• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • ChokladMoshin
    Karra skrev 2010-05-19 09:49:11 följande:
    Oj shit vad du har gått ner mycket på korttid. Fan vad nice. Vad/hur gör du?Vad vägde du innan? Jag vägde 102. Midjemått 119cm
    Det är inkl. 2 veckors flyt också.
    GÖr inget spec. tror jag.
    Äter 6 ggr om dan regelbundna tider, dricker mycket vatten (1.5 l om dan).
    Försöker röra på mig varje dag, promenader och så.
    Vägde 129.8 kg.

    Men alla går ju ner olika snabbt och hamnar på platåer då och då, så jämför inte för mycket med andra, låt din kropp ta sin tid
  • Tinzi
    Lalalong skrev 2010-05-19 07:46:08 följande:
    Vad jag har förstått i den här tråden så har Ersta inget krav på att man ska gå ner. Men alla andra enheter som varit aktuella i den här tråden har haft det tror jag. Olika mycket på olika ställen dock. Vissa 5% av sin vikt, vissa 10% av sin vikt och vissa 5-6 kg oavsett vikt.
     Oki, tack :) Då vet jag vad som väntar mig då :)
  • ericas mamma
    Karra skrev 2010-05-18 22:44:32 följande:
    shit det är ju skit mycket, bra jobbat, GRATTIS!!!!
    Tack
    Tinzi skrev 2010-05-19 07:36:44 följande:
    En fråga...Har alla behövt gå ner i  vikt innan op? Jag har bmi på 45...
    jag behövde inte gå ner ett visst antal kg, men de ville att man skulle flytas i 2v innan op, men jag gjorde bara det i 3 dar, fick en tidigare tid. gick ner 3kg.
    Hade oxå bmi 45
    Erica 060202 Loke 080626 www.ericasmamma.blogg.se
  • Mli79

    Är det någon mer än mig som är rädd för att bli sjuk innan OP?
    Jag sitter här med ett halsont som jag vet är virus, känningar av UVI från en dag till en annan och en son som var magsjuk i helgen. Vilka tester tas dagen innan OP? Jag menar, om jag kommer dit utan att känna mig allmänpåverkad och så visar det sig att sänkan tyder på infektion så skulle jag ju bli jäkligt ledsen. Eller de kanske bara tar tester så att de har som startvärden inför viktnedgången?
    Jag har iallafall bestämt mig att jag ska ha feber eller vara allmänpåverkad för att jag ska avboka operationen. Lite halsont skiter jag i, det har jag större delen av året ändå.


  • ChokladMoshin
    Mli79 skrev 2010-05-19 10:41:27 följande:
    Är det någon mer än mig som är rädd för att bli sjuk innan OP?Jag sitter här med ett halsont som jag vet är virus, känningar av UVI från en dag till en annan och en son som var magsjuk i helgen. Vilka tester tas dagen innan OP? Jag menar, om jag kommer dit utan att känna mig allmänpåverkad och så visar det sig att sänkan tyder på infektion så skulle jag ju bli jäkligt ledsen. Eller de kanske bara tar tester så att de har som startvärden inför viktnedgången?Jag har iallafall bestämt mig att jag ska ha feber eller vara allmänpåverkad för att jag ska avboka operationen. Lite halsont skiter jag i, det har jag större delen av året ändå.
    Jag var dunder förkyld veckan innan op och var livrädd för att dom skulle avråda mig till op.
    Men sen mirakulöst nog så blev jag frisk 2 dagar innan op.
    Håller tummarna för att du får vara frisk.
  • FamilyFamily
    Mli79 skrev 2010-05-19 10:41:27 följande:
    Är det någon mer än mig som är rädd för att bli sjuk innan OP?Jag sitter här med ett halsont som jag vet är virus, känningar av UVI från en dag till en annan och en son som var magsjuk i helgen. Vilka tester tas dagen innan OP? Jag menar, om jag kommer dit utan att känna mig allmänpåverkad och så visar det sig att sänkan tyder på infektion så skulle jag ju bli jäkligt ledsen. Eller de kanske bara tar tester så att de har som startvärden inför viktnedgången?Jag har iallafall bestämt mig att jag ska ha feber eller vara allmänpåverkad för att jag ska avboka operationen. Lite halsont skiter jag i, det har jag större delen av året ändå.
    bara du inte har feber lär inget synas på sänka.
    Men tänk på dig själv så inget händer, det är inte bra att opas med en begynnande infektion i kroppen. Hoppas dock på snabbt tillfrisknande.......
  • sabina1983
    Tinzi skrev 2010-05-19 07:36:44 följande:
    En fråga...Har alla behövt gå ner i  vikt innan op? Jag har bmi på 45...
    Ja måste gå ner innan op så levern bli mindre.dvs flyta.3-4veckor..men ska inte ha gått ner vissa kg bara visa att ja gått ner å sen ta urin prov å så dom se att de e ketoner i så dom ser att ja följt de ja ska göra
  • JohannaL
    Zodic skrev 2010-05-18 20:53:42 följande:
    Jag känner också det, måste kolla på klockan hela tiden så jag inte äter för fort :P 20 minuter står det i min bok, men även det är svårt att lyckas med ibland. man ska tygga 20 ggr, försöker så gott jag kan :) provade ris och kyckling-wok idag och det gick jättebra :)
     30 min fick vi sagt men det e ju omöjligt, 20 låter bättre =) ska bli gott med ris om 2,5 veckor =) e redan trött på moset, får nog leta insperation på tasteline eller nått...
  • JohannaL

    Gnocchi måste ju funka bra att äta, e ju potatismos med ägg o mjöl bara typ, så kan man göra en god tomatsås till,, hmmm så får det nog bli ikväll..

  • Bellevue
    FamilyFamily skrev 2010-05-19 11:53:53 följande:
    bara du inte har feber lär inget synas på sänka. Men tänk på dig själv så inget händer, det är inte bra att opas med en begynnande infektion i kroppen. Hoppas dock på snabbt tillfrisknande.......
    På snabbsänkan ser man om man har en infektion orsakar av bakterier, med eller utan feber. Har man en snabbsänka på upp till 70-80 kan det även vara virus det beror på.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)