• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Mandelskorpan
    Fröken Frågvis skrev 2014-11-10 16:13:36 följande:

    Ok. Vi vet att det började som en reaktion på vete, men efterhand som magen fortsatte krångla plockade vi även bort havre och majs. Efter tre veckor med gröna/blodiga diarréer är hon nu bra i magen igen. Vete kommer vi inte testa med på länge, men havre och majs vet vi inte om hon egentligen reagerade på. Bör vi ändå vänta ett par månader? Har telefontid med läkaren först om tre veckor.


    Så bra att det blivit bättre!! Har dock ingen aning om hur länge du bör vänta, jag skulle nog vara väldigt försiktig. Din dotter är väl multiallergiker? Om ni inte redan har kontakt med en dietist så be att få det. Så kanske ni lite lättare kan ringa om ni har frågor.
  • liol1973
    Fröken Frågvis skrev 2014-11-10 16:13:36 följande:
    Ok. Vi vet att det började som en reaktion på vete, men efterhand som magen fortsatte krångla plockade vi även bort havre och majs. Efter tre veckor med gröna/blodiga diarréer är hon nu bra i magen igen. Vete kommer vi inte testa med på länge, men havre och majs vet vi inte om hon egentligen reagerade på. Bör vi ändå vänta ett par månader? Har telefontid med läkaren först om tre veckor.
    Havre är ofta kontaminerat med vete, så det skulle jag vänta med. Majs vet jag inte alls hur det är med gällande vete-kontaminationer.

    Personligen skulle jag dock avvakta flera månader efter blodiga diaréer då det tar lång tid för en skadad tarm att läka. Skadan gör också att näringsupptagningsförmågan försämras, så det kan vara bra att låta kroppen komma ifatt ordentligt även näringsmässigt innan man riskerar att skada tarmen igen. :/
  • Fröken Frågvis

    Tack för era svar.

    Havre har hon bara fått i ren form (solhavre och oatlys havredryck är väl gjorda på ren havre?), majs har hon fått både som mjöl och i puré.

    Hon är sedan innan allergisk mot mjölk och soja så nu går vi runt på gröt på pepticate och rismjöl samt puré på rotfrukter och kött. Och ekologiska bananer. Sen ammar jag mycket fortfarande.

    Hon verkar nöjd med den mat hon får så det är egentligen mest rismjölet jag skulle vilja byta tillbaka till majs pga arseniken i rismjölet. Finns det något annat mjöl som ger bra gröt? Bovete?

  • Mandelskorpan

    Solhavre vet jag inget om men Oatly är väl tveksamt om du ska ge. Innehåller väl 100ppm vete? Så inte alls så rent som tex Sempers havre.

    Testa annars om hon gillar quinoa. Funkade när inget annat funkade på sonen. Om man tar ngt mer vatten och låter det koka lite längre än det står så blir det grötigt om man blandar med lite olja. Sonen älskade det när han var runt 1.

  • liol1973
    Fröken Frågvis skrev 2014-11-12 09:43:22 följande:

    Tack för era svar.

    Havre har hon bara fått i ren form (solhavre och oatlys havredryck är väl gjorda på ren havre?), majs har hon fått både som mjöl och i puré.

    Hon är sedan innan allergisk mot mjölk och soja så nu går vi runt på gröt på pepticate och rismjöl samt puré på rotfrukter och kött. Och ekologiska bananer. Sen ammar jag mycket fortfarande.

    Hon verkar nöjd med den mat hon får så det är egentligen mest rismjölet jag skulle vilja byta tillbaka till majs pga arseniken i rismjölet. Finns det något annat mjöl som ger bra gröt? Bovete?


    Oatley borde fungera då, har också gör mig att det är rent havre. 100ppm gäller gluten så det ska inte vara något problem, om hon inte också är gluten intolerant förstås. :)

    Bovete fungerar för min dotter, hon är reagerar annars på alla baljväxter (av dem vi testat vill säga) och mjölkprotein.
  • liol1973
    Mandelskorpan skrev 2014-11-13 15:47:07 följande:

    Oatly själva rekommenderar inte sina produkter till veteallergiker. De citeras bland annat på länken nedan.

    www.sandt.nu/havre-och-gluten/


    Oj, hade inte alls koll på att dem 100 mg gluten kommer från andra sädesslag än havren självt! Har inte behövt läsa på om vetekontamination på den nivån tidigare.

    Tyvärr misstänker jag att väldigt många "mjöl" typer då kan vara kontaminerade - väldigt många mals nog i maskiner som även mal vete så läs på ordentligt på vilka märken som fungerar. Det lär alltså hänga på fabrikören också och inte bara "sädesslagen". :/
  • Mandelskorpan
    liol1973 skrev 2014-11-13 18:48:12 följande:

    Oj, hade inte alls koll på att dem 100 mg gluten kommer från andra sädesslag än havren självt! Har inte behövt läsa på om vetekontamination på den nivån tidigare.

    Tyvärr misstänker jag att väldigt många "mjöl" typer då kan vara kontaminerade - väldigt många mals nog i maskiner som även mal vete så läs på ordentligt på vilka märken som fungerar. Det lär alltså hänga på fabrikören också och inte bara "sädesslagen". :/


    Ja, det tror jag också. Man får läsa noga på förpackningen. Tror att ekologiska produkter hat lite högre kvalitet på renhet.

    Har även från flera håll fått höra att man ska vara ännu mer försiktig vid veteallergi än vid celiaki/glutenintolerans. Den som har allergi kan vara känsligare. Tror att Frågvis dotter har veteallergi.
  • Fröken Frågvis
    Mandelskorpan skrev 2014-11-14 05:51:25 följande:

    Ja, det tror jag också. Man får läsa noga på förpackningen. Tror att ekologiska produkter hat lite högre kvalitet på renhet.

    Har även från flera håll fått höra att man ska vara ännu mer försiktig vid veteallergi än vid celiaki/glutenintolerans. Den som har allergi kan vara känsligare. Tror att Frågvis dotter har veteallergi.


    Ja, båda mina döttrar har veteallergi. Har för mig att jag läst någonstans att ICAs solhavre vid flera tester alltid legat under 20 ppm även om de officiellt inte garanterar det.

    Min stora flicka var väldigt känslig mot vete som liten och reagerade både på vetestärkelse och glukossirap/dextros från vete, men konstigt nog märkte vi aldrig någon reaktion på solhavren. Med åldern har hennes veteallergi förbättrats avsevärt så nu fuskar vi med vanligt bröd och pasta ibland.

    Hur känslig den lilla är vet jag inte ännu, men tarmen blev ju iaf rejält skadad efter en dag med vete både till lunch och middag.
  • timtim

    Hej,

    Har varit äggallergi hela mitt liv, för att vara exakt 19 år. Får jag ägg i mig så är det adrenalin spruta och ambulans.

    Under den här tiden har jag hunnit utveckla ett matintresse och försöka ta mig runt ägget. Jag har aldrig haft problem, men för nyblivna där ute som kan tycka det är svårt så vill jag dela med mig av mina recept som är ägg fria. Som ostkaka utan ägg, och andra recept.

    Detta är inte reklam för min blogg, försöker bara hjälpa alla där ute som har samma problem som mina föräldrar hade när jag var liten.


    kulutanagg.blogg.se
  • Fröken Frågvis

    Den senaste tiden har jag märkt att yngsta dottern (nu 9 mån) blivit illröd om kinder och haka lite till och från. Huden är lite torr men helt slät och tycks inte klia eller besvära henne. Jag har inte funderat supermycket på det utan mest tänkt att det berott på kylan, men i ärlighetens namn har det ju inte varit varken kallt eller torrt här i söder på hela säsongen...?!

    De senaste dagarna har jag noterat att det blossar mest efter amning så jag börjar misstänka att det är ägg i min kost hon reagerar på. Dock uteslöt/provocerade jag ägg i okt/nov utan att jag märkte något, kan allergin slå till helt plötsligt så här vid 9 mån ålder? Ska givetvis utesluta ägg igen men det tar ju lite tid innan det försvinner ur systemet.

    Någon som har någon annan teori kring just röda kinder, eller låter äggallergi som en trolig förklaring? Storasyster fick röda varande eksem på kinderna av ägg i bröstmjölk men lilla har ju inga utslag/knottror/eksem. Märker däremot att hon också har reaktioner i underlivet emellanåt, vilket storasyster fått av i stort sett allt hon inte tål.

    Mjölk, soja och vete är hon hittills konstaterat allergisk mot. Majs och tomat äter hon dagligen men de röda kinderna varierar lite från dag till dag i "intensitet".

  • Mandelskorpan

    Fröken frågvis, sonen får illröda kinder när han äter ngt han inte tål. Därefter kommer magont och sen dålig mage dagen efter. Testa att skriva matdagbok och se om du ser ngt mönster?

  • Fröken Frågvis
    Mandelskorpan skrev 2015-01-15 15:21:53 följande:

    Fröken frågvis, sonen får illröda kinder när han äter ngt han inte tål. Därefter kommer magont och sen dålig mage dagen efter. Testa att skriva matdagbok och se om du ser ngt mönster?


    Tack, ska göra det!