• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • gurkazz
    Nala skrev 2010-09-07 22:38:58 följande:
    gurkazz - fixat, nu kan du se :)
    Ska kolla på en gång :)
  • gurkazz
    Nala skrev 2010-09-07 22:38:58 följande:
    gurkazz - fixat, nu kan du se :)
    Åhh vilken skillnad.. Du är jätte fin..
    Fasen ja längtar till min op med..
    Sköterskan sa igår att ja kunde ställa in mig på op vecka 43..och de är ju inte långt kvar.:)
  • sabinaa

    Gomorron alla fina.

    Jag fick ju reda på igår att jag ska befinna mig på Ersa sjukhus imorgon(!!!!) men har sovit väldigt bra inatt. Konstigt, för när jag gick o la mig så kändes det som att jag aldrig skulle somna. Idag ska jag se om jag hittar en fin tunika och en jacka att ha på mig till imorgon. Jag har inget större hopp om det eftersom vi har en affär här med stora kläder men där finns inte så mycket att välja mellan. Jag ska också tillbringa dagen till att läsa hur jag ska ta mig till Ersta från Arlanda.

    Imorgon kommer jag vara nervös från 04.00 till 17.50, då mitt plan landar i Skåne igen. HELA dagen ska man vara nervös. Det kommer nog inte min mage tåla så bra.

    Men å andra sidan så ska det bli roligt att åka till Stockholm, var många år sen jag var där sist.


    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • MinFamiljj
    sabinaa skrev 2010-09-08 07:16:37 följande:
    Gomorron alla fina.

    Jag fick ju reda på igår att jag ska befinna mig på Ersa sjukhus imorgon(!!!!) men har sovit väldigt bra inatt. Konstigt, för när jag gick o la mig så kändes det som att jag aldrig skulle somna. Idag ska jag se om jag hittar en fin tunika och en jacka att ha på mig till imorgon. Jag har inget större hopp om det eftersom vi har en affär här med stora kläder men där finns inte så mycket att välja mellan. Jag ska också tillbringa dagen till att läsa hur jag ska ta mig till Ersta från Arlanda.

    Imorgon kommer jag vara nervös från 04.00 till 17.50, då mitt plan landar i Skåne igen. HELA dagen ska man vara nervös. Det kommer nog inte min mage tåla så bra.

    Men å andra sidan så ska det bli roligt att åka till Stockholm, var många år sen jag var där sist.
    God morgon....
    Jag har tänkt mig, flyg, sen ta expresståget in och därifrån taxi. Jag har så mycke som just nu, så jag tror inte jag hade rett ut det där med buss o tunnelbannan. Jag får se när jag kommer upp hur jag ligger tidsmässigt.
  • sabinaa
    MinFamiljj skrev 2010-09-08 07:35:57 följande:
    God morgon....
    Jag har tänkt mig, flyg, sen ta expresståget in och därifrån taxi. Jag har så mycke som just nu, så jag tror inte jag hade rett ut det där med buss o tunnelbannan. Jag får se när jag kommer upp hur jag ligger tidsmässigt.
    Okej, så där går tåg från flygterminalen? Vet du var du ska stiga av och sånt också? Dom har ju info för turister på Arlanda så jag tänkte stanna till där. Men man är ju skitnervös just med tiden. Men jag har ju 3 timmar på mig att hitta rätt!
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • sabinaa

    Jaja, jag läste lite snabbt om expresstågen. Dom gick från Arlanda till Stockhokm Central. Det låter ju mycket enklare. Men jag ska ringa några taxibolag i Stockholm och höra vad resan kommer att kosta till Ersta. Kostar det fler hundra kronor försöker jag nog ta tunnelbanan istället. Man ska ju tillbaka med.

    Jisses vad glad jag är att jag fick reda på det igår så man inte fick gå så länge och vara nervös.


    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • SkinnyNo2
    sabinaa skrev 2010-09-08 07:58:13 följande:
    Okej, så där går tåg från flygterminalen? Vet du var du ska stiga av och sånt också? Dom har ju info för turister på Arlanda så jag tänkte stanna till där. Men man är ju skitnervös just med tiden. Men jag har ju 3 timmar på mig att hitta rätt!
    Godmorgon!

    Grattis till att du fått en tid så snabbt! Glad

    Från Arlanda kan du antingen ta Arlandaexpress, som är tåg, in till Centralen. Eller så åker du flygbuss in till stan, den stannar på Cityterminalen som är nästan exakt samma ställe som Centralen. Därifrån kan du antingen ta taxi, eller så vågar du dig på tunnelbana till Slussen och sen buss nr 2 eller bus nr 53 som båda två har hållplats som heter Ersta Sjukhus.

    Lycka till!!
  • hittabritta

    I Carlanderskas hälsodeklaration finns två frågor som rör ätandet. Om man förlorar kontrollen över ätandet ibland, samt om man känsloäter,alltså äter vid sorg, glädje osv. Varför är det just dom frågorna? Vet nån?
    Någon med depression eller ADHD som fått nej till op? 

  • Titti Långstrump
    SkinnyNo2 skrev 2010-09-08 08:15:04 följande:
    Godmorgon!

    Grattis till att du fått en tid så snabbt! Glad

    Från Arlanda kan du antingen ta Arlandaexpress, som är tåg, in till Centralen. Eller så åker du flygbuss in till stan, den stannar på Cityterminalen som är nästan exakt samma ställe som Centralen. Därifrån kan du antingen ta taxi, eller så vågar du dig på tunnelbana till Slussen och sen buss nr 2 eller bus nr 53 som båda två har hållplats som heter Ersta Sjukhus.

    Lycka till!!
    Hejsan alla! Kikar in för att berätta att jag nu gått ned 30 kg och mår toppen!!! OPades 12/4-10 på Ersta.

    Ville bara nämna att busshållplatsen "Ersta sjukhus"  inte ligger vid själva sjukhuset, utan man får gå tillbaka en bit, korsa Folkungagatan (?) och sedan gå upp för en brant backe innan man ens ser huvudentrén. Jag visste inte detta när jag tog bussen från slussen till Ersta första gången och det tog dessuton en stund innan det kom någon jag kunde fråga om hjälp. Fanns ingen skylt eller karta på busshållplatsen som kunde ge någon ledtråd heller, tyvärr.

    Lycka till!

    *kram*
  • MinFamiljj
    sabinaa skrev 2010-09-08 08:07:57 följande:
    Jaja, jag läste lite snabbt om expresstågen. Dom gick från Arlanda till Stockhokm Central. Det låter ju mycket enklare. Men jag ska ringa några taxibolag i Stockholm och höra vad resan kommer att kosta till Ersta. Kostar det fler hundra kronor försöker jag nog ta tunnelbanan istället. Man ska ju tillbaka med.

    Jisses vad glad jag är att jag fick reda på det igår så man inte fick gå så länge och vara nervös.
    Om man kollar eniro. så ligger Ersta 4-5 min från centralen med bil. Och det kan juh inte kosta så mycke med taxi.... tror jag.

    Somna jätteorolig igår. Nu e det bara idag kvar och massa reseande kvar innan man vet!!!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)