• Anonym
    Äldre 9 Apr 13:35
    4712 visningar
    7 svar
    7
    4712

    173 timmar, men får bara ihop knappt 120.

    Min chef satte mig på 173 timmar den 1 april , när min heltid började.
    Dock är arbetspassen oftast på 6 timmar om dagen, vilket gör att jag jobbar nästan varje dag men jag kommer inte i närheten av 173 timmar. Hur tänkte han?

    Räknar han med obtimmarna där också då? Får ihop ca 30-60 OB-timmar i månaden. Så om han räknar 173 timmar minus OB-timmarna så blir det nästan korrekt. Kan det vara så? Är det rätt att göra så`?

    En heltid ska ju vara 8 timmar om dagen , och typ 22 dagar i månaden väl?
    Jag jobbar på restaurang med kollektivavtal, men min chef har noll koll på reglerna...

    Han skrev månadslön: 18.000.
    Men när skatten är dragen har jag mellan 9 - 11.000:-

  • Svar på tråden 173 timmar, men får bara ihop knappt 120.
  • knäppi­sen
    Äldre 9 Apr 13:43
    #1

    173 timmar kan inte vara en 75% tjänst. 8 tim/dag i 22 dagar blir 176 timmar. Du ska jobba runt 130 timmar/månad om du jobbar 75%.


    Din chef måste tänkt fel. Prata med honom.
    Dessutom: Har du en månadslön på 18000 kr och får ut 11000 kr så drar de alldeles förmycket skatt.
  • Anonym
    Äldre 9 Apr 13:55
    #2

    Jag jobbade heltid innan, ( enligt facket och a-kassan är heltid 176 timmar/månaden) och jag låg kanske på 160-170 timmar i månaden..vilket kan ställa till det för mig nu när jag håller på med a.kassan.
     
    Har haft en månadslön innan på 18000 innan skatt och fick då ut 12.600 (utan OB-tillägg) Ob-timmarna har ingenting med din arbetstid att göra, du kan ju inte räkna dina timmar x2. det är bara ett antal för vad du ska ha extra pengar för.

    I din månadslön ingår inte OB-tillägg, får du det utöver?
    du kan kolla med skatteverket hur mycket skatt du ska betala så att det blir rätt. för att få ut mellan 9-11000 på 18000 låter fel.

    du får nog kolla upp detta och sen prata med din chef.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 9 Apr 14:04
    #3

    neeej,ni missuppfattade. Jag SKA HA 18.000 i månaden enligt min chef. Men jag får bara ihop till drygt 13.000 och efter skatt blir det då 11.000 ut. :)
    Hoppas ni förstår bättre nu.

    Jag skrev så för att visa att jag inte jobbar i närheten av så mycket som min chef påstår att jag ska göra. Han skrev mig på 173 timmar, men jag får bara ihop till knappt 120 när månaden är över för att arbetspassen inte är på 8 timmar, utan 6 timmar.

  • Äldre 9 Apr 14:13
    #4

    På en heltidstjänst brukar man väl inte ange timmar överhuvudtaget, utan där räknas en årsarbetstid som ju varierar med hänvisning till helgdagar etc.

    Har du en månadslön angiven på anställningsbeskedet så är det den som ska betalas ut. Till den kommer eventuella tillägg för obekväm arbetstid etc.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 9 Apr 14:19
    #5

    jag har timlön.

    Men han har ju skrivit 173 timmar, så då blir ju det 18.000 med min timlön.
    måste han inte ge mig 173 timmar om han skrivit det?

  • Anonym
    Äldre 9 Apr 14:22
    #6

    Vad står det i ditt kontrakt? Står det uttryckligen att du ska jobba 100% har du också rätt att få lön för 100%, oavsett om du jobbar mindre. Vissa arbetsgivare skriver att tiden är utslaget på ett år, och räknar därför med att du ska jobba 150% vissa månader och 50% andra. Prata med ditt fack!

  • Äldre 9 Apr 14:25
    #7

    Verkar som att han lirar lite på arbetstidslagstiftningen och avtalet..

    Man är inte timanställd om man jobbar heltid, och det går alltså inte att skriva att man jobbar X antal timmar i månaden. Februari är ju ex. 3 dagar kortare än mars..

Svar på tråden 173 timmar, men får bara ihop knappt 120.