• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Havi01
    Mandelskorpan skrev 2014-05-15 18:05:10 följande:



    Hur gammal är sonen? Tester visar inte alltid något.... Luktar hans bajs illa? Är det frätande så han blir röd (eller blev när han hade blöja)?
    Ja, han blir röd i rumpan av bajset. Så röd att han tycker att det gör ont att sitta.
    Han är snart fem år.
  • Mandelskorpan
    Havi01 skrev 2014-06-09 21:09:28 följande:
    Ja, han blir röd i rumpan av bajset. Så röd att han tycker att det gör ont att sitta.

    Han är snart fem år.



    Verkar ju vara ngt han inte tål då. Visade de nya testerna något? Växer han som han ska, följer kurvorna? Får han eksem som kliar ibland? Eller bara knottror?

    Det man kan göra är att testa väldigt enkel kost någon vecka och se om magen blir bättre. Exvis skippa ägg mjölk soja vete röda grönsaker syrliga frukter. Googla baskost el skonkost.
  • Mandelskorpan
    liol1973 skrev 2014-06-05 21:37:21 följande:
    Mandelskorpan: det är exakt samma som min 2.5 åring är allergisk mot. :) Med så retad mage skulle jag köra skonkost ett par dagar. Dottern kan tom spy upp svårsmält mat när mage/tarm är skadad, antagligen för att matsmältningen blir ordentligt påverkad den med.

    För dottern innebär det så fiberfattig mat som möjligt. Avokade eller perfekt mogen banan är det enda som fungerar i frukt väg och mycket vitt ris, torsk etc.



    Intressant! Visar dottern ngt på prover? Äter hon Nexium? Får hon eksem? Här syns inget på prover och det är mage/tarm och eksem han får problem med.

    Nu börjar mage / tarm återhämta sig i alla fall.

    Fiber, ja, när han var som sämst fick vi skippa alla sädesslagen, ris och majs. Potatis och quinoa gick bra....
  • liol1973

    Nej, det visar inget på prover. Hon har icke lgE förmedlad mjölkproteinallergi, soja och baljväxter har vi aldrig kollat upp ens utan utgått från att de inte heller kommer att visa.

    Hon reagerar mest med mage och tarm, men har också "torr eksem" och dem blir mycket värre när hon fått i sig något. När det är riktigt illa får vi ta bort vällingen helt och gå på ersättning istället. Hon lever i stort sett på ersättning då, och petar mest i vad vi än sätter framför henne. :/

    Nexium vet jag inte vad det är, så svaret är nog nej då. :)

  • Mandelskorpan

    Liol; Nexium är magsårsmedicin. Ges ofta om barnen har reflux, sonen hade det som liten. Nexium lugnar också mage/tarm när det är riktigt uppretat med frätande stinkbajs.

  • Fröken Frågvis

    Var häromdagen på ikea och konstaterade att det inte finns något fikaalternativ överhuvudtaget om man är allergisk mot ägg och mjölk, eller ammar ett barn som är det! Förstår inte varför de måste ha mjölk i kanelbullarna, ägg, mjölk och vete i chokladbollarna, äggpulver i rabarberpaj osv, osv. Är det pga okunskap eller nonchalans, tro? Oavsett så rimmar det illa med deras profil som familjevänliga tycker jag.

  • shine

    Jag vet!!! Blir arg varje gång jag är där och varje gång klagar jag vid deras datorer sär man kan lämna synpunkter. Har varit mjölkfri i tre år nu så det har blivit en del klagomål, men ingen förändring :(

    Ju fler som klagar så kanske det sker en förändring. Så klaga på!!!

  • Fröken Frågvis
    shine skrev 2014-06-13 21:51:10 följande:
    Jag vet!!! Blir arg varje gång jag är där och varje gång klagar jag vid deras datorer sär man kan lämna synpunkter. Har varit mjölkfri i tre år nu så det har blivit en del klagomål, men ingen förändring :( Ju fler som klagar så kanske det sker en förändring. Så klaga på!!!

    Vi var faktiskt i kontakt med någon ansvarig på ikea food för några år sedan och de sa då att de var medvetna om problemet, och att de hade för avsikt att ta bort så många allergener som möjligt från sin mat och fika, men att det var en lång process att ändra i recepten... Uppenbarligen hade hon rätt eftersom det ännu inte skett någon ändring...?! Jag har för övrigt också lämnat synpunkter i deras datorer, men den infon når bara varuhuset och inte ansvariga på ikea food tror jag. Blev däremot otroligt positivt överraskad över hur proffsigt Astrid Lindgrens Värld hanterar allergier. Suverän info om innehåll på alla produkter och många alternativ för allergiker. Ett föredöme för andra familjeattraktioner!
  • Fröken Frågvis

    Lillasyster har äntligen blivit av med sina eksem i ansiktet men har istället fått torrfläckar på bröstet, någon som vet vad det kan bero på? Jag helammar och äter mjölk- och äggfri kost.

  • gussilago

    Hoppar in. Min 2 åring har fått allergi mot ägg vete mjölk. Nu ska vi snart få komma till dietist. Bla för att få recept för specialkost. Alltså möjlighet att köpa livsmedel subventionerat. Är det någon som vet hur det fungerar?