• Verkli­gen
    Äldre 21 Apr 21:42
    63919 visningar
    28 svar
    +1
    28
    63919

    Hur göra ägarbyte utan reg.bevis???

    Oh lord. Fick en impuls idag att sätta ut min bil på annons.
    Jag fick napp snabbare än jag trodde och möjligheten finns att det blir affär på Fredag, men jag hittar inget registeringsbevis. Börjar undra om jag aldrig haft ett eller vad...
    Beställde idag men det tar 5 dagar eftersom mitt e-leg inte fungerade. Alltså får jag hämta ut rekommenderat.

    Kan man inte hämta ut det på nåt kontor eller lösa på annat sätt? Vill ju få bilen såld...=(


    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Svar på tråden Hur göra ägarbyte utan reg.bevis???
  • Äldre 22 Apr 09:03
    #1

    Tror det är del 2 av regbeviset som är det du behöver för just ägarbytet. Och det är just den delen som kommer via rek eftersom det är en värdehandling.
    Det är lite allvarligt att du slarvat bort den delen faktiskt, för det innebär att vem som helst kan bli ägare till din bil om man "hittar" det. Nu kanske det är bortslarvat i din bostad någonstans, så det är väl ingen panik kanske. Men hur du ska få detta att gå fortare vet jag inte exakt, men deras servicetelefon är: 0771-25 25 25

    Ring o fråga! (och berätta om din situation)

    Mig veterligen har inte Transportstyrelsen något fysiskt "utlämningsställe" för dylika dokument utan du får nog vänta på posten tyvärr.

    Alt. är att köparen lägger handpenning på bilen och han får helt enkelt vänta med att genomföra köpet tills ni kan skriva på.

    /Puppa

  • ddum
    Äldre 22 Apr 09:04
    #2

    Jag kan bara instämma med föregående talare, nej det finns inga andra leveransmetoder än Rek om man sitter i din sits.

  • Verkli­gen
    Äldre 22 Apr 09:44
    #3
    Rabarbapuppa skrev 2010-04-22 09:03:17 följande:
    Tror det är del 2 av regbeviset som är det du behöver för just ägarbytet. Och det är just den delen som kommer via rek eftersom det är en värdehandling.Det är lite allvarligt att du slarvat bort den delen faktiskt, för det innebär att vem som helst kan bli ägare till din bil om man "hittar" det. Nu kanske det är bortslarvat i din bostad någonstans, så det är väl ingen panik kanske. Men hur du ska få detta att gå fortare vet jag inte exakt, men deras servicetelefon är: 0771-25 25 25Ring o fråga! (och berätta om din situation)Mig veterligen har inte Transportstyrelsen något fysiskt "utlämningsställe" för dylika dokument utan du får nog vänta på posten tyvärr.Alt. är att köparen lägger handpenning på bilen och han får helt enkelt vänta med att genomföra köpet tills ni kan skriva på./Puppa
    Tack för ditt svar. så vitt jag vet fick jag aldrig såna papper hemskickade när jag köpte den här bilen. Brukar ha stenkoll på mina papper men har inte sett röken av dom. =( Får hoppas att man kanske kan göra affären i början av nästa vecka istället. Drygt med sånt strul.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • ddum
    Äldre 22 Apr 09:51
    #4
    Verkligen skrev 2010-04-22 09:44:41 följande:
    Tack för ditt svar. så vitt jag vet fick jag aldrig såna papper hemskickade när jag köpte den här bilen. Brukar ha stenkoll på mina papper men har inte sett röken av dom. =( Får hoppas att man kanske kan göra affären i början av nästa vecka istället. Drygt med sånt strul.
    Om du INTE fått ett sådant papper så är du (i lagens mening) inte ägare till bilen.
  • Äldre 22 Apr 09:52
    #5

    Jag sålde min farmor och farfars bil förra sommaren, och skickade efter reg-bevis eftersom det var försvunnet.
    Det enda sättet var att hämta ut det på Postens utlämningsställen. Och vad jag minns tog det mer än en vecka för att få det.

    Du ska få fylla i och som fd. ägare ska du få ett brev om ägarbyte då du sålt bilen och skickat in reg-bevis del 2.

  • Verkli­gen
    Äldre 22 Apr 10:37
    #6
    ddum skrev 2010-04-22 09:51:02 följande:
    Om du INTE fått ett sådant papper så är du (i lagens mening) inte ägare till bilen.
    Men jag står ju som ägare enligt vägvärket. Då måste pappret vara på villovägar. Jaja, inte mycket att göra åt, bara invänta det nya.
    Lär meddela spekulanten som skulle komma i morgon. Vet inte hur man ska göra då om dom ska kolla ändå och vi skriver papper nästa vecka.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Äldre 22 Apr 10:54
    #7
    Med lite tur så bor du i närheten av ett av transportstyrelsens kontor.
    För tidigare har man kunnat gå in på dessa med köparen båda har visat legg och sen har dom gjort ett direkt registrerat ägarbyte.
    Ett annat alternativ är att du letar på en bilfirma frågar dom snällt så kan dom säkert hjälpa till med ägarbytet,under förutsättning att dom har direktregistrering.
    3:de alternativet om du inte vill vänta är att sälja bilen utan papper förklara för köparen hur läget ligger till,sen när du får ägarbytet så fyller du i din del sen postar du det antingen till köparen eller till transportstyrelsen ,Saknas då köparens underskrift så kommer dom att skicka ett brev till er båda och fråga om bytet är korrekt.

    3:de alternativet Skall bara användas om det känns rätt till 200% då det kan bli kostsamma följder.
    Har själv använt det ett flertalet gånger både som köpare och säljare.
    Verkligen skrev 2010-04-21 21:42:28 följande:
    Oh lord. Fick en impuls idag att sätta ut min bil på annons.Jag fick napp snabbare än jag trodde och möjligheten finns att det blir affär på Fredag, men jag hittar inget registeringsbevis. Börjar undra om jag aldrig haft ett eller vad...Beställde idag men det tar 5 dagar eftersom mitt e-leg inte fungerade. Alltså får jag hämta ut rekommenderat.Kan man inte hämta ut det på nåt kontor eller lösa på annat sätt? Vill ju få bilen såld...=(
  • Äldre 22 Apr 11:59
    #8
    Verkligen skrev 2010-04-22 10:37:30 följande:
    Då måste pappret vara på villovägar. Jaja, inte mycket att göra åt, bara invänta det nya.
    Ur ägarsynpunkt, eller ur risksynpunkt, är det inte någon fara när du väl hämtat ut ditt rek, för när du fått ditt NYA regbevis så är det det som gäller. Spelar ingen roll om en tjuv skulle få tag på ditt gamla, Transportstyrelsen har koll på att du har fått ett nytt och då är det bara det som kan användas för ägarbyte etc.

    Så regbevisets villovägar slutade, rent teoretiskt, i samma stund som du ansökte om nytt ägarbevis.
  • Verkli­gen
    Äldre 22 Apr 12:15
    #9
    Fikabröds Kungen skrev 2010-04-22 10:54:30 följande:
    Tack för ditt svar. Tror närmaste Transportstyrelse fanns i Eskilstuna. Lite väl låbgt tyvärr då jag bor i Västerås.

    Hoppas personen som ska kolla på bilen är intresserad för då kanske hon kan lägga handpenning och skriva på köpekontraktet och så gör vi klar affären när resten av papprena kommer. Bilen stannar här så länge såklart. Visst borde väl det fungera?
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Äldre 22 Apr 13:01
    #10

    Affären är alltid en överenskommelse mellan två personer.
    Den kan därför se ut hursomhelst, lösas praktiskt hursomhelst bara den går till på det sättet att båda blir nöjda och båda gör de åtaganden som faller på köpare resp. säljare. Så prata med personen hur ni kan göra.

    Varför bilköp har blivit en sån darrig historia, och för att alla numer är så förbenat nervösa både som säljare och köpare, är för att det förekommit så mycket bluffande där man spelat på ena partens godtrogenhet och vilja att göra någonting smidigt.
    Det är mycket synd.

    Men som sagt, grundläggande grejer som att du behåller bil och nycklar tills dess att du fått full betalning, det kan du ju se till att inte frångå oavsett hur trevlig och ärlig personen verkar vara. Är personen seriöst intresserad av din bil, då kan han/hon banne mig vänta tills papprena kommit. Så resonerar jag.

    /puppa

Svar på tråden Hur göra ägarbyte utan reg.bevis???