• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Malleballebuse

    Lalong: jag blev lite kort i mitt svar då det rasade in ett gäng fikasugna mammor

    Visst är det så att det skrivs mycket upprepningar i den här tråden och mycket nytt också . Många som frågar och undrar om samma saker fast vid olika tidpunkter och här skriver vi så mycket att det lätt försvinner i mängden.
    Så det är ju bra att vi älskar att skriva om samma saker många gånger

    Jag är jätteglad att det inte är några viktkrav på Carlanderska då jag provade att "pulvra" i 14 dagar förra året och gick ner häpnadsväckande 1,5 kg totalt.
    Det är vad jag kan bajsa ut vid ett och samma tillfälle

  • Karra
    ChokladMoshin skrev 2010-05-19 09:56:54 följande:
    Det är inkl. 2 veckors flyt också.GÖr inget spec. tror jag.Äter 6 ggr om dan regelbundna tider, dricker mycket vatten (1.5 l om dan).Försöker röra på mig varje dag, promenader och så.Vägde 129.8 kg.Men alla går ju ner olika snabbt och hamnar på platåer då och då, så jämför inte för mycket med andra, låt din kropp ta sin tid
    Nä man ska väl inte jämnföra med andra. Alla har ju olika kroppar. Jag är väldigt nöjd med mina -13,9kg. Vart gjorde du din op? Jag gjorde min på SÖS i stockholm.
  • ChokladMoshin
    Karra skrev 2010-05-19 15:26:15 följande:
    Nä man ska väl inte jämnföra med andra. Alla har ju olika kroppar. Jag är väldigt nöjd med mina -13,9kg. Vart gjorde du din op? Jag gjorde min på SÖS i stockholm.
    På Ersta i Sthlm.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-05-19 10:41:27 följande:
    Är det någon mer än mig som är rädd för att bli sjuk innan OP?Jag sitter här med ett halsont som jag vet är virus, känningar av UVI från en dag till en annan och en son som var magsjuk i helgen. Vilka tester tas dagen innan OP? Jag menar, om jag kommer dit utan att känna mig allmänpåverkad och så visar det sig att sänkan tyder på infektion så skulle jag ju bli jäkligt ledsen. Eller de kanske bara tar tester så att de har som startvärden inför viktnedgången?Jag har iallafall bestämt mig att jag ska ha feber eller vara allmänpåverkad för att jag ska avboka operationen. Lite halsont skiter jag i, det har jag större delen av året ändå.
    T5ill mig sa dom att jag fick opers om ja inte hade feber eller nyss bivigt sjuk men var förkyld nästa en veckan innan operationen var sedan frsik utom de att jag hade besvärligt med hosta men de var inget hinder sa domdå jag ringde och fråga på sjukhsuet där jag operades utan bara om jag nyss insjuknat eller hade feber var de ett hinder.
  • storkvinnan9901

    idag gjorde jag det många nog inte kommer tro och jag sköt upp min operation till eftersommaren.
    Jag orkar inte med allt detta just nu. Jag är inte tillräcklig stark
    dem på aleris tyckte det var ett starkt beslut och jag var välkommen att ringa eftersommaren.

    ja men sommaren går ju fort. jag får tid att tänka på allt igen.

    för mycket bråk runt omkring mig med, ni som har följt mig med mera.

    kramar

  • storkvinnan9901
    storkvinnan9901 skrev 2010-05-19 16:51:44 följande:
    idag gjorde jag det många nog inte kommer tro och jag sköt upp min operation till eftersommaren.Jag orkar inte med allt detta just nu. Jag är inte tillräcklig starkdem på aleris tyckte det var ett starkt beslut och jag var välkommen att ringa eftersommaren.ja men sommaren går ju fort. jag får tid att tänka på allt igen.för mycket bråk runt omkring mig med, ni som har följt mig med mera.kramar
    alltså ni som har följt min resa vet om allt bråk runt omkring min operation så skulle jag skriva

    vi höres senare

    kram på er alla
  • lisalove

    Mli: Jag är jätte rädd att bi sjuk, typ förskyld eller magsjuka dagarna innan.
    Nu är jag ganska säker att jag fått fjällros (en typ av psoriasis) som orsakas av ett virus och ger röda utslag på främst överkroppen, ej ansikte. Detta läker ut av sig själv efter ca 6(!) veckor, och uppstår sällan igen. Jag har relativt mkt utslag på mage, de kliar inte, men svider något. Detta är svårt för er att besvara, men är detta ett hinder? Jag tänkte om det inte hunnit läka, och vågar jag ringa och fråga eller riskerar jag att hamna bak i kön?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)