• Äldre 5 Apr 19:50
    977576 visningar
    16505 svar
    16505
    977576

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Äldre 22 Jun 13:05
    gussilago skrev 2014-06-22 08:09:37 följande:

    Hoppar in. Min 2 åring har fått allergi mot ägg vete mjölk. Nu ska vi snart få komma till dietist. Bla för att få recept för specialkost. Alltså möjlighet att köpa livsmedel subventionerat. Är det någon som vet hur det fungerar?


    När vi fick livsmedelsanvisning för några år sedan fick vi hem en lista med en massa olika livsmedel. Bland dem fick vi välja ett visst antal som vi ville ha på recept. Därefter fick vi vanliga pappersrecept som man sen använde på apoteket för att göra en beställning. Det tog ett par dagar och sedan kunde man hämta ut allt. Det kostade då 120 kr per uttag oavsett hur mycket man beställde. Vår äldsta dotter är också allergisk mot bl.a. mjölk, ägg och vete och vi beställde olika pastasorter, mjölmixar, smörgåskex och fiberhusk.

    Tyvärr är min erfarenhet av dietister inte särskilt positiv, jag har alltid upplevt att jag haft bättre koll själv efter att ha googlat och diskuterat med andra, bl.a här på fl. Hoppas det går bättre för dig!
  • Äldre 24 Jun 19:47

    Tack för svar!

    Har än så länge bara pratat med henne per telefon. Verkar kunnig. Vi skulle få flera besök eftersom det är så mycket som ska uteslutas.

    De varpr ni kunde beställa var de bara torrvaror? Eller var det även mjukt bröd etc?

  • Äldre 24 Jun 21:21
    gussilago skrev 2014-06-24 19:47:10 följande:

    Tack för svar!

    Har än så länge bara pratat med henne per telefon. Verkar kunnig. Vi skulle få flera besök eftersom det är så mycket som ska uteslutas.

    De varpr ni kunde beställa var de bara torrvaror? Eller var det även mjukt bröd etc?


    Jag har för mig att det fanns vakuumförpackat bröd också, men att det inte fanns någon sort utan vetestärkelse. Vi har alltid bakat eget bröd till henne och fick även baka eget bröd till förskolan första halvåret... Men det är 2,5 år sen vi fick vår anvisning (har aldrig orkat förnya den efter alla kamper mot vården) så det är säkert annorlunda nu.
  • Äldre 6 Aug 20:34

    Hej!

    Jag har försökt läsa här i trådarna för att bli något klokare men det är ju sååå mycket att läsa! Kanske någon har något tips till en mamma som snart ger upp?

    Min dotter på 6-månader är allergisk mot ägg, mjölk och vete. Hon reagerar med hudutslag, eksem och fruktansvärd klåda vid minsta kontakt med vete. Ägg och mjölk har hon bara fått i sig som liten genom amning.

    För två månader sedan gick vi över till ersättning. Har provat Althera, peticate, Nutramigen men hon reagerar mot alla. I måndags fick vi nutramigen AA att testa men idag har hon fått världens klåda och vill inte äta... Vad är det i den som hon reagerar emot och vad kan hon nu få istället?! Måste ha lite "kött på benen" när jag ringer barnmottagningen känner jag, då det hela tiden varit en kamp att få någon hjälp i detta...

  • Äldre 7 Aug 00:17

    Min son har samma allergier, han får utslag och jätteont i magen om han får i sig något av födoämnena eller får dom på huden.

    Den enda mjölkersättning han kunde äta var Neocate som är helt mjölkfri. Dom andra ersättningarna är gjord på mjölk men sedan processad så dom ska fungera för mjölkallergiker. Dock fungerar dom inte för dom känsligare barnen. Läkare vill att man ska prova dom andra ersättningarna först för dom är billigare.

    Mitt tips är att be om Neocate.

  • Äldre 7 Aug 03:11

    Åh, tack så mycket för det snabba svaret! Hoppas jag kan få detta nu då och att det funkar bättre!

  • Äldre 7 Aug 09:19

    Även nutramigen aa är baserad på fria aminosyror. När jag läser på produkt sidan står det dock att den är lämplig för mjölk, soja, laktos och gluten allergi.

    Varken vete eller ägg står alltså. Ägg känns som en väldigt långsökt ingrediens, men däremot nämner dem gluten. Jag har för mig att gluten intoleranta tål vissa veteprodukter som vete allergiker inte tål, så det kan ju vara ngn sån vete produkt i kanske?

  • Äldre 16 Aug 20:33

    Hej på er!

    Vi börjar få lite ordning på allergier na nu.

    Livsmedelanvisning på gång!

    Sonens mage är väsentligt mycket bättre. Men han har fortfarande blåsor som kommer o går i händerna. Nu har det även kommit under fötterna. Någon som känner igen det?

  • Äldre 26 Aug 09:42

    Hej!

    Om det är någon som behöver Althera så har vi 6 oöppnade burkar. Bäst före datum är nästa år.

  • Äldre 27 Sep 11:29

    Hej Allihopa som lider av allergier, främst mjölkallergi här då.



     har ni hört talas om BASALLERGIDIETEN?



    Jag har av en händelse råkat komma in på en sida som hette : motkroniskabesvar.se/



    och du kan läsa mer om det på denna sida där en sammanfattning har gjorts.:www.2000taletsvetenskap.nu/gammalt/recensioner/basallergin.htm

    Jag har lånat boken : Nu Räcker det! En bok om rätten att vara frisk och forskarprestige- Ursula Jonsson som har kommit fram till denna "teori" och tycker den kan stämma. Det stämmer in på mitt eget liv.



    Men man ska alltid läsa kritiskt:)



    Jag har en nyfödd tjej på 3 månader  och hon verkar vara överkänslig/allergisk mot mjölk enligt BVC-sköterskan. Blodstrimmor i bajset , slem och jobbigt med magen.



     Har varit mjölkfri  i 1 månad då jag helammar och det har väl hjälpt lite men hon har fortfarande blod ibland i bajset. kanske har jag fått i mig mjölkprotein utan att jag vet det men har börjar utesluta alla spannmål , jäst och glutamat/glutamin nu så får vi se hur det går om det blir bättre . Jag själv är dock bättre, min hy är jättefin när jag slutat med mjölk :)



     



    Läs gärna på länkarna och kram till er alla som lider av dessa jobbiga allergier