• Isabel­smamma
    Äldre 13 Apr 07:57
    30426 visningar
    53 svar
    53
    30426

    största bebisen ni vet om?

    Hej!

    Min bebis föddes den 8 april på KS Solna
    Hade ingen aning om att han skulle vara en jätte, magmåttet var normalt enligt BM
    38, i vecka 42
    Vår lilla Marcus kom till världen i en väldig fart efter att ha hållit på sig 2 veckor över utsatt tid, det tog bara 40 min efter kryst värkarna satte in!
    och dom började tidigt, när jag bara var öppen 6 cm! aj aj!!
    Han kom ut vägandes 5kilo!! och var 60 cm lång!! huvud omfång var ca 2 cm större än normalt stora bebisar.
    Förlorade även 1.8 liter blod så var mycket svag
    Tyckte i efterhand att min BM borde ha skickat mig på ett ultraljud extra, man ve ju som sagt aldrig annars! hade liksom gärna viljat varit mer förberedd!

  • Svar på tråden största bebisen ni vet om?
  • Äldre 13 Apr 08:10
    #1

     Världens största nyfödda vägde 10,8 kilo och var 76 cm lång!

  • Äldre 13 Apr 08:11
    #2
  • Äldre 13 Apr 08:12
    #3
    viseversa skrev 2010-04-13 08:10:39 följande:
     Världens största nyfödda vägde 10,8 kilo och var 76 cm lång!
    Tror inte detta stämmer. Ska kolla igen. har svårt att tro. Men sökte på världens största nyfödda och fick fram detta!
  • Äldre 13 Apr 08:15
    #4
  • Äldre 13 Apr 08:15
    #5

    Min dotter vägde 4850 g 54 lång när hon efter två dygns igångsätttningsförsök snittades ut med sövt snitt (mådde bra som tur var!)


    Då hade man låtit mig gå 14 gdr över tiden trots att magen mätte 2 standaradavvikelser över översta kurvan och jag är liten själv.
  • Äldre 13 Apr 08:18
    #6

    en vecka efter min son föddes kom en pojke på 5,6kg till världen. hörde att mamman hade oupptäckt graviditetsdiabetes

  • MammaM­iia88
    Äldre 13 Apr 08:20
    #7

    har en kompis vars Ex fick TVÅ MÅN förtidigt o ändå vägde bebisen 3800 något ( mamman hade diabetes)

  • MalinI
    Äldre 13 Apr 08:26
    #8

    38 i 42 är väl normalt. Men hon borde ju känna om bebisen känns onormalt stor tycker man. Dom känner ju på magen hela tiden.

    En kompis till mig fick oxå en 5 + något  och 58 cm


  • Äldre 13 Apr 09:04
    #9

    Ja man kan tycka att det borde kännas på utsidan sas.  När de kände på min mage hade de svårt att avgöra hur bebisen låg och på ultraljudet hade de svårt att se hur moderkakan låg. Med facit i hand sa de att det var för att bebisen låg "överallt" i magen och moderkakan var så stor att den låg både på höger och vänster sida 


    (vägde ca 1 kg!). Ultraljudet beräknade att hon skulle väga ca 4200 vid födseln. Normalt huvudomfång iaf...
  • cicci8­5
    Äldre 13 Apr 09:40
    #10

    Den storsta bebben som jag vet om pa riktigt, alltsa inte bara hort talas om utan traffat, ar min. Han vagde 4900g och va 58 cm nar han foddes.

Svar på tråden största bebisen ni vet om?