• Jordgu­bbsmix
    Äldre 27 Apr 07:52
    93510 visningar
    843 svar
    843
    93510

    14 år och gravid

    Hej! Igår fick jag reda på att jag är gravid. Först blev jag rädd, jag hade aldrig trott att det skulle kunna hända mig. Men testet visade ett starkt plus. Jag har alltid varit emot aborter, men när jag berättade för mina föräldrar fanns det inget annat alternativ, de frågade inte ens mig om jag hade funderat på något annat. Visst kan jag förstå det. Men eftersom min mormor blev gravid med min mamma när hon var 14 trodde jag att de skulle förstå bättre. Jag vill helst inte göra abort, men visst förstår jag att det skulle bli väldigt svårt att vara 14 år och ta hand om en liten bebis. Och jag tror säkert att jag är mognare och klarar av mer än vad jag egentligen gör. Min pojkvän är 18 år och vi har varit tillsammans i snart 1 år. Han säger att han kommer stödja mig i vilket beslut jag än tar. Kan han bli anmäld för något? Jag gick upp en klass i 2an och har alltid varit med äldre människor. Så jag är kanske lite mognare än de som är lika gamla som mig. Just nu så känner jag att jag vill behålla barnet, men jag är rädd för att mina föräldrar inte kommer att stötta mig.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-27 07:57
    varför fungerar det inte att styckeindela?

  • Svar på tråden 14 år och gravid
  • Bubbis­10
    Äldre 27 Apr 08:02
    #1

    Ts

    Vad det gäller att din kille kan bli anmäld, så ja det kan han. Du är under 15 år å då anses det som olagligt, å spiciellt som han är så mkt äldre.
    Ang din situation så anser ju jag personligen inte att barn ska ha barn, men å andra sidan så e jag helt emot abort...MEN det finns undantag. Jag har en dotter på 11 år å skulle inte vilja se henne i din situation.

    får jag fråga-varför skyddade ni er inte?
    Det är egenteligen bara du som kan avgöra om du ska göra abort eller inte...men du har hela framtiden för dig att bli mamma, asså...jag som faktiskt är emot abort...ser inte att det skulle vara en bra lösning för dig som 14 år att bli mamma.

    jag blev själv mamma när jag va 20 år å tyckte jag var världsvan..men det e tuffare än man tror. Du kommer vilja gå ut med vänner, dansa,resa...osv...du hinner med barn så småningom. Jag kommer dock inte råda dig till varken att behålla eller ta bort, det e ett beslut som bara du kan ta.

    Å jag hoppas att du får det stöd du behöver oavsett val...

    Kram

  • Blommy­Ness12
    Äldre 27 Apr 08:05
    #2

    Din pojkvän kan hamna i fängelse, barnet bevisar dessutom att han begått "våldtäkten" på dig(för ja, det räknas som våldtäkt mot barn att ha sex med någon som är under 15 år, oavsett om du var med på det eller ej). Fundera noga på om det är det du vill uppnå med det hela.

  • Isanje
    Äldre 27 Apr 08:15
    #3
  • Jordgu­bbsmix
    Äldre 27 Apr 08:18
    #4
    Pregga skrev 2010-04-27 08:02:50 följande:
    TsVad det gäller att din kille kan bli anmäld, så ja det kan han. Du är under 15 år å då anses det som olagligt, å spiciellt som han är så mkt äldre.Ang din situation så anser ju jag personligen inte att barn ska ha barn, men å andra sidan så e jag helt emot abort...MEN det finns undantag. Jag har en dotter på 11 år å skulle inte vilja se henne i din situation.får jag fråga-varför skyddade ni er inte?Det är egenteligen bara du som kan avgöra om du ska göra abort eller inte...men du har hela framtiden för dig att bli mamma, asså...jag som faktiskt är emot abort...ser inte att det skulle vara en bra lösning för dig som 14 år att bli mamma.jag blev själv mamma när jag va 20 år å tyckte jag var världsvan..men det e tuffare än man tror. Du kommer vilja gå ut med vänner, dansa,resa...osv...du hinner med barn så småningom. Jag kommer dock inte råda dig till varken att behålla eller ta bort, det e ett beslut som bara du kan ta.Å jag hoppas att du får det stöd du behöver oavsett val...Kram
    Görs det alltid en utredning om vem som är pappan?

    Jag vet också det innerst inne, att jag är på tok för ung. Men det tar emot att döda mitt barn. Men mina föräldrar har tydligen redan beställt tid åt mig på torsdag. Jag känner mig så maktlös, jag önskar att jag hade mer att säga till om.

    Jag vet faktiskt inte varför vi inte skyddade oss.
  • Isanje
    Äldre 27 Apr 08:20
    #5
    Jordgubbsmix skrev 2010-04-27 08:18:42 följande:
    Görs det alltid en utredning om vem som är pappan? Jag vet också det innerst inne, att jag är på tok för ung. Men det tar emot att döda mitt barn. Men mina föräldrar har tydligen redan beställt tid åt mig på torsdag. Jag känner mig så maktlös, jag önskar att jag hade mer att säga till om. Jag vet faktiskt inte varför vi inte skyddade oss.
    Ja det gör det.
  • Bubbis­10
    Äldre 27 Apr 08:22
    #6
    Jordgubbsmix skrev 2010-04-27 08:18:42 följande:
    Görs det alltid en utredning om vem som är pappan?Jag vet också det innerst inne, att jag är på tok för ung. Men det tar emot att döda mitt barn. Men mina föräldrar har tydligen redan beställt tid åt mig på torsdag. Jag känner mig så maktlös, jag önskar att jag hade mer att säga till om.Jag vet faktiskt inte varför vi inte skyddade oss.
    Om du föder barnet så måste faderskapet fastställas, då barnet har rätt till båda föräldrar. Jag förstår att det tar emot...jisses vilken jobbig situation..
    Att inte använda skydd visar ju ändå att du inte vart ansvarsfull i situationen....hur ska du kunna ansvara för ett barn då? jag dömer dig inte på ngt vis...

    känner faktiskt med dig..jag blev sj tvingad till en abort som 15 år..så jag vet hur det känns...kram

    Ps, ingen kan tvinga dig till ngt du själv inte vill.
  • Stårsc­han
    Äldre 27 Apr 08:26
    #7

    Eftersom din mormor blev gravid med din mamma redan när hon var fjorton år, så vet hon säkert exakt vad det är hon vill att du ska slippa gå igenom. Vad har du till exempel för inkomst för att kunna försörja ett litet barn? Visst, ett spädbarn är i stort sett gratis, men när du är 20 skulle du i så fall ha en liten femåring som ska ha cykel, skridskor och som sliter ut skor och ytterkläder på löpande band. Man måste tänka lite längre framåt än bara här och nu. Visst, du är säkert mogen för din ålder, men du är trots allt fortfarande bara ett barn, även om det inte känns så på insidan.


    I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Äldre 27 Apr 08:27
    #8

    Min tremänning blev gravid vid 14 års ålder, hon räknas oxå som den lite mer mogna typen för den åldern om det spelar nån roll.
    Hennes pojkvän var då 15 lr 16 år vilket gör att han var könsmyndig men inte hon, inte blev han anmäld för det.

    De behöll barnet och mognade i rollen som föräldrar.
    Jag tycker inte att vi kan råda till något här då det ligger i ts och hennes pojkväns händer vad och hur dom vill göra.
    Däremot bör de stöttas i vilket beslut som än tas.

    Min sambo och hans fd har en dotter som blir 15 i år, de hade varit ihop drygt ett halvår när de fick reda på att min sambos ex var gravid, vid 18 års ålder.
    Hennes föräldrar ville att hon gjorde abort, hans föräldrar är emot abort men ville stötta dom hur det än blev.
    De mognade oxå och ångrar sig inte.

    Därmed inte sagt att ts ska behålla barnet och mogna i rollen som mamma, men det finns faktiskt unga mammor som klarar detta.
    Jag tycker inte heller att barn ska föda barn, förlåt ts, men nu har det skett och detta är ingen lätt fråga.
    Kanske är dina föräldrar oroliga för att ansvaret för barnet ska hamna på dom?

  • Äldre 27 Apr 08:29
    #9

    Det finns ju 14 åringar som är mamma, å deras pojkvänner elr va de nu är har inte hamnat i fängelse?!

    Men ingen kan tvinga dig till abort iaf..

  • Bubbis­10
    Äldre 27 Apr 08:30
    #10
    caaroooline skrev 2010-04-27 08:29:24 följande:
    Det finns ju 14 åringar som är mamma, å deras pojkvänner elr va de nu är har inte hamnat i fängelse?! Men ingen kan tvinga dig till abort iaf..
    beror ju lite på, om Ts föräldrar anmäler han så kan han få fängelse.
Svar på tråden 14 år och gravid