• Gudmor­san90
    Äldre 9 Apr 19:16
    1155 visningar
    4 svar
    4
    1155

    50 mm 1.8 bästa objektiven?

    Är 50 mm 1.8 den bästa objektiven?
    Någon lätt kamera till den som inte är så anvancerad?
    Nikon eller Canon?

  • Svar på tråden 50 mm 1.8 bästa objektiven?
  • Äldre 9 Apr 20:49
    #1

    Du kan nog inte fråga om ett objektiv så där. Bäst hurdå?  Vilket märke menar du? Till vad?

    Och jag skulle rekommendera dig att fortsätta ställa dina kamerafrågor i en och samma tråd när det är följdfrågor på de frågor du redan ställt istället för att starta nya trådar hela tiden. Nu svarade jag i den här men jag tror att det kan bli svårare att få svar om det blir fler nya trådar allt eftersom istället för att fortsätta skriva i en och samma tråd istället.

  • Gudmor­san90
    Äldre 9 Apr 20:51
    #2

    jag vet inte vilket märke riktigt.

    jag har nya frågor hela tiden. när jag skapade första tråden så visste inte jag att det skulle dyka upp fler frågor.

  • Martin­a1
    Äldre 9 Apr 21:03
    #3

    Ja, 50 mm fasta objektiv brukar vara de skarpaste objektiven för ett lågt pris. Fasta objektiv är lättare att tillverka. De brukar ofta vara ljusstarka och ligga på 1.8 eller 1.4 och det gör ju mycket för bilden!

    50 mm 1.8 är mitt absoluta favoritobjektiv! Det är det skarpaste och billigaste objektivet som jag har. Helst hade jag velat ha ett 90 mm som var lika ljusstarkt men det är för dyrt för mig just nu.

    Canon och Nikon är lika bra, det är bara en smaksak vilken man föredrar.

    Både 50 mm och 90 mm kallas ju mest för porträttobjektiv. Men min 50 mm sitter nästan alltid på kameran. Jag fotograferar mest människor.

    När man är nybörjar brukar man sukta mest efter zoomobjektiv och det har jag också köpt. De är roliga, men de är inte lika ljusstarka och optiken är sämre (om man inte har massor av pengar, det finns såklart väldigt ljusstarka zoomobjektiv med perfekt optik också men de kostar därefter). När jag har fotat fåglar har jag använt zoomobjektiv.

  • Gudmor­san90
    Äldre 9 Apr 21:05
    #4

    okej tack för ditt svar :)

Svar på tråden 50 mm 1.8 bästa objektiven?