• lillam­ye
    Äldre 23 Apr 13:50
    20759 visningar
    12 svar
    12
    20759

    hur rengöra förgasare på en eu scooter?

    får ständigt detta probleb med min kymco super fever,

    har ej råd att laga den och ingen i ärheten som verka kunna hjälpa mig heller,

    så är det så svårt att rengöra sj?kan nån förklara hur man rengör samt ställer in förgasaren, gärna bilder om det finns.

    vilka verktyg ska jag ha antar jag måste köpa på biltema så vad ska jag köpa fär lång mejsel så jag får bort sadeln?

    tacksam för lite hjälp

  • Svar på tråden hur rengöra förgasare på en eu scooter?
  • lillam­ye
    Äldre 23 Apr 14:29
    #1

    puffar lite

  • lillam­ye
    Äldre 23 Apr 22:34
    #2

    puff

  • Jaccan
    Äldre 26 Apr 22:38
    #3

    Hej!

    Det är lite pyssel att plocka isär en förgasare, göra rent och få ihop på rätt sätt igen, så har man inga förkunskaper alls bör man nästan lämna bort jobbet.

    Nu vet jag inte exakt hur mycket du måste ta bort på din moppe för att komma åt förgasaren men som sagt sadel och säkert någon plastkåpa.

    Börja med att lossa allt som är kopplat till förgasaren så som:

    Bränsleslang

    Gasvajer (vajern går alltid in högst upp på förgasaren så lokalisera den och släpp på skruven som håller fast vajern + trotteln inkl fjäder i förgasaren.) Bara att dra rakt upp när skruven är loss, men kom ihåg hur den satt så att du får tillbaka den åt samma håll igen)

    Lossa slangen mellan luftburken och förgasaren, brukar sitta med någon slangklämma

    Lossa slangklämman mellan förgasaren och insuget

    Nu är det bara att lira ut förgasaren.

    Lägg upp den på någon arbetsbänk och se till att ha rent.

    Ta bort flottörhuset (ser ut som en platslock) på undersidan av förgasaren och kontrollera flottören och nålen och gör rent om det behövs

    Skruva ur munstycken, lågfart och huvudmunstycke och blås rent ´

    Det är bara att plocka bort så mycket du kan från förgasaren och kolla så att inget kärvar eller verkar trasigt. Alla lösa metalldelar kan du gärna lägga i ett fotogenbad över natten. Blås sedan rent och torrt allt innan ihopmonteringen. Gör även rent trotteln som du tog bort i början.

    Ang justering:

    Jag antar att du inte har trimmat din moppe, och då behöver man sällan göra några större justeringar. Munstycken och höjden på trottelnål är ju anpassat efter hur din motor ser ut original.

    Men någonstans har du en luftskruv och en tomgångsskruv. Tomgångsskruven brukar vara något större och fjäderbelastad. Dom brukar vara av spårtyp, dvs en platt mejsel passar.

    För att grundinställa luftskruven brukar man skruva den i botten och sedan ut 1.5-2 varv.

    Tomgångsskruven ställer man så att motorn får en tillfredsställande tomgång vid arbetstemperatur.

    Tändstiftet skall vara gyllenbrunt efter en fullgasrepa då förgasaren är korrekt inställd.

    Ett tips: Byt även bränslefilter..

  • lillam­ye
    Äldre 27 Apr 14:28
    #4

    inte råd att lämna bort jobbet hela tiden

  • Jaccan
    Äldre 27 Apr 18:11
    #5

    Nej jag förstår, det är dyrt med verkstäder tyvärr.

    Om du själv skruvar loss förgasaren och och ger dom den löst och bara låter dom plocka isär och göra rent den blir det nog lite billigare iaf.

  • lillam­ye
    Äldre 27 Apr 19:40
    #6
    Jaccan skrev 2010-04-27 18:11:08 följande:
    Nej jag förstår, det är dyrt med verkstäder tyvärr. Om du själv skruvar loss förgasaren och och ger dom den löst och bara låter dom plocka isär och göra rent den blir det nog lite billigare iaf.
    om jag hittar förgasaren borde man ju kunna rengöra den med sj? men hittar den inte ens
  • Jaccan
    Äldre 28 Apr 22:25
    #7

    Ska man gör rent den riktigt så ska man plocka isär den totalt och rengöra allt försig.. Inte bara leta upp den och spraya in nått rengöringsmedel och tro att det är bra.

  • lillam­ye
    Äldre 29 Apr 10:14
    #8
    Jaccan skrev 2010-04-28 22:25:51 följande:
    Ska man gör rent den riktigt så ska man plocka isär den totalt och rengöra allt försig.. Inte bara leta upp den och spraya in nått rengöringsmedel och tro att det är bra.
    ok du lär väl inte bo nära sundsvall och kan hjälpa
  • Jaccan
    Äldre 29 Apr 22:53
    #9

    Stockholm tyvärr.. Annars hade jag kunnat ställa upp.

    Men du säger att du ständigt får problem med skit i förgasaren? Vad beror det på då? Dåligt bränslefilter? Skit i tanken? Du kan ju inte hålla på och rengöra förgasaren stup i kvarten.

  • lillam­ye
    Äldre 30 Apr 10:31
    #10
    Jaccan skrev 2010-04-29 22:53:08 följande:
    Stockholm tyvärr.. Annars hade jag kunnat ställa upp. Men du säger att du ständigt får problem med skit i förgasaren? Vad beror det på då? Dåligt bränslefilter? Skit i tanken? Du kan ju inte hålla på och rengöra förgasaren stup i kvarten.
    nej e ju de jag menar att jag är less på att få skit hela tiden,

    men verkstaden sat att man kan få skit där hur många ggr som helst,

    men sen sa min pappa att jag ska sluta tanka 95 då det blir beläggning av den att jag ska tanka ren 98 istället,

    men men nu står moppen på går är så less och funderar på sälja den, orka ej be svärfar ta den på släp varje gång heller,
  • Jaccan
    Äldre 3 May 19:29
    #11
    lillamye skrev 2010-04-30 10:31:10 följande:
    nej e ju de jag menar att jag är less på att få skit hela tiden,men verkstaden sat att man kan få skit där hur många ggr som helst,men sen sa min pappa att jag ska sluta tanka 95 då det blir beläggning av den att jag ska tanka ren 98 istället,men men nu står moppen på går är så less och funderar på sälja den, orka ej be svärfar ta den på släp varje gång heller,
    Det ska inte vara något problem att tanka vanlig 95, det enda bränslet som levereras separat ut till mackarna är Shells V-power, men det är liksom att elda för kråkorna. 

    Visst kan man få skit i förgasaren men något är ju galet?! Skit i tanken som sköljs med? Bränsleslangar? Bränslefilter? Luftfilter eller bälgen mellan luftfiltret och förgasaren? Är allt det Ok Ska det fan inte komma ner något skit i.
  • lillam­ye
    Äldre 4 May 11:05
    #12
    Jaccan skrev 2010-05-03 19:29:24 följande:
    Det ska inte vara något problem att tanka vanlig 95, det enda bränslet som levereras separat ut till mackarna är Shells V-power, men det är liksom att elda för kråkorna. Visst kan man få skit i förgasaren men något är ju galet?! Skit i tanken som sköljs med? Bränsleslangar? Bränslefilter? Luftfilter eller bälgen mellan luftfiltret och förgasaren? Är allt det Ok Ska det fan inte komma ner något skit i.
    ja jag har gett upp nu så nu har svärfar tagit den på släp till verkstaden om det blir samma igen efter ca 2-3mån säljer jag skiten orka ej jävlas mer.
Svar på tråden hur rengöra förgasare på en eu scooter?