• MiniMa­lm
    Äldre 25 Apr 20:14
    2432 visningar
    3 svar
    3
    2432

    Slemproppen

    Hej jag är i v. 33 och min slempropp gick igår, har hört av barnmorskor att man brukar föda inom 7 dagar oftast, men hör väldigt många som säger att deras slempropp går men inget händer på jätte länge. Kan det vara så att den återbildas?
    Eller hur stor är risken att min förlossning sätter igång?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Slemproppen
  • MiniMa­lm
    Äldre 25 Apr 20:39
    #1

    Det var blod innan och den var blodblandad! Ska jag nog tillägga.

  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 5 May 18:21
    #2

    Hej!

    Jag kan förstå din oro eftersom du förhoppningsvis har ett antal veckor kvar av din graviditet... För att vara säker på din status tycker jag att du ska be om att få bli undersökt av din barnmorska - hon kan lättare se exakt om något har hänt.

    OM slemproppen har gått, vilken kanske är eller inte är fallet (ibland kan man få väldigt ymmiga flytningar som påminner om slemproppen, även med lite blod i om t ex något ytligt blodkärl brustit i slidan/livmodermunnen) så bör hon kunna se om livmodermunnen öppnat sig något - annars skulle inte slemproppen kunna släppa.

    I vanliga fall brukar förlossningen dra igång, precis som du skrev, upp till en vecka innan, men "lokala variationer" är vanliga:) Dvs det kan gå både veckor och någon månad innan förlossningen drar igång. Så var det för mig min tredje förlossning...

    Försök annars att ta det lugnt och vila mycket.

    Varma hälsningar

    Anna

  • MiniMa­lm
    Äldre 6 May 16:09
    #3

    Okej, tack så jätte mycket för ditt svar, var inne och kollade upp så att jag inte hade öppnat mig, och det hade jag inte. Så nu känns det bra igen.

Svar på tråden Slemproppen