• Anonym (Undra­nde)
    Äldre 26 Apr 10:59
    10689 visningar
    4 svar
    4
    10689

    Bergvärme + frånluftvärmepump?

    Hej!

    Bor i villa i Stockholmstrakten, drygt 200 kvm med elpanna. Byggår -99. På bottenväningen är det vattenburet, på övervåningen tyvärr direktverkande elelement. Vi har frånluftvärmepump.

    Vi funderar på att låta installera bergvärme. Har fått rådet att vänta tills det ändå är dags att byta ut frånluftvärmepumpen, men jag funderar på om man inte kan kombinera bergvärme och frånluftvärmepump? Det borde väl ge ännu bättre effekt ur miljö- och kostnadshänseende? Eller blir det att ta i för mycket? Eller GÅR det kanske inte ens?

    Jag är lite rädd att ett "vänta" blir till ett aldrig när det gäller bergvärme. Om frånluftvärmepumpen ger upp andan så kan vi kanske inte precis stå utan uppvärmningsalternativ tills vi har hunnit borra för och installera bergvärme + att vi ju bör byta till vattenburet på övervåningen för att kunna nyttja bergvärmen även dit.

    Sammanfattningsvis:
    Hur skulle du resonera kring installation av bergvärme, givet våra förutsättningar ovan?

    Går det och är det i så fall klokt/oklokt att kombinera bergvärme och frånluftvärmepump?

    Hur lång lvslängd kan man normalt räkna med att en frånluftvärmepump (Nibe Fighter 310) har?

    Vad kan det i runda slängar kosta att konvertera till vattenburen värme på övervåningen? (ca 100 kvm, i dagsläget 7 radiatorer – badrummet har elgolvvärme så där gissar jag att vi inte gör någonting.)

    Andra tankar och råd?

  • Svar på tråden Bergvärme + frånluftvärmepump?
  • Energi­expert­en
    Äldre 26 Apr 13:24
    #1

    Enkelt svar


    Bra tänkt, sätt in vattenburet på övervåningen, installera bergvärme med frånluft.
    Installation av nya radiatorer kostar ca 6000 kr/st. Bergvärmen sparar ca 4000 kr/år.


     


    Lite mer


    Jag gillar era tankar. Det är helt rätt att fortsätta ta tillvara frånluften och det finns värmepumpar som är byggda för kombinationen berg/mark och frånluft. Det finns till och med de som kan kombinera med solfångare, kanske något att lägga till i fungeringarna.


    Besparingen frånluftsvärmepump jämfört med berg-VP är i storleksordningen 3000-4000 kWh/år (räknat på ett värme och vattenbehov på 15000 kWh/år).


    Livslängden vågar jag inte säga mer än säljarna, men många av värmepumpar jag stöter på är då både 15-20 och en och annan 25 år.


    Och givetvis förutsätter en bra ekonomi vattenburet system i hels huset. Grovt brukar jag räkna med 6000 kr/radiator före ROT och annat.


     


    Funderar hur jag skulle göra… Byta ut en 10 år gammal frånluftsvärmepump, som kan ha 5-10 år kvar. Tja hade jag pengarna och hittade en köpare till frånlufts-VP skulle jag nog göra bygga vattenburet i hela huset och göra bytet. (Och fick jag in solfångare skulle jag klämma in det också, det finns bidrag till det.)

    Det blir alltså en investering i storleksordningen 120 000 och en besparing på 4000 kr/år. Lång återbetalning men en annan trygghet.

  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 13:56
    #2

    Tack för snabbt och utförligt svar!

    Jodå, vi har funderat på solvärme också, har dock ganska skuggigt på sydsidan av taket (ett annat hus + träd som ligger högre än vårt) så jag är osäker på hurpass bra effekt vi skulle få. På västsidan är det däremot fritt. Ett alternativ kanske också kan vara att installera solfångare på taket till carporten, som har fritt läge mot syd, detta tak har dock inte lika bra lutning.
    Funderingar kring detta?

    För vår del väger miljön egentligen tyngre än ekonomin, men så mycket pengar har vi inte att vi helt kan bortse från de ekonomiska aspekterna
    Däremot lockar förstås tanken att få en mer långsiktig trygghet i energikostnaderna.

    Din beräkning av investeringskostnaden, inkluderar den "allt" dvs. borrning, installation, värmepump (av kombinationsmodell) + nya radiatorer på övervåningen?
    Är beräkningen före eller efter ROT-avdrag?

     

  • Energi­expert­en
    Äldre 27 Apr 08:05
    #3

    Hej igen


    Det är sällan bra med långa ledningar, alltså sitter carporten ihop med huset så att ledningarna kan gå inne i huset - bra
    behöver du ha rör i marken till huset - mindre bra.


     


    Jag tänkte mig inte för i matematiken, investeringen 120 000 kr är en siffra jag använder för installation bergvärme och till det tillkommer nya radiatorer, här ca 40 000 kr.
    Och jag räknar alltid utan bidrag och ROT för det kan vara så olika.


     


    /Petter

  • Anonym (Undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 11:25
    #4

    Hej igen

    Stort tack för ytterligare svar! Ska prata ihop mig med sambon så får vi se hur/när vi går vidare.

    Ha en bra dag!

Svar på tråden Bergvärme + frånluftvärmepump?