• Äldre 5 Apr 19:50
    976189 visningar
    16505 svar
    16505
    976189

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Äldre 3 Oct 18:37

    Hej!

    Är det någon som kan svara på mina funderingar om FISKALLERGI? :)

    Har en dotter på 8 månader som är allergisk mot ägg, mjölk och vete. När hon fortfarande helammades misstänkte vi även fiskallergi men proverna visade inget på det. Hon har fått fisk flera gånger genom barnmatsburkar, utan nämnvärda problem.

    MEN, igår kokade jag en torskfilé och mosade med lite ärtor och potatis. Hon fick några små prickar runt munnen när hon åt men inte så att jag tänkte att det kunde ha med fisken att göra.

    1.5 timma senare kräktes hon dock en jättespya och blev alldeles rödflammig runt hela munnen. Sedan skrek hon och verkade ha magsmärtor hela kvällen och somnade av utmattning tre timmar senare än vanligt.

    Idag har magen varit helt ras på henne och hon har kräkts flera gånger vilket hon aldrig brukar göra.

    Jag fick en tid till barnmedicin med först i mitten på november. Någon som känner igen detta? Men kan det verkligen vara fisken eller har hon fått i sig något annat/fått en släng magsjuka?

  • Äldre 3 Oct 19:28

    Låter ju misstänkt som fisken men jag tror dock jag hade väntat till magen var ok och testat igen bara för att vara säker.


    Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12 Viola 31/5-14
  • Äldre 3 Oct 19:45

    Har en fråga ang gluten/vete

    har en tjej på 2 år  som är veteallergisk detta kom vi fram till via ta bort massor och sen lägga på och se vad hon reagerade på.

    Nu är det så att hennes storasyster på 3 år har stått stilla sen januari -13 i viktuppgång (så snart ett år) hon vägde i januari 12 kg och var 88 cm igår på bvc vägde hon 12,2 kg och var 92 cm lång. så det är ju inte direkt nått att skryta över :( hon har även det senaste året klagat återkommande på magont (mer och mer nu vaknar hon även vissa nätter med värk) och hon pekar ALLTID (och gjort ett år nu) på samma ställe på magen.

    Gluten och mjölkprotein är hon testad på vc för men det de testerna var negativa men det känns ju inte helt normalt att ett barn står stilla så länge utan att det är något?!!

    Fick tid hos bvc läkare om sex veckor så ringde själv barn mot men de vill ju ha remiss så då ringde jag vc men dit tar det 13 dagar innan vi får komma (nytt vc då vi flyttat så allt börjar ju om lite.........)


    Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12 Viola 31/5-14
  • Äldre 4 Oct 09:33

    EilleN: Det skulle även kunna vara ärtorna. Är symptomen hon fick likt det hon får av mjölk? Ärtor är en baljväxt och dess protein är väldigt likt mjölkproteinet vilket gör att många mjölkprotein allergiker även reagerar på det proteinet.

  • Äldre 4 Oct 09:40

    Rosdraken:
    diagnos på mjölkprotein allergi ställs inte med hjälp av prov då det inte finns några tillförlitliga prov (dem kan både vida falskt positivt och falskt negativt). Allt för få cv läkare känner tyvärr till det. Det är bara genom uteslutning och provokation som man får fram en riktig diagnos, så provsvaret betyder inte att det inte kan vara mjölk. Tror att även gluten provet kan visa falskt.

    Mjölk kan man utesluta själv för att testa om det blir ngn skillnad innan man tar kontakt med barnkliniken, gluten ska man dock inte utesluta själv då det försvårar/omöjliggör diagnosställning.

  • Äldre 5 Oct 21:44

    Liol1973: Såg vad du skrivit nu, och typiskt var väl det. För i eftermiddag gjorde jag egen ärtsoppa och lät tjejen äta några skedar innan jag saltade den. Sedan var det läggdags och hon somnade utan problem men vaknade ganska snart och hade precis som sina gamla koliksmärtor fast mycket värre! Hon rev sig i ansiktet och skrek tills hon inte fick någon luft. Höll på i en timma innan hon slocknade av utmattning och flera gånger under tiden var jag nära på att ringa 112 för jag i paniken fick för mig att hon fått tarmvred och var döende eller något sånt :-/

    Så ja, det lutar väl mer åt ärtorna nu!

  • Äldre 6 Oct 08:19

    Oj vad jobbigt, man känner sig verkligen maktlös när barnen har så ont! :(

    Skönt att det verkar ha fått sin förklaring i alla fall så att ni förhoppningsvis slipper samma igen. :/

  • Äldre 10 Nov 12:43

    Någon som vet hur länge man bör vänta med att provocera med bortplockade livsmedel efter att barnet blivit symtomfri (normal i magen)?

  • Äldre 10 Nov 15:34
    Fröken Frågvis skrev 2014-11-10 12:43:37 följande:

    Någon som vet hur länge man bör vänta med att provocera med bortplockade livsmedel efter att barnet blivit symtomfri (normal i magen)?


    Till oss sa de att man kunde prova försiktigt efter några månader (mjölköverkänslig) men det verkar som olika läkare ger olika råd, andra verkar fått råd att vänta längre.
  • Äldre 10 Nov 16:13
    Mandelskorpan skrev 2014-11-10 15:34:32 följande:

    Till oss sa de att man kunde prova försiktigt efter några månader (mjölköverkänslig) men det verkar som olika läkare ger olika råd, andra verkar fått råd att vänta längre.


    Ok. Vi vet att det började som en reaktion på vete, men efterhand som magen fortsatte krångla plockade vi även bort havre och majs. Efter tre veckor med gröna/blodiga diarréer är hon nu bra i magen igen. Vete kommer vi inte testa med på länge, men havre och majs vet vi inte om hon egentligen reagerade på. Bör vi ändå vänta ett par månader? Har telefontid med läkaren först om tre veckor.