• Lololo

    Gravida i Västerås trakten

    flyttar hit till andra trimestern nu hoppas ni hänger med....


  • Svar på tråden Gravida i Västerås trakten
  • lova2010
    Medusan skrev 2010-06-07 20:23:11 följande:
    mjuik skrev 2010-06-07 20:17:15 följande:
    Jag är med RH-negativ. Man får väl en spruta efter förlossningen bara? För att inte bilda antikroppar om man skaffar flera barn.
    Jag är också RH-neg och det är inget man behöver oroa sig för alls för det är extremt ovanligt att det blir några konstigheter pga. av det och om det förmodan blir det så är det inte med första barnet utan i senare graviditeter. Om barnet i magen är Rh+ så får man en spruta de närmsta 72 timmarna efter förlossningen för att förhinra att man bildar antikroppar inför eventuella kommande graviditeter. De kollar upp en extra med blodprover när man går på MVC också så oroa er inte tjejer
    Vad många som verkar vara negativa ändå, när man läser om det är det bara 15% av befolkningen. Vi är väl samlade här då, hih ;)
    GRATTIS till examen, du kanske tog examen med en gammal kompis till mig? :)
  • Umm Elias

    Familjen Rockström - Jo jag sa det till henne när jag var där sist men fick som svar att det brukar vara såhär och det har varit samma standard i 10 år...Fick ingen riktig respons tycker jag... Ska dit om ett par veckor så jag får väl se då..

    Jag saknar också pappersjournal! Brukade sitta hemma och titta i papprena ju,...

    Angående SF måttet så sa bm till mig att man ska ligga ungefär 2 cm lägre än antal gångna veckor, har man gått 28 veckor ska man ligga på 26 cm (ungefär) så det låter ju perfekt Lova!

  • mjuik

    Vi har tänkt att åka och kolla på vagn snart. Med beställningstider och sommarstängt vet man väl aldrig hur långt tid det kan ta. Men vilken affär är bra?
    Finns det några små affärer inne i stan som också har vagnar eller är det babyproffsen och barnens hus som finns att välja på?

  • Umm Elias
    mjuik skrev 2010-06-08 09:40:55 följande:
    Vi har tänkt att åka och kolla på vagn snart. Med beställningstider och sommarstängt vet man väl aldrig hur långt tid det kan ta. Men vilken affär är bra?
    Finns det några små affärer inne i stan som också har vagnar eller är det babyproffsen och barnens hus som finns att välja på?
    jag skulle verkligen rekomendera er att kolla blocket först! man kan få helt nya vagnar för halva priset där! Annars köpte vi vår vagn på Barnens Hus, ganska bra service och helt ok garanti.. Jag ångrar dock att jag köpte en ny vagn för 7000 kr när jag såg svågerns mycket bättre vagn han köpte "begagnad" (som ny) för tusenlappen på blocket...
  • Anna76
    Umm Elias skrev 2010-06-08 09:16:50 följande:
    Angående SF måttet så sa bm till mig att man ska ligga ungefär 2 cm lägre än antal gångna veckor, har man gått 28 veckor ska man ligga på 26 cm (ungefär) så det låter ju perfekt Lova!
    ..och min BM sa att man ska ligga på ungefär samma mått som antal veckor.. Jag låg på övre kurvan efter första kontrollen, men nu har det vikt av något.  
  • Anna76

    Förresten, jag är också RH-negativ så det verkar vara många av oss här! Det är oftast inga problem, men man tar ett blodprov ur navelsträngen på bebisen när den föds för att kolla om det är olika blodgrupper. Om man hittar nåt som tyder på det får mamman en spruta inom 72 timmar.

  • lova2010
    mjuik skrev 2010-06-08 09:40:55 följande:
    Vi har tänkt att åka och kolla på vagn snart. Med beställningstider och sommarstängt vet man väl aldrig hur långt tid det kan ta. Men vilken affär är bra?
    Finns det några små affärer inne i stan som också har vagnar eller är det babyproffsen och barnens hus som finns att välja på?
    vet att barnens hus hade två veckors leveranstid i april, ring dom nu och fråga? vi beställde våran då, men låter den stå där tills tre veckor innan förlossningen, så garantien gäller :)
    babyproffsen hade längre leveranstid när vi frågade, men sånt ändras ju fort beroende på vilken vagn ni ska ha.
    har ni tänkt ut vilketn sort det blir? =)
  • lova2010
    Umm Elias skrev 2010-06-08 09:16:50 följande:
    Familjen Rockström - Jo jag sa det till henne när jag var där sist men fick som svar att det brukar vara såhär och det har varit samma standard i 10 år...Fick ingen riktig respons tycker jag... Ska dit om ett par veckor så jag får väl se då..

    Jag saknar också pappersjournal! Brukade sitta hemma och titta i papprena ju,...

    Angående SF måttet så sa bm till mig att man ska ligga ungefär 2 cm lägre än antal gångna veckor, har man gått 28 veckor ska man ligga på 26 cm (ungefär) så det låter ju perfekt Lova!
    Ja, då var det inte så konstigt att jag låg precis mitt på kurvan ;)
  • mjuik
    Umm Elias skrev 2010-06-08 09:48:38 följande:
    jag skulle verkligen rekomendera er att kolla blocket först! man kan få helt nya vagnar för halva priset där! Annars köpte vi vår vagn på Barnens Hus, ganska bra service och helt ok garanti.. Jag ångrar dock att jag köpte en ny vagn för 7000 kr när jag såg svågerns mycket bättre vagn han köpte "begagnad" (som ny) för tusenlappen på blocket...
    Jag har tänkt på det men kommit fram till att det blir en ny. Det är mycket dyrare men det får bli det ändå. Vill ha en vagn som ingen annan haft.
    Planen är att ha kvar vagnen till (om det blir något) nästa barn och då känns det bättre.

    Det blir att kolla på barnens hus. Jag gillar inte den där lila apbebisen som babyproffsen har utanför sin affär =)
  • mjuik
    lova2010 skrev 2010-06-08 11:13:27 följande:
    vet att barnens hus hade två veckors leveranstid i april, ring dom nu och fråga? vi beställde våran då, men låter den stå där tills tre veckor innan förlossningen, så garantien gäller :)
    babyproffsen hade längre leveranstid när vi frågade, men sånt ändras ju fort beroende på vilken vagn ni ska ha.
    har ni tänkt ut vilketn sort det blir? =)
    Åker dit och kollar i eftermiddag.
    Har inte testkört någon vagn alls men om jag känner mig själv rätt så blir det en emmaljunga edge duo kombi. Jag är helt kär i den. Tycker den är snyggare än alla andra vagnar tillsammans.
    Den är dock tung och stor som ett as men det gör inget. Jag vet att jag kommer bli missnöjd om jag köper någon annan.
    Jag skriver jag för jag har bestämt att jag har veto när det gäller barnvagn och min sambo låter mig ha det =)
Svar på tråden Gravida i Västerås trakten