• Lololo

    Gravida i Västerås trakten

    flyttar hit till andra trimestern nu hoppas ni hänger med....


  • Svar på tråden Gravida i Västerås trakten
  • mjuik
    lova2010 skrev 2010-06-07 16:38:30 följande:
    Härligt! Vilket bra bra HB du har :)
    jag var också hos BM idag, men mitt symfus är så litet! såg att det låg normalt på kurvan, men ändå... jag hade "bara" 26 cm.
    allt annat var superfint, men jag var tydligen RH-negativ, vilket kände sjobbigt, något mer härinne som är det?
    Jag är med RH-negativ. Man får väl en spruta efter förlossningen bara? För att inte bilda antikroppar om man skaffar flera barn.
  • Medusan
    lova2010 skrev 2010-06-07 16:38:30 följande:
    Härligt! Vilket bra bra HB du har :)
    jag var också hos BM idag, men mitt symfus är så litet! såg att det låg normalt på kurvan, men ändå... jag hade "bara" 26 cm.
    allt annat var superfint, men jag var tydligen RH-negativ, vilket kände sjobbigt, något mer härinne som är det?
    mjuik skrev 2010-06-07 20:17:15 följande:
    Jag är med RH-negativ. Man får väl en spruta efter förlossningen bara? För att inte bilda antikroppar om man skaffar flera barn.
    Jag är också RH-neg och det är inget man behöver oroa sig för alls för det är extremt ovanligt att det blir några konstigheter pga. av det och om det förmodan blir det så är det inte med första barnet utan i senare graviditeter. Om barnet i magen är Rh+ så får man en spruta de närmsta 72 timmarna efter förlossningen för att förhinra att man bildar antikroppar inför eventuella kommande graviditeter. De kollar upp en extra med blodprover när man går på MVC också så oroa er inte tjejer
  • Medusan

    Angående SF-mått så kände jag mit lite "nojig" när jag mätte mitt för ett par veckor sedan för det låg på översta kurvan. Mätte då ca 28-29 cm, ska dit om en vecka för att kolla hur det ligger då och hoppas att det inte hänt så mycket mer så jag åker ner en bit

    Hur som helst, det viktiga är inte vilket mått man har utan hur tillväxtkurvan ser ut, bara den rör sig framåt så är det lugnt och rör det sig för sakta eller för snabbt kollar man upp det och det är inget att oroa sig för.

  • Medusan

    Måste bara tala om att jag påbörjat min sjuksköterskekarriär idag. Tog examen i fredags och börjar jobba som syrra redan idag. Känns skitbra faktiskt, förutom att det känns som att jag behöver en lyftkran för att ta mig upp från knästående ibland bara då förstås (tydligen så står man mycket på knäna som syrra har det visat sig )

  • PW80
    Medusan skrev 2010-06-07 20:27:37 följande:
    Måste bara tala om att jag påbörjat min sjuksköterskekarriär idag. Tog examen i fredags och börjar jobba som syrra redan idag. Känns skitbra faktiskt, förutom att det känns som att jag behöver en lyftkran för att ta mig upp från knästående ibland bara då förstås (tydligen så står man mycket på knäna som syrra har det visat sig )
    Stort grattis till examen! Förstår att det är jobbigt att ta sig upp - jag tycker det är jobbigt att ta mig upp ur soffan

    Var på kontroll förra veckan (då 27+6). SF 27cm, pyrets puls 143 och jag hade relativt lågt blodtryck (minns inte siffran)

    Åkt på världens sommarförkylning, bläääää, Visst är glass bästa medicinen, haha Skrattande
    BF 25/8
  • Monchichi

    Medusan: Gratulerar jag också till examen! Bra jobbat! Och vad kul för dig att du har jobb på en gång, det är verkligen inte alla förunnat.

    Jag har med varit till bm idag för inskrivning. Kommer inte ihåg hur det var på inskrivningen förra graviditeten men idag fick jag bara en massa allmän graviditetsinfo och ta två blodprov; socker och hb vilka var bra. Sen är det visst någon "andra" inskrivning då man tar hiv-test och sånt. Har det varit lika för er andra. Fast nu börjar det förståss bli avlägset för de flesta här inne med inskrivning. Någon mer förresten som går på Kvinnoläkarna?

  • mjuik
    Medusan skrev 2010-06-07 20:27:37 följande:
    Måste bara tala om att jag påbörjat min sjuksköterskekarriär idag. Tog examen i fredags och börjar jobba som syrra redan idag. Känns skitbra faktiskt, förutom att det känns som att jag behöver en lyftkran för att ta mig upp från knästående ibland bara då förstås (tydligen så står man mycket på knäna som syrra har det visat sig )
    Grattis till examen!
    Snabbt jobbat med examen en dag, lite helg och sen börja jobba =)

    Jag är i vecka 22 imorgon så har inte varit och mätt magen än. Om några veckor blir det att göra det.
  • MadeByUs

    Är också i vecka 22 och ska till BM på onsdag, känns jätte skönt att äntligen få komma dit igen :)

    Jag är RH-negativ men det har aldrig varit några konstigheter...
    Fick en spruta efter förra förlossningen eftersom dottern är RH+.
    Inget ni ska oroa er över :)

    Jag är jätte glad att jag går på Gryta och att de fortfarande kör med pappersjournaler.


    -NOVA, VÅR STJÄRNA (080714)-
  • lova2010
    MadeByUs skrev 2010-06-07 22:04:01 följande:
    Är också i vecka 22 och ska till BM på onsdag, känns jätte skönt att äntligen få komma dit igen :)

    Jag är RH-negativ men det har aldrig varit några konstigheter...
    Fick en spruta efter förra förlossningen eftersom dottern är RH+.
    Inget ni ska oroa er över :)

    Jag är jätte glad att jag går på Gryta och att de fortfarande kör med pappersjournaler.
    Vad skönt!! :D och du är ju gravid igen, så nemas problemas alltså ;) blev lite rädd först för det lät som att man skulle ha svårt att bli gravid igen. men då kan jag släppa det och nojja mig för sprutan i skinkan istället, spruträdd som jag är ;)
Svar på tråden Gravida i Västerås trakten