• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • lisalove
    monixxx skrev 2010-07-02 20:55:59 följande:
    AJJJ!!!!Gråter Jag har ont och känner mig uppblåst som en Ballong!!! Opererade mig i onsdags, allt har gått bra annars!
    Hur länge sitter detta i? Känns som en massa gaser i hela magen!......
    Annars en stor eloge till Sophiahemmet, ett kanonställe med toppen personal, särskilt "min"
    kirurg Peter Loogna! {#emotions_dlg.flower}
    Jag opererade mig också i ons och allt gick bra. Känner mig något svullen, men så fick jag också mens i går. Annars har jag mest hållsmärta på vänster sida. Antar att det är där de har grävt mest . Personalen på Ersta är till största del fantastisk. Kirurgen jag träffade var den torraste människa jag träffat, fick inte veta mkt vettigt alls. Sen när jag kom in på opdagen blev jag lite oförskämt bemött, men bara att gå vidare.

    nu kämpar jag med frukost.-)
  • Lalalong
    lisalove skrev 2010-07-03 09:02:07 följande:
    Jag opererade mig också i ons och allt gick bra. Känner mig något svullen, men så fick jag också mens i går. Annars har jag mest hållsmärta på vänster sida. Antar att det är där de har grävt mest . Personalen på Ersta är till största del fantastisk. Kirurgen jag träffade var den torraste människa jag träffat, fick inte veta mkt vettigt alls. Sen när jag kom in på opdagen blev jag lite oförskämt bemött, men bara att gå vidare.

    nu kämpar jag med frukost.-)
    Vilken kirurg var det?
    Klara 060504, Alva 100117
  • vänat

    Någon som vet vad som hänt med denna ts? De ser så konstigt ut allting i själva ts är liksom högerjusterat? och svårt läst tycker jag?


     


    Men tittar jag på andra ts här på fel ser de helt normal ut!"


     


    Någon anna som märkt samma sak? eller vet ni vad orskaen är?

  • monixxx
    lisalove skrev 2010-07-03 09:02:07 följande:
    Jag opererade mig också i ons och allt gick bra. Känner mig något svullen, men så fick jag också mens i går. Annars har jag mest hållsmärta på vänster sida. Antar att det är där de har grävt mest . Personalen på Ersta är till största del fantastisk. Kirurgen jag träffade var den torraste människa jag träffat, fick inte veta mkt vettigt alls. Sen när jag kom in på opdagen blev jag lite oförskämt bemött, men bara att gå vidare.

    nu kämpar jag med frukost.-)
    Lite lite bättre här idag, har precis fått i mig 2dl osockrad aprikoskräm med en dutt mjölk, gick bra!!!
    Hoppas du mår fint! {#emotions_dlg.flower}
  • Maddisen80
    monixxx skrev 2010-07-02 20:55:59 följande:
    AJJJ!!!!Gråter Jag har ont och känner mig uppblåst som en Ballong!!! Opererade mig i onsdags, allt har gått bra annars!
    Hur länge sitter detta i? Känns som en massa gaser i hela magen!......
    Annars en stor eloge till Sophiahemmet, ett kanonställe med toppen personal, särskilt "min"
    kirurg Peter Loogna! {#emotions_dlg.flower}
    hej vad bra att operation gick bra grattis
  • Mli79
    vänat skrev 2010-07-03 10:46:50 följande:

    Någon som vet vad som hänt med denna ts? De ser så konstigt ut allting i själva ts är liksom högerjusterat? och svårt läst tycker jag?


     


    Men tittar jag på andra ts här på fel ser de helt normal ut!"


     


    Någon anna som märkt samma sak? eller vet ni vad orskaen är?


    Jag funderar på om det kan vara så att texten i trådstarten är centrerad, kanske är det som spökar? Håller med om att det ser lite konstigt ut.
  • Willesmamma
    lisalove skrev 2010-07-03 09:02:07 följande:
    Jag opererade mig också i ons och allt gick bra. Känner mig något svullen, men så fick jag också mens i går. Annars har jag mest hållsmärta på vänster sida. Antar att det är där de har grävt mest . Personalen på Ersta är till största del fantastisk. Kirurgen jag träffade var den torraste människa jag träffat, fick inte veta mkt vettigt alls. Sen när jag kom in på opdagen blev jag lite oförskämt bemött, men bara att gå vidare.

    nu kämpar jag med frukost.-)
    Vad skönt att det är gjort nu iallafall, jag åker ner till Stockholm för att operera mig på måndag morgon, är grymt nervös!!!!
    Hoppas att du snart mår bättre!
    Mvh Maria
  • lisalove
    Willesmamma skrev 2010-07-04 00:50:23 följande:
    Vad skönt att det är gjort nu iallafall, jag åker ner till Stockholm för att operera mig på måndag morgon, är grymt nervös!!!!
    Hoppas att du snart mår bättre!
    Mvh Maria
    Det är så skönt att det är över, men jag har nog inte riktigt fattat att jag är opad än . Det tar tid att smälta. Jag mår lite bättre redan, då jag sov bra i natt.
    Förstår att du är nervös, men det kommer att gå bra. Visst är det Sophiahemmet du skulle till? Där är de också bra har jag hört. Åker du själv eller är det någon som följer med?
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-07-03 23:31:01 följande:
    Jag funderar på om det kan vara så att texten i trådstarten är centrerad, kanske är det som spökar? Håller med om att det ser lite konstigt ut.
    Ok för de har ju inte vart så tigare vore ju braom de är något som går att rätta till! Tänker de kan ju underlätta framför alt för de som evtuellt komer ny hit till tråden. Voi andra klaraoss nog ganska bra skulel jag tro men i bland kande ju trots allt vara smidigt att kolla ts i bland då man sanbbt vill uppdater sig om något.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)