• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • FamilyFamily
    Zodic skrev 2010-05-05 13:09:41 följande:
    ah Nala såg att du skrev det senare, men jag hade aldrig trott att du hade 46-48, i mina ögon är du iaf en 40 :)Åh jag börjar bli lite nervös inför operationen nu.. ska opereras nästa tisdag, 10 maj!!Det jag tänker mest på är hur man mår efteråt.. tex en vecka efter, två veckor efter, hur mådde ni då?? När börjar man känna sig "normal" rent fysiskt ?? Jag är lite orolig för det här med lyft och min dotter på 14kg, hon har fortfrande spjälsäng o jag kommer ju inte kunna lyfta upp henne!! kanske är dags för ett sängbyte...
    Lycka till med din operation. Jag kan säga att första tiden mådde jag bra, knappt ont eller något. Du ska nog byta säng för din dotter för det är ju inte bra du lyfter direkt in på operationen.
    Det var senare alla min komplikationer började, men som sagt jag mådde inte dåligt direkt efter open
  • Zodic
    FamilyFamily skrev 2010-05-05 13:27:46 följande:
    Lycka till med din operation. Jag kan säga att första tiden mådde jag bra, knappt ont eller något. Du ska nog byta säng för din dotter för det är ju inte bra du lyfter direkt in på operationen. Det var senare alla min komplikationer började, men som sagt jag mådde inte dåligt direkt efter open
    Nej min man är ledig en vecka efteråt men sen ska jag kunna ta henne till dagis osv. det lär ju bli ett himla liv med en springande dottr på kvällarna bara..

    ojdå berätta gärna mer, vad har du haft för problem?
  • FamilyFamily
    Zodic skrev 2010-05-05 13:41:23 följande:
    Nej min man är ledig en vecka efteråt men sen ska jag kunna ta henne till dagis osv. det lär ju bli ett himla liv med en springande dottr på kvällarna bara..ojdå berätta gärna mer, vad har du haft för problem?
    jag lider av tarmvred, det är extremt jobbigt psykiskt  fysiskt. jag har genomgått en stor operation o lagat på många ställen. Sen ca månad 2 så har allt jag ätit varit plågsamt. Idag 4 år senare är mat en fråga om överlevnad som inkluderar plåga.

    Jag har även fått stor närings/vitaminbrist vilket gör att jag är svag o trött o ofta sjuk. Det finns inte en dag utan att jag har extremt ont i skelettet.....

    Detta var en kortfattad version av vad jag gått igenom
  • AlvaElsaHalmsjö

    Hej på er..
    Har precis tagit mig i kragen och skickat remiss till både Skövde o Sahlgrenska..

    Fick efter några dagar brev från skövde att de mottagit min remiss och att kötiden för att komma in på bedömning var längre än 6 månader..
    Det fanns även med en folder om vårdgarantin och ett returbrev man kunde fylla i om man ville uttnyttja valfrihet i vården ( tror jag att det hette)..
     
    Hur gör jag nu???
    Kan man ringa nånstans och kolla om man kommer in på bedömning tidigare??
    finns det privata sjukhus som tar emot för bedömning och operation??

    Tar tacksamt emot alla tips ni har
    vill gärna få en bedömning så fort som möjligt såklart, när man ÄNTLIGEN tagit steget till operation..

    Kram Helené

  • Mli79
    AlvaElsaHalmsjö skrev 2010-05-05 14:15:52 följande:
    Hej på er.. Har precis tagit mig i kragen och skickat remiss till både Skövde o Sahlgrenska.. Fick efter några dagar brev från skövde att de mottagit min remiss och att kötiden för att komma in på bedömning var längre än 6 månader.. Det fanns även med en folder om vårdgarantin och ett returbrev man kunde fylla i om man ville uttnyttja valfrihet i vården ( tror jag att det hette)..   Hur gör jag nu??? Kan man ringa nånstans och kolla om man kommer in på bedömning tidigare?? finns det privata sjukhus som tar emot för bedömning och operation?? Tar tacksamt emot alla tips ni har vill gärna få en bedömning så fort som möjligt såklart, när man ÄNTLIGEN tagit steget till operation.. Kram Helené
    Här i Skåne ringer man till obesitasmottagningen i Landskrona, det är de som tar emot alla remisser. Där kan man höra vilka andra sjukhus de har avtal med, och sen kan man ringa till de sjukhusen och höra.
  • Nala
    AlvaElsaHalmsjö skrev 2010-05-05 14:15:52 följande:
    Hej på er..Har precis tagit mig i kragen och skickat remiss till både Skövde o Sahlgrenska..Fick efter några dagar brev från skövde att de mottagit min remiss och att kötiden för att komma in på bedömning var längre än 6 månader..Det fanns även med en folder om vårdgarantin och ett returbrev man kunde fylla i om man ville uttnyttja valfrihet i vården ( tror jag att det hette).. Hur gör jag nu???Kan man ringa nånstans och kolla om man kommer in på bedömning tidigare??finns det privata sjukhus som tar emot för bedömning och operation??Tar tacksamt emot alla tips ni harvill gärna få en bedömning så fort som möjligt såklart, när man ÄNTLIGEN tagit steget till operation..Kram Helené
    Fundera över om du skulle kunna tänka dig att åka till Stockholm och operera dig, om du kan det så ring Sofiahemmet eller Ersta och kolla om du kan få en tid för bedömning om du får en betalningsförbindelse från ditt landsting. När du har det klart, ring Vårdslussen (för jag antar att du bor i Västra Götaland?) 020-445555 och säg att du vill få en betalningsförbindelse till det sjukhus du har pratat med pga att det är så lång väntetid.

    Kram
  • Zodic
    AlvaElsaHalmsjö skrev 2010-05-05 14:15:52 följande:
    Hej på er.. Har precis tagit mig i kragen och skickat remiss till både Skövde o Sahlgrenska.. Fick efter några dagar brev från skövde att de mottagit min remiss och att kötiden för att komma in på bedömning var längre än 6 månader.. Det fanns även med en folder om vårdgarantin och ett returbrev man kunde fylla i om man ville uttnyttja valfrihet i vården ( tror jag att det hette)..   Hur gör jag nu??? Kan man ringa nånstans och kolla om man kommer in på bedömning tidigare?? finns det privata sjukhus som tar emot för bedömning och operation?? Tar tacksamt emot alla tips ni har vill gärna få en bedömning så fort som möjligt såklart, när man ÄNTLIGEN tagit steget till operation.. Kram Helené
    Ring vårdslussen!
    Säg att du vill till tex sophiahemmet, fick min läkartid på 5 dagar :)
  • Nala
    Zodic skrev 2010-05-05 13:09:41 följande:
    ah Nala såg att du skrev det senare, men jag hade aldrig trott att du hade 46-48, i mina ögon är du iaf en 40 :)Åh jag börjar bli lite nervös inför operationen nu.. ska opereras nästa tisdag, 10 maj!!Det jag tänker mest på är hur man mår efteråt.. tex en vecka efter, två veckor efter, hur mådde ni då?? När börjar man känna sig "normal" rent fysiskt ?? Jag är lite orolig för det här med lyft och min dotter på 14kg, hon har fortfrande spjälsäng o jag kommer ju inte kunna lyfta upp henne!! kanske är dags för ett sängbyte...
    :) Tack, det var inte illa att se ut som en 40 :) Jag har nog mest 44 på brallor nu, vissa 46 beroende på modell. Överdelar mest 42.....

    Lycka till nästa vecka nu!!
  • hot fuss
    Nala skrev 2010-05-05 14:31:15 följande:
    :) Tack, det var inte illa att se ut som en 40 :) Jag har nog mest 44 på brallor nu, vissa 46 beroende på modell. Överdelar mest 42..... Lycka till nästa vecka nu!!
    tänk om man kunde ha en sån kropp som du. själv kör jag tvärtom nu. stl M eller 40/42 på byxor men L eller 44/46 på tröjor. pinnben med stor buk. inte så läckert
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)