som om det skulle kunna ha ett samband. Å andra sidan mår han 1000 ggr bättre nu när han står på vetefri kost. Kanske bara mer noggrannhet som sagt?!

  • Tibell

    ELI : Min stora dotter blir ju bara känsligare och känsligare för mjölk. Hur det kommer sig vet vi inte men skulle väldigt gärna få svar på det..så är det någon som vet är jag intresserad =)
    Hon åt ju mjölk dagligen innan ( iofs bara i vällingen eftersom hon ratade allt med mjölk i ) och idag verkar hon tillochmed reagera på mjölkprotein i kryddor.Så visst kan de bli känsligare!

    Jag tror ni ska testa att vara mer nogranna! Smörbytta är ju jätte bra om han kan ha egen! Där kan det ju ligga massa smulor från andra smörgåsar. Egen tallrik , bestick mm är också jätte bra. Diska hans saker med en egen diskborste.


    Skulle inte detta hjälpa skulle jag tagit bort havret också.


     


    Var det  någon som hade någon idé om mitt inlägg igår ?

    Lilla hönan har ju fått liten liten bit ( typ smulor) av smörgås gjord på mjöl med guärnkärnmjöl i . Hon började få torrare hud omgående och eksem började sprida sig på mage/rygg och armar. Dock väldigt lusrosa så inget farligt alls. Hon blev även lite svår att natta på dagarna och sov betydligt mindre. Idag är hon HOPPLÖS och otroligt billig ;) Hon har skrikigt vid varje nattning och har bara sovit i 45 min på hela dagen vilket är otroligt lite. Hon fiser ruttna fisar och verkar ha ont i magen. Men idag har hon inte fått någon smörgås eftersom vi ansåg att eksemen räckte som reaktion. Nu till min fråga..Kan hennes magont idag ha att göra med att hon fick smörgås sön-mån-tis. Borde hon inte vara bättre idag istället för sämre !?

  • trållmor
    Eligrabbarna skrev 2010-09-02 08:54:32 följande:
    Är det vanligt att de blir känsligare o känsligare i sin allergi? Eller kan det helt enkelt vara så att vi bara tagit honom för "grinig" fast det egenltigen hela tiden varit allergi?
    Enligt våra läkare ska det bara gå åt rätt håll när de hålls borta från allergenerna, men våra barn är helt tvärtemot. De blir bara känsligare och känsligare, och reagerar snabbare och kraftigare Nya allergiläkaren (han presenterade sig som allergolog, men på hans namnskylt så stod det bara hans namn) sa att tyvärr är vissa barn så....

    Har haft inskolning på nya dagiset på nya orten, och jag kan inte annat än att sucka. Vi möts av skepsis och ifrågasättande, trots att vi har intyg på barnens allergier Intyg på intyg kräver de, och inte lyssnar de på oss föräldrar som vet vad barnen tål. Första dagen efter inskolningen så gav de barnen havredryck!!! Och när vi frågar varför så skyller personalen på att " vi ger bara det köket skickar ut" Demon Vi har pratat med dem om kontaminering och hur viktigt det är att personalen är medvetna om OCH dubbelkollar det köket skickar ut, för de har bara en kokerska och en person kan lätt göra fel.

    Vi har under sommaren sett hur underbara våra barn kan vara, och märker nu skillnaden (oftast ändå) på "vanligt" grineri och allergigrineri, och om det är trots eller om det är allergi som spökar.

    Men i övrigt är dagiset helt underbart, som en sagovärld för barn att vistas i
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Eligrabbarna

    Trållmor: ja jag är oxå helt säker på skillnaden vid allergi gnäll o vanligt gnäll. Väsentlig skillnad nu har man ju märkt

  • ViFrånLandet

    Har en fråga... Kan man få feber som allergireaktion? En kompis barn får nämligen ALLTID feber dagen efter att han har badat i klor, inga andra symptom alls, bara feber.

  • Blå Flygare
    ViFrånLandet skrev 2010-09-02 18:08:38 följande:
    Har en fråga... Kan man få feber som allergireaktion? En kompis barn får nämligen ALLTID feber dagen efter att han har badat i klor, inga andra symptom alls, bara feber.
    Jag har inte hittat det skrivet någonstans, men det är ett par här i tråden som uppgett att derasbarn reagerat med feber (ihop med andra symtom)
  • Cs mamma

    Om jag ser till min egen erfarenhet både på trollet, ett par av våra vänners troll och även jag som vuxen så blir kroppen känsligare och känsligare är det oftast att man inte funnit alla allergier alternativt att man inte elliminerat dom helt. Tänk glaset med vatten, 3droppar kanske inte orsakar översvämning men 3droppar varje dag +lite droppar här och där blir en översvämmning till slut och då kanske man drar fel slutsatser för översvämmningen kommer när man gör/äter x men det är alla droppar av både à b och c som man inte tål. Feber är ofta tycker jag ändå en vanlig del i en överkänslighetsreaktion. Det är juh kroppen som gör feber för att kunna arbeta effektivare.


    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • JPL
    xanni skrev 2010-08-31 09:36:49 följande:
    Håller som bäst på att lära mig baka glutenfritt bröd, dock är jag vanligtvis urusel på att baka bröd och det här experimentet är inget undantag... Hjälp mig, vilket av Lailas mjölmix ska jag använda? Röd, blå, gul?
    Jag testade att baka baguetter på Lailas blå mix i helgen och det gick inte alls. Det jäste överhuvudtaget inte nånting, trots att jag mätte upp temperaturen på degspadet med digital termometer - exakt 37 grader!Skrikandes Jag följde det här receptet - www.allergimat.com/recept.asp?id=949 -  som finns på Allergimat, borde väl ha funkat? Någon som har en aning om hur de olika mjölmixarna funkar?
    Det finns inget socker i det receptet. När man bakar emd lailas gula så måste man ha i salt och socker till jästen eftersom det är gjort på så rena produkter. Det är ju alltid bra att ha i när man bakar men extra viktigt nu.
Svar på tråden Allergitråden