• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Karra
    JohannaL skrev 2010-05-20 16:11:57 följande:
    varför tror du det? har funderat lite på samma sak, men kan inte ta beslut =(
    Rött, ömt, och lite geggit och sen en sårskorpa mitt i ärret som vägrar gå bort, ingen som får bort det, inte ens dokt. hur ser ditt ut?
  • Karra
    Full av förhoppning skrev 2010-05-20 23:49:48 följande:
    Blev opererad den 13 april och mitt ena titthål är infekterat och jag har nu gått med drän i ca 2 v. De fick snitta upp det igen och dränera för det var varfyllt och ömt.Ska till vårdcentralen i morgon igen och kolla hur djupt det är och om jag ska tillbaka på måndag igen och fortsätta ha drän eller de ska tejpa igen det igen....
    Mli79 skrev 2010-05-20 19:18:48 följande:
    Jag hade en infektion i mitt kejsarsnittsärr. Jag hade så satans ont och feber, men läkaren sa att jag bara var en trött och känslig nybliven mamma  > Fick sedan provsvar att det var infekterat.
    vänat skrev 2010-05-20 16:45:47 följande:
    Oj jag har haft infektion jag opades med öppesnit från navlen upp till bröstbenet. Allt läkte jätte fint utom runt naveln ja vist de läkte så måning tiog dock lite längre tid än de övriga men de läkte bättre när mina agraffer var bort plockade.Dock inget som är speciellt oavnligt sa så väl ssk som läakre till mig.
    Oj det var några stycken, inte helt ovanligt. Blev ni sjukskriven längre pga detta?
    Hoppas att svaret är bra i em.
  • Mli79
    vänat skrev 2010-05-21 09:21:10 följande:
    Men de spellar ingen roll uppfyller man kriterna för övrigt om plastrik operationer det vill säga man har vist mycket häng som ger besvär av exvis svamp exem eller likande. Så spelar de ingen roll om man fått de på grund av graviditet,övervikt som man gått ner oavsett man gjort de genom en operation eler vikväktarna eller något annat sätt.
    Jag trodde också det, men här i Skåne har de andra kriterier för dem som har tappat många kg på egen hand eller via OP. Bättre kriterier, jag är så nöjd
  • Mli79
    Zodic skrev 2010-05-21 09:56:08 följande:
    jag är glad att jag inte har agraffer, dom verkar ju krångla o kännas av så mkt :S
    Jag bävar faktiskt lite för dem, funderar på om man skulle be om vanlig tråd istället. Jag hade stora problem av agrafferna, vet inte om det var för att de hade satt dem fel eller varför. Så fort de var borttagna försvann all smärta.
  • MammaTillHarry
    Mli79 skrev 2010-05-21 10:43:37 följande:
    Jag trodde också det, men här i Skåne har de andra kriterier för dem som har tappat många kg på egen hand eller via OP. Bättre kriterier, jag är så nöjd
    Har du läst dom på landstinget hemsida??

    Mli79 skrev 2010-05-21 10:43:37 följande:
    Stolt mamma till Harry 10/1-09
  • Zodic
    Mli79 skrev 2010-05-21 10:45:26 följande:
    Jag bävar faktiskt lite för dem, funderar på om man skulle be om vanlig tråd istället. Jag hade stora problem av agrafferna, vet inte om det var för att de hade satt dem fel eller varför. Så fort de var borttagna försvann all smärta.
    Ja jag har vanliga stygn, känns ingenting, märker inte ens att dom är där :)
  • Full av förhoppning

    På Aleris syr man bara inne och tejpar utifrån.
    Nej jag blev inte sjukskriven längre, men jag är föräldraledig iofs och bröt min sjukskrivning efter mindre än 3 v.


    folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
  • ChokladMoshin
    Zodic skrev 2010-05-21 09:56:08 följande:
    jag är glad att jag inte har agraffer, dom verkar ju krångla o kännas av så mkt :S
    Ja, det ska du vara glad för.
    Hade jag vetat att det skulle bl iagraffer hade jag bett om att sys istället, det var nämligen bara prat om stygn hela tiden så gissa om jag blev förvånad när jag vaknade upp  och var igen häftad......
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)