• Äldre 13 Apr 09:53
    52637 visningar
    112 svar
    112
    52637

    ge barn smisk?

    jag såg ett pogram i veckan, tror det var svt som handlade om barnaga att dt blivit vanligare på senare tid i sverige. 

    har du som är uppvuxen efter att Aga försvann typ 1979 fått smisk under din uppväxt? (med smisk menar jag smisk på rumpan) vad anser du om det?

    skulle du själv kunna ge smisk till dina barn?

  • Svar på tråden ge barn smisk?
  • Äldre 5 May 11:03
    woopie skrev 2011-04-26 20:04:20 följande:
    Gör ett försök att förtydliga mig:

    Många föräldrar har blivit slapphänta med sina barn och många ungar får härja helt fritt för att föräldrarna inte har rätt kunskap & verktyg för att lyckas med sin uppfostran. De vågar inte heller be om hjälp.
    Det finns också jättemånga föräldrar som gör ett fantastiskt jobb!

    Men:
    Svenska samhället måste räta ut frågetecknet runt vad som är aga innan det blir lika illa här som i USA. Och det kommer bli så....

    Att handgripligen hindra sitt barn från att göra fel eller tillrättavisa dem och sen följa upp med kommunikation (prata med barnet om vad som hände och varför du var tvungen att lyfta bort eller ta tag i för att förhindra) är INTE aga i mina ögon. Mer skadligt då att inte säga ifrån alls. Barn vet inte vad som är rätt och fel och lär sig det inte om inte vuxenvärlden (mamma,pappa,mor/far-föräldrar,övriga vuxna familje- medlemmar.lärare och pedagoger.) runt barnet visar...

    VÅLD är AGA!
    Det är aga att utsätta sitt barn för misshandel! Både fysisk och Psykisk. Att slå in uppfostran & kunskap fungerar INTE!

    Men:
    Du som förälder inte ska vara rädd för att tag i sitt barn
    Uppfostran kan göra ont!
    Det kan kännas kränkande och göra ont om man blir tillrättavisad när man inte alltid får göra som man vill. Det hör till! Livet är inte en dans på rosor eller alltid rättvist!

    Barn ska testa gränser! Det är deras uppgift! :)
    Gör ett barn fel eller tar fel beslut så måste de vuxna reagera och ta sitt ansvar och visa och förklara vad som är rätt... hur ska de annars lära sig... DU som är förälder måste hjälpa ditt barn genom livets hårda skola!

    Kommunikation är jätteviktig!
    Att handgripligen hindra sitt barn från att göra fel eller tillrättavisa dem och sen följa upp med kommunikation är INTE aga!
  • RainMa­n1x7x
    Äldre 6 May 12:33

    ^Lite så menar jag också.

  • Äldre 6 May 12:36

    Jag har inte fått smisk och skulle aldrig ge mina barn det. Min mamma "tog mig i armen" ibland och jag är emot atta typer av kroppslig bestraffning. Däremot skriker jag ibland även om jag vet att inte det heller löser problemet.

  • RainMa­n1x7x
    Äldre 11 May 01:27

    Kan berätta att min lilla pojk fick sig en omgång av sin mamma innan. Han har trotsat sig i skolan och bråkat med sin syster och hon tyckte att det fick räcka. De har suttit och pratat om det nu.


    A quitter never wins and a winner never quits
  • Tre små grodor
    Äldre 11 May 02:13

    Jag har fått smisk på rumpan en gång av mamma. Det är inget jag funderar över eftersom jag kommer ihåg hur elak jag var mot mamma. Jag medvetet verkligen pressade henne till det yttersta. Jag ser det mer som att hon inte var perfekt och till slut brast det helt enkelt. Men det förstås är inget jag planerar att ge mina barn.

  • Äldre 11 May 03:16
    Tre små grodor skrev 2011-05-11 02:13:53 följande:
    Jag har fått smisk på rumpan en gång av mamma. Det är inget jag funderar över eftersom jag kommer ihåg hur elak jag var mot mamma. Jag medvetet verkligen pressade henne till det yttersta. Jag ser det mer som att hon inte var perfekt och till slut brast det helt enkelt. Men det förstås är inget jag planerar att ge mina barn.
    Precis ingen är perfekt. Jag har fått orfilar av min mamma. Jag dog inte av det, inte det minsta, kan tänka idag att hon banne mig borde 1 hurrat till mig tidigare 2 jag förtjänade att få mer än det där.

    Jag var en jävul helt enkelt, hur den kvinnans tålamod är funtat är för helt fascinerande, är inte ens nästan säker på att mitt kommer räcka lika länge om min dotter ens blir hälften så jobbig som mig.

    Har såklart ingen plan på att smiska skiten ur min unge för att hon vägrar något eller säger emot eller inte tycker samma.

    Men som sagt jag var som en avkomma från fan själv! Demon
    Ett Nej är ett Ja så länge inte ordet rött kommer upp, men ketchup fungerar också
  • yoppei­fk
    Äldre 28 Jun 13:07

    Jag fick alltid smisk av pappa under hela min uppväxt. Han var själv uppfostrad med detta och så skulle han uppfostra mig med. Jag var nog 3 år första gången han gav mig smisk. Fick stränga order att ligga över hans knä och så daskade han mig på stjärten. Alltid naken. Det skall kännas sa han. Visste et gjorde det. Ju äldre jag blev desto hårdare blev han i sina bestraffningar.
    Fick både smaka livremmen,mattpiskan,rotting,paddel och björkris.Ofta fick jag märken och ont gjorde det tror alla mina protester.
    Att få med rottingen var värst men även riset.
    Ingenbra uppväxt att slå sitt barn så jag skullöe aldrig lyfta ett finger mot mina två.

  • Äldre 7 Jul 23:04

    jag fick stryk när jag var liten av min pappa. tryckte upp mig mot väggen, drog mig i öronen så jag var helt röd. örfilade mig, kastade mig i sängen.
    av mamma fick jag smisk i rumpan en gång , och då hade jag varit jävlig.

    Men... jag skulle aldrig kunna höja handen mot mitt barn, och den person som någon gång ens skulle tänka tanken på att göra något mot mitt barn hade jag inte tvekat en sekund att ... ja.. ni kan ju tänka själva..

    jag mådde psykist dåligt fram tills jag var 15. så att ha blivit slagen har satt sina spår.

     

  • Jennif­er 060828
    Äldre 7 Jul 23:19
    xoraksinna skrev 2011-05-05 11:03:38 följande:
    Kunde inte ha skrivit det bättre!
  • Jennif­er 060828
    Äldre 7 Jul 23:20

    Hur gör man med en 4-åring som ger en tjyvnyp ibland? Jo, man ger ETT tjyvnyp tillbaka så dem får smaka på sin egen medicin. Det fungerade, och hon har aldrig gjort om det.

  • Äldre 7 Jul 23:21

    Barn är små och vi vuxna är smartare ?
    ska vi då behöva ta till stryk ? haft 2 flickor
    mä jobbiga perioder .. har aldrig lyft handen åt dom men tagit dom i armen o gått med dom till deras rum o där fick dom sitta och
    fundera över deras beteende o sen säga förlåt , hade samma rutin varje gång o det funkade , dom lärde sig vart dom hade mig
    tror det är viktigt med rutiner vid bråk för gör man olika så blir barnen osäkra ..
    jag är själv uppfostrad på detta sätt ..
    för mig funkade det i alla fall ..
    jag accepterade inte bråk o ville dom skrika så fick dom göra det inne på deras rum o det är Inge kul o va själv o skrika för barn vill ha motstånd o det gav jag dom inte(:
    samma när dom var tonåringar men då
    gick jag ett steg längre hihi jäklar om
    dom inte lyssnade , då tog jag deras dörr så dom kunde inte stänga dörren o det är inte poppis .. men dörren fick va borta i ett par dagar o sen kunde dom ha kompisar inne igen för dom skämdes att inte ha en dörr
    så man får va lite listig ..
    men aldrig slå ett barn sånt sätter men hela
    livet ..

  • Hagiis
    Äldre 12 Jul 00:34

    Blir uppriktigt ledsen när jag läser hur vissa av er tänker. Slå sitt barn? Vill inte ens veta vilken värld ni lever i. Inte är det i en värld då ni tänker längre än näsan räcker...ne fy får inte fram något av vad jag vill. Mer än att detta är ta mig fan sjukt! Alla föräldrar uppfostrar sina barn på sitt sätt, men i mina ögon är detta sjukt, respektlöst, kränkande, ett slag på barn i mina ögon är bara ett upplopp för föräldern som är frustrerad och inte kan tygla sig själv. Läste om en som sökte hjälp med en gång, DET är starkt, det är mod att inse att man behöver hjälp. Tummen upp till dig!

    Slå små barn, hoppas innerligen att alla ni som gör det vaknar upp någon dag och söker hjälp. För er bådas skull. Även om en del tankar bakom slagen låter vettiga så är slag i MINA ögon/öron något man aldrig tar till. Får ångest när jag nu sitter och tänker på alla barn som växer upp i tron om att det är OKEJ och BRA att bli slagen och slåss...inte konstigt världen ser ut som den gör. "Det är ok att slå/smiska andra sålänge det är pga. personen gjort fel eller inte lyssnat. Det lärde min mamma och pappa mig"...

    Som sagt detta är MINA åsikter. Alla har olika.

Svar på tråden ge barn smisk?