• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • cattis1234

    Hej!  {#lang_emotions_sunny}

    Ny här men följt era "resor" sedan en månad då jag också legat i en "remiss-hög" på landskrona lasarett.
    Pratat med dem idag för att få flyttat remissen till Ersta. Min remiss skrevs i februari men efter jag åberopat vårdgarantin  6/4(Tack för tipset!) togs jag upp på prioriteringsmötet 15/4. De anser att vårdgarantin gäller från den mötesdagen, då är ju redan remissen 2månader gammal!!!
    Tjejen i L-krona trodde att det skulle gå snabbare i Ersta, då de just nu inte skickar några pat. nånstans. och nästa utskick blir troligtvis bara prioriterade dvs patienter med risksjukdomar
    Även pratat med Ersta som idag uppger att man tidigast får en tid i oktober nu för första besök och sedan vänta 3-4månader till operation.

    Känns som om jag var 2månader försenad för att få en hygglig tid {#lang_emotions_frown}!

    Tack för ett intressant forum som hjälper många, och som säkert många läser innan vi vågar oss in

  • FamilyFamily
    cattis1234 skrev 2010-05-05 10:47:14 följande:
    Hej!  Ny här men följt era "resor" sedan en månad då jag också legat i en "remiss-hög" på landskrona lasarett.Pratat med dem idag för att få flyttat remissen till Ersta. Min remiss skrevs i februari men efter jag åberopat vårdgarantin  6/4(Tack för tipset!) togs jag upp på prioriteringsmötet 15/4. De anser att vårdgarantin gäller från den mötesdagen, då är ju redan remissen 2månader gammal!!! Tjejen i L-krona trodde att det skulle gå snabbare i Ersta, då de just nu inte skickar några pat. nånstans. och nästa utskick blir troligtvis bara prioriterade dvs patienter med risksjukdomarÄven pratat med Ersta som idag uppger att man tidigast får en tid i oktober nu för första besök och sedan vänta 3-4månader till operation.Känns som om jag var 2månader försenad för att få en hygglig tid !Tack för ett intressant forum som hjälper många, och som säkert många läser innan vi vågar oss in
    Fy så trist!!! Men ring igen o propsa på vårdgarantin. Den ska de ju hålla. Det lönar sig att tjata. Lycka till
  • Ölandstokan

    Hej alla..

    En till här som följt denna tråden lääänge och har bara ibland hoppat in med någon fråga

    Själv är jag i ett tidigt stadium och väntar fortfarande på att få min remiss bekräftelse, 2 veckor sedan nu och får väll vänta ett tag till,

    Jag tillhör kalmarläns sjukhus och vad jag har förstått så har även kön blivit lång där, både till kiurgen och dietisten men jag är glad att jag vågade ta första steget till Vc för att få en remiss


    (¯`°?.¸ ♥♥ Madeleine ♥ Markus ♥ William ♥ Alice ♥♥¸.?°´¯)
  • Mli79
    FamilyFamily skrev 2010-05-05 10:52:04 följande:
    Fy så trist!!! Men ring igen o propsa på vårdgarantin. Den ska de ju hålla. Det lönar sig att tjata. Lycka till
    Men om kön står still och de bara skickar riskpatienter vid nästa "Aleris-ryck" så spelar det nog ingen roll om man tjatar på vårdgarantin, finns det inte kapacitet så finns det inte.  Men jag håller med om att man kommer långt på att tjata, i alla fall när det gäller att skicka remissen vidare med betalningsförbindelse.

    Det största skämtet med vårdgarantin är inte att den inte går att hålla - det är att man måste veta om den och åberopa den för att den ska gälla. Varför ha en garanti som inte omfattar alla?
  • cattis1234

    en fråga om BMI gränser, och vilka gränser som gäller var.

    Jag har BMI 40. I skåne har de gränser >34 för män och >36 för kvinnor.
    Har nu flyttat min remiss till Ersta, någon som vet deras BMI gränser för GBP operation?
    Man vill ju gå ner iväntan på operation. Men tänk om de har lägre gräns. Har man varit duktig och gått ner till bmi38 och så bli man nekad operation. Man har ju ända ca 40kg övervikt. Det hade ju varit katastrof för mig iallafall. Men hur sjukt är det då att anstränga sig för att inte gå ner för att olika landsting har olika gränser.

    någon som vet gränserna? Ersta? o andra?


    frågor, frågor alla dessa funderingar
  • Mli79
    cattis1234 skrev 2010-05-05 12:07:16 följande:
    en fråga om BMI gränser, och vilka gränser som gäller var. Jag har BMI 40. I skåne har de gränser >34 för män och >36 för kvinnor. Har nu flyttat min remiss till Ersta, någon som vet deras BMI gränser för GBP operation? Man vill ju gå ner iväntan på operation. Men tänk om de har lägre gräns. Har man varit duktig och gått ner till bmi38 och så bli man nekad operation. Man har ju ända ca 40kg övervikt. Det hade ju varit katastrof för mig iallafall. Men hur sjukt är det då att anstränga sig för att inte gå ner för att olika landsting har olika gränser. någon som vet gränserna? Ersta? o andra?
    Jag har för mig att Ersta har 37 som gräns, jag frågade samma sak när jag var på bedömning. Vartifrån har du fått uppgifter om att Skåne har BMI 36 som gräns? När det gäller friska individer så har jag fått info om att de inte skickar remisser under BMI 40. Har man däremot sjukdomar så kan de gå ned i BMI.
    Jag tyckte iallafall att det var säkrast att ligga kvar på BMI 40 tills jag hade varit på bedömningen.
  • Zodic
    Nala skrev 2010-05-04 20:41:24 följande:
    Tack! Jag har ca 12 kg kvar till normalt BMI fast jag skulle gärna gå ner ca 16 kg till, då hamnar jag på mitt personliga viktmål :) Jag är väldigt dålig på att dricka, har svårt att få i mig vätska så jag borde väl jobba mer på det.....tack för tipset!
    Vad har du för klädstorlek nu om man får fråga :) Jag har så himla svårt att göra kopplingen klädstorlek --> utseende.
    verkligen jättebra jobbat, måste kännas så hima skönt??
  • Zodic

    ah Nala såg att du skrev det senare, men jag hade aldrig trott att du hade 46-48, i mina ögon är du iaf en 40 :)

    Åh jag börjar bli lite nervös inför operationen nu.. ska opereras nästa tisdag, 10 maj!!
    Det jag tänker mest på är hur man mår efteråt.. tex en vecka efter, två veckor efter, hur mådde ni då?? När börjar man känna sig "normal" rent fysiskt ?? Jag är lite orolig för det här med lyft och min dotter på 14kg, hon har fortfrande spjälsäng o jag kommer ju inte kunna lyfta upp henne!! kanske är dags för ett sängbyte...

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)