• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden

    Efterlysning: en korv utan fläskkött, kyckling, paprika, muskot och potatis (potatismjöl går bra). Jag tror snart jag har frågat varenda korvleverantör i hela sverige... men alla korvar tycks innehålla något av ovanstående... jag som vill ge "köpe-korv" till sonen...

  • Tillalamm
    längtan 80 skrev 2012-12-30 16:30:51 följande:
    Tillalam : Du ska absolut inte strunta i de symptomen, vi får samma här. Tösen blir nästintill ohanterlig och allt som ska göras bråkad det om, att byta blöja gör en svettig
    Trottoarbonden skrev 2012-12-30 20:14:06 följande:

    Galet så arg jag blir av att läsa detta! Åh, varför lyssnar dom inte på er, om både du och personalen på förskolan upplever att barnet reagerar så är det solklart en reaktion!
    När man är så pass liten så är det oerhört svårt att uttrycka sig tydligt när något inte känns bra i kroppen. Då blir man gnällig och stingslig och har superkort stubin. Jag menar här att antingen är det så att livsmedlet faktiskt har humörpåverkan men mer troligt tror jag det är att det är någon annan typ av reaktion ditt barn har, som inte syns tydligt och som inte är lätt för barnet att uttrycka och då blir reaktionen som den blir....

    Mitt råd: Uteslut absolut! Är det "viktiga" födoämnen så testa någon gång till för att vara riktigt säker.

    Visst, det kan stå lite vad som helst på nätet. Men vi pratar ju av egen erfarenhet här, och jag har en son som hade ett hemskt humör innan vi fick bukt på allergierna. Vi hamnade slutligen på BUP till och med!
    Tack för era svar! Ja, man tycker sannerligen att en allergimottagning borde vara mer öppen för föräldrarnas (och förskolepersonalens) observationer och kanske uppdatera sina kunskaper, eller i allafall vara intresserade av att ta reda på nya saker. De kunde ha sagt "vi har inte hört talas om detta men vi ska höra oss för med kollegor" eller något. Många gånger får man mer hjälp av andra föräldrar med allergibarn än vården. känns det som. Tror som du (Trottoarbonden) att barnet har andra reaktioner som de inte kan sätta ord på utan det visar sig genom stress eller bråkighet.

  • 2små2stora
    Mandelskorpan skrev 2013-01-04 08:59:10 följande:
    En fråga till er i tråden som har barn som inte tål mjölk & soja:

    tål de FRUKTKÄRNMJÖL från Johannesbröd (E410)?
    Inte från början men nu efter 5 år så går det bra
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mandelskorpan
    2små2stora skrev 2013-01-04 09:03:30 följande:
    Inte från början men nu efter 5 år så går det bra

    OK, tack för snabbt svar! Blev det liknande symptom? Hur var det med Guarkärnmjöl? Glömde skriva det i min fråga, har för mig att det också kan vara lurigt...
  • 2små2stora
    Mandelskorpan skrev 2013-01-04 09:05:59 följande:

    OK, tack för snabbt svar! Blev det liknande symptom? Hur var det med Guarkärnmjöl? Glömde skriva det i min fråga, har för mig att det också kan vara lurigt...
    Ja det blev samma reaktion inget kärnmjöl fungerade
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • spökplumpen
    Trottoarbonden skrev 2013-01-02 20:21:38 följande:
    Efterlysning: en korv utan fläskkött, kyckling, paprika, muskot och potatis (potatismjöl går bra). Jag tror snart jag har frågat varenda korvleverantör i hela sverige... men alla korvar tycks innehålla något av ovanstående... jag som vill ge "köpe-korv" till sonen...

    Har du kollat Ekelunds? Har ingen aning om det funkar för er, men ett alternativ att kolla upp kanske? De har några korvar som vi köper som är utan druvsocker.
  • Mandelskorpan
    2små2stora skrev 2013-01-04 09:17:23 följande:
    Ja det blev samma reaktion inget kärnmjöl fungerade

    Ok! En fråga till, började barnet tåla kärnmjöl före mjölk och/eller soja eller tåldes allt när ni provade?
  • 2små2stora

    Hon tål kärnmjöl nu vi testade med det först. Klarar av soja i mindre mängder utan magproblem. Mjölk går inte alls.


    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~