• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Freyla

    Nu har jag fått en tid till min läkare. Är det läkaren som gör bedömningen eller skickar han bara remissen och så går man på bedömningssamtal hos någon annan? Hur var det för er?

  • Mli79
    Freyla skrev 2010-05-18 14:06:37 följande:
    Nu har jag fått en tid till min läkare. Är det läkaren som gör bedömningen eller skickar han bara remissen och så går man på bedömningssamtal hos någon annan? Hur var det för er?
    Läkaren skickar bara remiss, det är en läkare på kirurgenheten som gör bedömningen.
  • vänat
    Zodic skrev 2010-05-18 13:30:20 följande:
    Hur mycket tänker/tänkte ni andra på riskerna kring en operation?Just att dö är det ju väldigt få som gör, även om det har hänt, men det är ju många som har en del komplikationer efteråt. Men när folk oroar sig över hur många öl man kan dricka osv så är väl det the least of your worries... jag förstår ju att man undrar hur livet efter ser ut, det gör jag med :)men när jag läser på viktop.se's forumdel komplikationer efter operationen, tex tråden "nytt rekod i att ligga på sjukhus?" om janne som legat på sjukhus konstant sen sin operation 2008! och även de som svarar på tråden verkar ju haft en del komplikationer. hade jag läst den tråden innan jag gjorde opn hade jag varit något mer restriktiv. jag hade inte gått igenom operationen med bara 15 kg övervikt (vilket jag inte har heller, oavsett, men som exempel).Även om merparten har väldigt positiva erfarenheter, och faktum är att grav fetma har i längden mer komplikationer än många av komplikationerna som kan uppstå med en op.Hur tänker ni om detta? :)
    Tänker som dig att fetma är en större risk i sig att man får kompliationer och dör av evtuella följdsjukdommar!
    Än att dö av komplikationer på grund av operationen.

    Så ljust den tråden du hänvisar till rektid på sjukhuset tycker tråden i sig och rubriken är helkorkad har sett den och läst delar av den men inte brytt mig mer.

    Känns nästa mer som ts startat tråden för att berätta att hon lminsan legat inne på sjukhuset längst av GBP operade.

    Men som sagt snnorilhtene att drabbas av något sådant är näst i tilll obefintlig.
  • huachi86

    jag ska opereras på tisdag förhoppningsvis...

    jag har bara ett stort problem. har varit väldigt nere och deppig =( och jag måste gå ner 5 kilon på 1 vecka...

    vet inte om det ens är möjligt??

    vad tror ni???

    det känns jätte jobbigt....

  • Zodic
    Freyla skrev 2010-05-18 14:04:21 följande:
    Grattis till viktnedgången Försökte kommentera på din blogg men det går inte
    Tack :)
    Nu har jag ändrat så det går att kommentera fritt :)
  • Zodic
    huachi86 skrev 2010-05-18 15:38:37 följande:
    jag ska opereras på tisdag förhoppningsvis... jag har bara ett stort problem. har varit väldigt nere och deppig =( och jag måste gå ner 5 kilon på 1 vecka... vet inte om det ens är möjligt?? vad tror ni??? det känns jätte jobbigt....
    jobba på med ditt pulver så går du nog ner nåra kg och försök röra på dig.
    mig var det inget snack om att väga när jag väl var där, dom bara frågade mig om vikten. samma för flera andra som varit där!
  • huachi86
    Zodic skrev 2010-05-18 15:43:20 följande:
    jobba på med ditt pulver så går du nog ner nåra kg och försök röra på dig.mig var det inget snack om att väga när jag väl var där, dom bara frågade mig om vikten. samma för flera andra som varit där!
    Jag ska iväg på långpromenad i slottskogen ikväll med lillan. hoppas det ger nåt  =)
    imorgon ska jag dansa lite zumba här hemma och se om det hjälper.
    hoppas hoppas allt går bra! vill verkligen opereras...skulle inte orka med o bli nekad på grund av att jag inte gått ner allt :(
  • Zodic
    huachi86 skrev 2010-05-18 15:44:42 följande:
    Jag ska iväg på långpromenad i slottskogen ikväll med lillan. hoppas det ger nåt  =) imorgon ska jag dansa lite zumba här hemma och se om det hjälper. hoppas hoppas allt går bra! vill verkligen opereras...skulle inte orka med o bli nekad på grund av att jag inte gått ner allt :(
    Men det kommer gå bra ska du se!!
    Jag har väldigt svårt att tro att dom skulle neka, det är ju ändå 115 tusen kronor som nekar då, dom vill ju operera dig lika gärna ;)
  • vänat
    huachi86 skrev 2010-05-18 15:44:42 följande:
    Jag ska iväg på långpromenad i slottskogen ikväll med lillan. hoppas det ger nåt  =)imorgon ska jag dansa lite zumba här hemma och se om det hjälper. hoppas hoppas allt går bra! vill verkligen opereras...skulle inte orka med o bli nekad på grund av att jag inte gått ner allt :(
    Är de kul at dansa zumba? har bara sett reklam på tv at de säljer skrivor men aldrig testa.
  • storkvinnan9901

    sitter och läser på viktop.se om alla som har skrivit om sina komplikationer efter operationen.

    börjar bli nervös.

    kramar

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)