• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden

    Jag brottas med frågeställningen hur pass mycket övriga familjen ska anpassa sig till allergierna. I vår familj är vi fyra stycken, lillebror 4 år som tål det mesta (magen klarar inte mycket ris eller baljväxter) men som är väldigt petig och inte vill äta så mycket olika saker. Sen har vi storebror 6,5 år med många allergier (bland annat fisk, kyckling, fläskkött, tomat och potatis). Jag själv tål allt. Min man är överkänslig mot många kryddor o grönsaker (som lök, paprika, kål, baljväxter och många rotfrukter).
    Den mängd mat som alla i familjen kan äta är inte stor alls. Dessutom reagerar storebror luftburet vid tillagning av fisk, kyckling och fläskkött så det är helt uteslutet att laga.
    Jag är enormt trött på den mat vi äter (som mest består av nötkött, pasta, mjölk, mjöl, gurka o majs). Samtidigt som jag ogärna står o lagar många olika rätter så vill jag heller inte ha så dålig variation som vi har idag.
    Jag är orolig att storebror ska bli ledsen om vi andra äter det som han inte tål. Vid något tillfälle har vi provat och då har han blivit väldigt ledsen.
    Hur gör ni andra? Hur kan man prioritera i detta läget? Ska vi andra sympati-avstå från det storebror inte tål eller ska han ta smällen?
    Innan storebrors allergier var kända så åt vi mat baserad på det som min man tål. Detta innebär att det som mannen inte tål men som storebror tål är barnen inte alls vana vid att äta. Så när jag försöker laga sådant (exempelvis olika rotsaker, kål och spenat) vill barnen inte äta...
    Ibland önskar jag bara att jag kunde få en paus från allt det här. Några dagar då och då när alla allergier plötsligt var borta o vi kunde äta som "alla andra"!

  • spökplumpen
    Jkpg Deluxe skrev 2013-05-03 22:37:41 följande:

     


     


    Hej i allergitråden! Vår son är snart 3,5 år och har gjort allergiutredning på Allergicentrum i Lkpg men de har inte hittat någon allergi på testerna... Men jag förstår inte vad det i så fall kan bero på att han ofta är alldeles småknottrig på armarna (främst) men även i pannan, på låren, magen osv. och sedan säger han både nu och då att han har ont i magen och hans bajs luktar faktiskt inte "som vanligt" eller hur man nu ska uttrycka det...!
    Någon här i tråden som har några idéer?! Vi väntar väl på "sista halmstrået" nu då vi tjatat oss till en röntgen av tarmarna...någon som vet vad man genom en röntgen ev. kan visa, som inga allergitester visar?? 
    Precis så där ser mina barn ut också. Men allergicentrum vill få det till att det är helt normalt. Jag som ser effekterna däremot när jag utesluter ämnen ser en tydlig skillnad. När de äter sånt som de inte tål får de knottror  och när de bara äter sånt som de tål så försvinner de. De försvinner inte helt, men så pass att man inte ens tänker på det. Det är bara om man går igenom hela kropparna med händerna som man känner att det kan finnas några kvar. 

    Jag tampas hela tiden med allergicentrum i linköping eftersom de tycker att jag ska ge barnen sånt jag ser att de reagerar på, men eftersom de reagerar så "snällt" så tycker vården att då ska de minsann pinas och lida varje dag. Och i förlängningen även vi, eftersom vi inte heller får sova då när minstingen skriker och gråter sig genom nätterna.

    Nu har jag iaf till sist lyckats få intyg att ge till kökspersonalen som lagar mat till förskolorna (de går på olika) men man kan läsa i dem att de i stort tycker att jag är dum i huvudet men att köket ändå ska gå på det jag säger....typ.

    Annars har vi för tillfället fått en bakslag. Min 2-årings mage har inte återhämtat sig från magsjukan som han hade för drygt 3 veckor sen. Minns att det tog 9 veckor för min äldsta att få tillbaka normalt bajs efter hans första kräksjuka. Hoppas att det går betydligt snabbare för minstingen för jag är otålig för att testa nya saker. Känner mig inte alls bekväm med att ha honom på dagis och allt vad han utsätts för där, men efter 2 år i kö så vågade jag inte tacka nej när han fick ett erbjudande i mars att börja. (Hade velat ha honom hemma till augusti, då hade vi hunnit testa så mycket mer under helt kontrollerade former.)
  • Maca

    Mandelskorpan; pratade med sonens läkare idag vad gäller eosinofila man tog prover på de vid gastron o hon sa att de var negativt så vi kan stryka det. Nu hade han fått lite lågt äggvite ämne i blodet, tecken på att han inte får i sig tillräckligt med mat. Blir så ledsen han äter trots allt vi mixar all mat. Han får hemlagat alltid, potatis lax kyckling broccoli spenat tomat kött av olika slag alltid extra rapsolja förutom 2lagade mål mat får han 3port neocate spoon + 100ml neocate aktive. Inga övriga symptom magen fungerar normalt bajsar normalt. Men har som sagt sömnapner o ofta halsinfektioner. Frågade hans doktor om det kunde påverka så extremt mycket men hon ville inte riktigt svara på frågan.

  • spökplumpen
    Trottoarbonden skrev 2013-05-14 07:36:26 följande:
    Jag brottas med frågeställningen hur pass mycket övriga familjen ska anpassa sig till allergierna. I vår familj är vi fyra stycken, lillebror 4 år som tål det mesta (magen klarar inte mycket ris eller baljväxter) men som är väldigt petig och inte vill äta så mycket olika saker. Sen har vi storebror 6,5 år med många allergier (bland annat fisk, kyckling, fläskkött, tomat och potatis). Jag själv tål allt. Min man är överkänslig mot många kryddor o grönsaker (som lök, paprika, kål, baljväxter och många rotfrukter). Den mängd mat som alla i familjen kan äta är inte stor alls. Dessutom reagerar storebror luftburet vid tillagning av fisk, kyckling och fläskkött så det är helt uteslutet att laga. Jag är enormt trött på den mat vi äter (som mest består av nötkött, pasta, mjölk, mjöl, gurka o majs). Samtidigt som jag ogärna står o lagar många olika rätter så vill jag heller inte ha så dålig variation som vi har idag. Jag är orolig att storebror ska bli ledsen om vi andra äter det som han inte tål. Vid något tillfälle har vi provat och då har han blivit väldigt ledsen. Hur gör ni andra? Hur kan man prioritera i detta läget? Ska vi andra sympati-avstå från det storebror inte tål eller ska han ta smällen? Innan storebrors allergier var kända så åt vi mat baserad på det som min man tål. Detta innebär att det som mannen inte tål men som storebror tål är barnen inte alls vana vid att äta. Så när jag försöker laga sådant (exempelvis olika rotsaker, kål och spenat) vill barnen inte äta... Ibland önskar jag bara att jag kunde få en paus från allt det här. Några dagar då och då när alla allergier plötsligt var borta o vi kunde äta som "alla andra"!

    Tror du inte dt handlar om att han känner av stämningen då? Jag frågade fröknarna vid inskolningen på dagis om det brukar bli problem med maten, men de sa att barnen inte bryr sig ett dugg om det. Det serveras redan speciell kost som det är, tex vegetariskt, så barnen upplever det inte som konstigt att inte alla äter samma mat. Hemma lagar jag två rätter, en till barnen och en till oss vuxna. Oftast försöker jag dock anpassa så pass att det bara är såsen som behöver vara olika för så roligt är det inte att laga mat. Men visst är det trist när jag står och slavar med två rätter och de sen tvärratar maten och man tvingas slänga maten. (Barnen äter numera laktosfritt och det tål varken min eller sambons magar.)
  • EQ85

    min syster hade ngt som kallas "apelsinhud" som liten. hon var lite knottrig och torr.
    det är bara att smörja med mjukgörande.
    jag kör miniderm till vår tös, man kan också smörja med rapsolja. det gör huden supermjuk

  • Bobbosmamma
    Trottoarbonden skrev 2013-05-14 07:36:26 följande:
    Jag brottas med frågeställningen hur pass mycket övriga familjen ska anpassa sig till allergierna. I vår familj är vi fyra stycken, lillebror 4 år som tål det mesta (magen klarar inte mycket ris eller baljväxter) men som är väldigt petig och inte vill äta så mycket olika saker. Sen har vi storebror 6,5 år med många allergier (bland annat fisk, kyckling, fläskkött, tomat och potatis). Jag själv tål allt. Min man är överkänslig mot många kryddor o grönsaker (som lök, paprika, kål, baljväxter och många rotfrukter).
    Den mängd mat som alla i familjen kan äta är inte stor alls. Dessutom reagerar storebror luftburet vid tillagning av fisk, kyckling och fläskkött så det är helt uteslutet att laga.
    Jag är enormt trött på den mat vi äter (som mest består av nötkött, pasta, mjölk, mjöl, gurka o majs). Samtidigt som jag ogärna står o lagar många olika rätter så vill jag heller inte ha så dålig variation som vi har idag.
    Jag är orolig att storebror ska bli ledsen om vi andra äter det som han inte tål. Vid något tillfälle har vi provat och då har han blivit väldigt ledsen.
    Hur gör ni andra? Hur kan man prioritera i detta läget? Ska vi andra sympati-avstå från det storebror inte tål eller ska han ta smällen?
    Innan storebrors allergier var kända så åt vi mat baserad på det som min man tål. Detta innebär att det som mannen inte tål men som storebror tål är barnen inte alls vana vid att äta. Så när jag försöker laga sådant (exempelvis olika rotsaker, kål och spenat) vill barnen inte äta...
    Ibland önskar jag bara att jag kunde få en paus från allt det här. Några dagar då och då när alla allergier plötsligt var borta o vi kunde äta som "alla andra"!
    Känner väl igen problematiken... Vi synkar maten helt vid lunch o middag (trots väldigt begränsad diet) men inte till frukost. Och sen så "stödäter" jag/pappan ibland mellanmål typ. Men vi har inga syskon att ta hänsyn till! Jag tror det kan vara väldigt individuellt i olika familjer/olika barn. Tex om min dotter endast hade ätit glutenfritt så kanske inte jag hade känt nehovet av att äta samma på samma sätt. Men hon äter så extremt begränsat, jag skulle liksom aldrig kunna njuta av att sitta o äta tex pizza (gillar inte ens men bara ex) brevid henne när hon äter sin j-a tråkmat. Men, alla måste nog hitta sitt sätt som funkar för var och en. Men visst blir man stundtals urless...
  • Mandelskorpan

    Maca; vad jobbigt eftersom det blir bättre med antibiotika måste det ändå finnas någon koppling till halsinfektionerna? Kanske har han ont i halsen. Problemen du beskriver påminner ändå om reflux/esofagit och där finns en koppling till att inte tåla mat. Något du kan prova är att förenkla hans kost under några dagar och se om det blir någon skillnad. T.ex ge bara kyckling potatis broccoli Neocate i 3-4 dagar och se om han blir bättre/sämre/ingen skillnad.

  • goji

    Hej alla,
    vet inte om jag ska posta detta inlägg här el i någon annan allergitråd, men jag börjar här iaf.!

    Har en son som snart är 11 månader, som jag misstänker har någon allergi. Har egentligen misstänkt det länge men inte fått något gehör på Bvc. Har nu bytt Bvc och ska till det nya om tre veckor, men tänkte slänga ut mina funderingar här först. Killen äter ersättning, gröt och mat. Har ätit ersättning sedan födseln då amningen inte kom igång helt. Ammades och fick ers kombinerat i ca 2 månader. Bajsade då flera ggr per dag och gulaktigt. Första veckan då vi kom hem fr bb åkte vi in till akuten då pojken fick enorma diarrér och blev slö. På sjkh tog de urinprov och sänka men allt såg bra ut. De fokuserade mest på amningen skulle komma igång.

    Efter 2 månader då han bara fått ersättning hade han ofta diarrer men var även väldigt hård i magen av och till. Man kan bli det av ers, sa Bvc. Han har sovit hyfsat bra och är glad av sig, inte speciellt gnällig på dagarna etc. Har fr dag 1 haft torra, röda kinder med som små knottror. Trodde i vintras att det var av kylan men de är fortfarande kvar. Blossar ibland upp oavsett om vi varit ute el ej. Sedan ca 6 månader tillbaka har han vaknat och skrikit på nätterna, blir inte lugn av att komma upp i famnen (vi samsover), blir ibland tom skrikigare av att få ersättning, kan distraheras med hjälp av att jag låter honom pilla på lysknappen etc men sen kommer det som attackskrik. Han blir hysterisk när han ska läggas ner. Bvc säger antingen separationsfas el drömmar el att han ska ha eget rum. Det är tydligt för mig att han har ont i magen. Han spänner kroppen som i en båge, sparkar m benen, skriker om man tar mot magen etc.

    Symtom nu:
    -röda, torra kinder med knottror
    -ont i magen på natten
    -oerhört hård i magen (får 10 mg laktulos/dag hjälper inte), krystar, stånkar, får endast ut harpluttar
    -kräks ibland efter att ha fått mat+ersättning
    -sover oroligt
    -kliar, gnuggar näsan ofta
    -hostar ofta
    -hickar flera ggr /dag
    -får ibland som uppstötningar låter det som
    -har inte ökat mer än 100gr i vikt sedan 8 månaders kontrollen (men har då haft en långdragen magsjuka ?? med kräkningar ej diareer i 4 veckor)
    -läkare kontrollerat ej öroninflammation, ej någon förhöjd sänka

    Nu till mina funderingar: känns som om han är allergisk mot något. Mjölkprotein är det första jag tänker? samtidigt så har hans magproblem eskalerat efter att vi började introducera gröt och vanlig mat. Kan det vara sädesslagsalkergi? Hur går jag bäst vidare med detta? Uteslut mjölkprod OCH/ELLER havre/vete eller endast det ena ur min sons kost. El. ska jag begära test hos Bvc först? Hur länge kan det ta innan man får ett sådant?

    Tacksam för lite input, förlåt att det blev så långt meddelande.

  • goji

    Just det tillägg
    -bajsar nu alltid mörkgrönt (el grönt i alla dess nyanser men oftast mörkt)

  • spökplumpen

    Goji. Jag skulle testa att ta bort mjölkprotein av den enkla anledningen att det går ur kroppen snabbare än sädesslagen, 3 månader mot 6 månader om jag inte missminner mig. För oss brukar det ta ca 3 veckor innan man har börjat kunna se någon tendens att det går åt rätt håll när vi testar ämnen. Tycker det är så synd att man aldrig blir tagen på allvar inom vården. Vi som är med våra barn hela tiden och ser hur de reagerar tas som oerhört otrovärdiga klåpare känns det som. Om man ska kunna testa för gluten måste barnet fortfarande äta det för att det ska gå att testa så gör inte som jag, som plockade bort alla sädesslag. Jag blev inte tagen på allvar och jag ville inte utsätta mina barn för mera lidande så jag tog helt sonika bort allt och fick först efteråt veta att man då inte kunde testa för celiaki. Ett tips, om du inte redan vet det, är att man ska vara väldigt försiktig med mjölkprodukter efter magsjuka. Använd laktosfria produkter tills de börjar bli bättre i magen.