• Anonym (ånges­t)
    Äldre 16 Apr 21:59
    70748 visningar
    60 svar
    60
    70748

    Lamotrigin

    någon som äter/ätit Lamotrigin och vill berätta vilka biverkningar ni fått under upptrappning samt om ni tyckte medicinen var bra. är rädd för att börja, men har väl inget val egentligen..

  • Svar på tråden Lamotrigin
  • Anonym
    Äldre 16 Apr 22:02
    #1

    Jag tar den pga. epilepsi, har inte märkt något. Vet inte hur mycket det skiljer när man tar den pga andra orsaker... Hoppas den hjälper dig!!

  • Anonym (Jance­ll)
    Äldre 16 Apr 22:08
    #2

    jag har nyss börjat. imorgon har jag ätit den i två veckor och ska trappa upp. Jag har bara plågats av konstig mage och jävulskt illamående första 3 dagarna, sen pendlade det till och från under dag 4-7 sen var jag fri från alla biverkningar tills för 3 dagar sedan då kommer illamåendet som ett brev på posten runt 08.30 och håller i sig halva dagen...(och jag är emetofob så det har varit skittufft!!!) Lätt huvudvärk till kvällen sista 4 dagarna. Positiva är väl att jag gått ner eftersom ilamåendet liknar gravillamående så jag kan inte äta när jag har det, det bara tar emot.
    Imorgon ska jag som sagt trappa upp och illamåendet gör det skittufft dock.. tar postafen och lergigan för att motverka detta men det hjälper inte hälften så mycket som jag hade velat, men jag hade troligtvis kräkts om jag inte tagit dessa...
    Jag velade med medicinstart i 5 månader men insåg att jag vill känna mig stabilare och bättre i sommar så jag kan njuta i fulla drag av min dotter och långledighet ihop...
    Vi kan väl följas åt? Vilka biverkningar skrämmer dig?

  • Anonym (Jance­ll)
    Äldre 16 Apr 22:09
    #3

    jag tar mot bipolaritet

  • Anonym (ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 22:29
    #4
    Anonym (Jancell) skrev 2010-04-16 22:08:43 följande:
    jag har nyss börjat. imorgon har jag ätit den i två veckor och ska trappa upp. Jag har bara plågats av konstig mage och jävulskt illamående första 3 dagarna, sen pendlade det till och från under dag 4-7 sen var jag fri från alla biverkningar tills för 3 dagar sedan då kommer illamåendet som ett brev på posten runt 08.30 och håller i sig halva dagen...(och jag är emetofob så det har varit skittufft!!!) Lätt huvudvärk till kvällen sista 4 dagarna. Positiva är väl att jag gått ner eftersom ilamåendet liknar gravillamående så jag kan inte äta när jag har det, det bara tar emot.Imorgon ska jag som sagt trappa upp och illamåendet gör det skittufft dock.. tar postafen och lergigan för att motverka detta men det hjälper inte hälften så mycket som jag hade velat, men jag hade troligtvis kräkts om jag inte tagit dessa...Jag velade med medicinstart i 5 månader men insåg att jag vill känna mig stabilare och bättre i sommar så jag kan njuta i fulla drag av min dotter och långledighet ihop...Vi kan väl följas åt? Vilka biverkningar skrämmer dig?
    Hej, är även jag bipolär tror jag iaf... fick diagnosen nu, innan var det gad, panikångest, social fobi osv. Började äta 25 mg enligt upptrappningsschemat, men kände mig så fruktansvärt arg de två  första dagarna så fick börja på 5 mg istället.
    Åt det i två veckor för att sen öka till 10 mg, nu vågar jag inte höja mer fast jag borde. Är föräldraledig med min son på 4 mån och är väl mest rädd för att bli yr/tappa kontrollen på något sätt som gör att jag inte orkar ta hand om min son.
    Blir väldigt lätt hypokondrisk, så allt som står på bipacksedeln ang biverkningar får ju jag :)
    men illamående och huvudvärk kan jag nog stå ut med (fast i mitt fall är det då en hjärntumör jag har fått om jag har huvudvärk i flera dagar)
    trappar även du upp i ca 3 mån? känns som en evighet om man ska må dåligt så länge, enligt min läkare märker man effekt först när man är uppe i 200 mg ca.
    Samtidigt blir jag lite lätt speedad av tabletterna tror jag, svårt att sova och koppla av. Har fått abilify utskrivet att ta som lugnande, men de kostar ca 2500 för 48 tabletter, så det får vänta.

    då kan du ju vara stolt över dig själv att du tar medicin trots emetofobin, hur ser din sjukdomsbild ut?
  • Äldre 16 Apr 22:36
    #5

    Man kan få finnar/utslag.

  • Anonym (ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 22:40
    #6
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2010-04-16 22:36:46 följande:
    Man kan få finnar/utslag.
    det har jag fått, men inte överdrivet mkt. men försvinner det när medicinen stabiliserat sig tror du?
  • Äldre 16 Apr 22:41
    #7

    Ja det försvinner.

    Får du jättemycket så ska du kontakta läkaren, får då kan det va en allergisk reaktion. Gå in på fass och läs.

  • Anonym (ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 22:45
    #8
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2010-04-16 22:41:27 följande:
    Ja det försvinner.Får du jättemycket så ska du kontakta läkaren, får då kan det va en allergisk reaktion. Gå in på fass och läs.
    Har läst om det, har inga utslag men fått lite finnar här och där. konstigt att det inte står i bipacksedeln att man får acne eftersom det verkar vara ett vanligt förekommande.
  • Äldre 16 Apr 23:09
    #9

    Man ska vara försiktig med upptrappning.
    Kontakta läkaren om du får massa utslag.

  • Äldre 16 Apr 23:25
    #10

    jag har ätit dom i 1 år och mår illa oftast. Mer eller mindre under dagen. Kvällarna är det värst.
    Annars inget annat.

Svar på tråden Lamotrigin