• Äldre 14 Apr 13:53
    1454 visningar
    10 svar
    10
    1454

    vårdbidrag??

    Jag hörde från någon att man kan söka om vårdbidrag på 3000/mån om man har ett barn som inte har en dagisplats och inte fyllt 3 än?

    är det någon som vet vad jag menar och om det är sant, samt var man ska vända sig?(givetvis försäkringskassan..men mer än så?)

    vår son är 10månader nu och har ingen dagisplats.
    jag har ett par föräldrardagar kvar och tänkte utnyttja dom.. (antar att dom måste utnyttjas innan man kan ansöka om något annat bidrag?)
    ett litet problem är ju att jag skulle vilja ha ett par dagar kvar.. men vad gör man?jag studerar på heltid och måste vara hemma i sommar.. så vi får leva på sambons lön.. vilket inte är så superjobbigt.. men vi förlorar ju mina 8000 som jag har i studielån. så 3000 skulle ju sitta fint..

    vad säger ni? vad vet ni?

  • Svar på tråden vårdbidrag??
  • Äldre 14 Apr 13:55
    #1

    Vårdbidrag får man för funktionshindrade/sjuka barn. Vårdnadsbidrag heter det du pratar om. Det är upp till varje kommun om man erbjuder detta eller inte, så kolla med de först.
    reglerna är att alla FPdagar ska vara förbrukade.


    Mamma till Orkidébarn
  • Äldre 14 Apr 14:00
    #2

    Vårdnadsbidraget finns tyvärr inte i alla kommuner (exempelvis våran) men det är kommunen som betalar ut pengarna. Så du får kolla med din kommun om dom har vårdnadsbidrag. Om jag inte minns helt galet måste du ha tagit ut dom flesta föräldradagarna innan du kan få vårdnadsbidraget men inte alla. Du får inte heller ta ut föräldrapenning och vårdnadsbidrag samtidigt. I örebro kommun måste barnet vara 1,5 år innan man kan ta ut vårdnadsbidrag. 

  • Äldre 14 Apr 14:02
    #3
    pcalma skrev 2010-04-14 13:55:21 följande:
    Vårdbidrag får man för funktionshindrade/sjuka barn. Vårdnadsbidrag heter det du pratar om. Det är upp till varje kommun om man erbjuder detta eller inte, så kolla med de först.reglerna är att alla FPdagar ska vara förbrukade.
    Alla fp-dagar måste inte vara utnyttjade, men man måste ha nyttjat minst ett visst antal dgr. Men nu minns jag inte hur många dagar det var.
  • Äldre 15 Apr 13:37
    #4

    Ta kontakt med din kommun för att få veta om det finns ett vårdnadsbidrag till att börja med. Bor du i en röd kommun är nog chansen minimal, för de rödgröna är emot valfrihet. De vet också hur många dagar du måste ha tagit ut. jag tror att det är 250 dagar.

  • Äldre 15 Apr 19:56
    #5

    Vårdnadsbidrag söker du hos din kommun, men det är inte alla kommuner som har infört det. Sen krävs att du har tagit ut minst 250 föräldradagar + att du inte nyttjar någon kommunalt finansierad barnomsorg. Då blir det 3000 kr/månad!

  • Äldre 19 Apr 11:09
    #6
    tack för alla svar.
    jag ska ringa kommunen efter lunch.
  • Äldre 19 Apr 19:10
    #7

    Ja skynda dig och sätt igång med vårdnadsbidraget om det finns i er kommun. Vinner de rödgröna tänker de plocka bort det direkt nämligen.

  • Wry
    Äldre 20 Apr 08:21
    #8

    Vet ej om samma regler gäller i alla kommuner, men Sthm har vårdnadsbidrag, du kan läsa om vad som gäller här: www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Barn-och-unga/Vardnadsbidrag-i-Stockholms-stad/

    Du ska ha tagit ut minst 250 FP-dagar. Man kan även få halvt eller delar av vårdnadsbidraget om barnet tex går halvtid på dagis.

    Kolla vad som gäller i din kommun, men jag tror att de här reglerna är de som allmänt gäller för vårdnadsbidraget.

  • Äldre 5 May 14:10
    #9
    Hemmaföräldern skrev 2010-04-19 19:10:12 följande:
    Ja skynda dig och sätt igång med vårdnadsbidraget om det finns i er kommun. Vinner de rödgröna tänker de plocka bort det direkt nämligen.
    Vad händer om man precis blivit beviljad vårdnadsbidraget och så blir det regeringsskifte? Nog måste väl de som redan fått bidraget beviljat få fortsätta då eller? Annars kastas ju precis all planering omkull...
  • Äldre 7 May 11:14
    #10

    jag kollade upp vårdnadsbidraget och såg att om jag vill ta ut för juli och augusti.. så får jag inte pengarna förrän den 25e september..


    så jag kommer ta ut ca 22dagar FP i månaden istället.. då har vi iaf ett par dagar över till viktiga tillfällen.
Svar på tråden vårdbidrag??