• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Freyla
    bolla75 skrev 2010-09-16 21:45:41 följande:
    JAAAAA!!! jag blev godkänd, opas den 11 oktober :-O
    Men va kul!!! GRATTIS {#emotions_dlg.flower}
  • Freyla
    J L86 skrev 2010-09-16 20:38:44 följande:

    I morron är det äntligen dax för bedömning för mig i Kristianstad.... Någon mera här som skall dit??


    Ingen som vet hur lång väntetiden är där? Läste på deras hemsida och där står det 4-10veckor.


    Lycka till, jag ska också dit men tyvärr inte i morgon ! Har inte fått någon kallelse ännu. Hur länge dröjde det innan du fick kallelsen?
  • SilverEmma
    Lady X skrev 2010-09-16 22:44:13 följande:
    Hehe, så kul....! Hoppas det blir några fler grönisar man kan slå följe med i "den nya generationen" som väntar på bedömning och operation =)

    Har du iaf fått en bekräftelse på att din remiss har blivit mottagen? Vart vill du operera dej nånstans?
    Nej det har jag inte, får man det med posten? Min remiss är skickad till Kristianstad, bor bara några mil därifrån så det hade varit skönt.

    Var bor du någonstans och var vill du själv opereras?

    Ja det är kul att ha fler "nybörjare" att prata med, men det känns tryggt att ha så många erfarna opererade att kunna vända sig till med frågor och funderingar!
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • SilverEmma
    bolla75 skrev 2010-09-16 21:45:41 följande:
    JAAAAA!!! jag blev godkänd, opas den 11 oktober :-O
    Stort grattis! Inte avis alls....
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • V P E
    Pjuffsan skrev 2010-09-16 21:02:26 följande:
    Jag kan ha haft gallstenar även då jag var stor. Men att jag fick problem av dem efter att jag gått ner snabbt i vikt. Det sägs att det är väldigt vanligt att man kan få gallsten av att dels vara överviktig, rasa i vikt och vara gravid.
    Jag fick alltså pankreatiten av gallstenarna, troligen för att de fastnade i gallgången och gjorde så att bukspottskötteln blev inflammerad.

    Jag har lite dålig koll på det där med CRP, är det lever värdet?  

    :)
     
    CRP är ett infektions/inflammationsvärde som ska vara under 8. Det stiger snabbt vid akuta infektioner och inflammationer.
  • Lady X
    SilverEmma skrev 2010-09-16 23:01:36 följande:
    Nej det har jag inte, får man det med posten? Min remiss är skickad till Kristianstad, bor bara några mil därifrån så det hade varit skönt.

    Var bor du någonstans och var vill du själv opereras?

    Ja det är kul att ha fler "nybörjare" att prata med, men det känns tryggt att ha så många erfarna opererade att kunna vända sig till med frågor och funderingar!
    Jaa, det va nog speciellt tack vare den här tråden och all inspiration och glädje som jag vågade mej iväg till läkaren! Är kul att den här tråden finns för stöd, peppning och erfarenheter! Blir lite lättare då =)

    Hmm, jag har uppfattat det som att man får ett brev hem från sjukhuset som tar emot remissen, så att man vet att processen är igång, så att säga, men det kanske inte är obligatoriskt. Nån annan som vet? Har alla fått en sån bekräftelse?

    Bor i stockholm och utan att jag visste det så bor jag rätt nära ersta så jag valde det för alla positiva kommentarer härifrån.
    Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Elwi

    Tjolahopp
    Grattis till alla remisser, op tider och viktnedgångar!

    Jag har då avklarat både Gruppinfo av sköterska och dietistmöte... nu återstår bara läkarbesöket nästa vecka.
    Men jag är grymt nervös. I och med att jag ligger på gränsen med mina 36,7 i BMI är jag så osäker på om jag kommer godkännas en OP.
    Men jag har ju struma och 40kg fläsk som jag går och kångkar på.....
    Det känns ju galet om jag ska gå på alla dessa förberedelsemöten och sen få ett rungande NEJ av läkaren....
     
    Jag vet inte vad ska ska stilla min oro... är det några här inne som fått Ok som också legat på gränsen?
    Om det är det så snälla.... speak up! berätta! Så kan jag sluta bita på naglarna nu.

    Kram å go natt!


  • SilverEmma
    Lady X skrev 2010-09-16 23:12:51 följande:
    Jaa, det va nog speciellt tack vare den här tråden och all inspiration och glädje som jag vågade mej iväg till läkaren! Är kul att den här tråden finns för stöd, peppning och erfarenheter! Blir lite lättare då =)

    Hmm, jag har uppfattat det som att man får ett brev hem från sjukhuset som tar emot remissen, så att man vet att processen är igång, så att säga, men det kanske inte är obligatoriskt. Nån annan som vet? Har alla fått en sån bekräftelse?

    Bor i stockholm och utan att jag visste det så bor jag rätt nära ersta så jag valde det för alla positiva kommentarer härifrån.
    Jag hittade den här tråden precis när jag bestämde mig för att försöka få en operation! Riktigt skönt att kunna prata med folk som förstår.

    Håller tummarna för att det ska gå undan för dig!
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • SilverEmma
    Elwi skrev 2010-09-16 23:13:01 följande:
    Tjolahopp
    Grattis till alla remisser, op tider och viktnedgångar!

    Jag har då avklarat både Gruppinfo av sköterska och dietistmöte... nu återstår bara läkarbesöket nästa vecka.
    Men jag är grymt nervös. I och med att jag ligger på gränsen med mina 36,7 i BMI är jag så osäker på om jag kommer godkännas en OP.
    Men jag har ju struma och 40kg fläsk som jag går och kångkar på.....
    Det känns ju galet om jag ska gå på alla dessa förberedelsemöten och sen få ett rungande NEJ av läkaren....
     
    Jag vet inte vad ska ska stilla min oro... är det några här inne som fått Ok som också legat på gränsen?
    Om det är det så snälla.... speak up! berätta! Så kan jag sluta bita på naglarna nu.

    Kram å go natt!
    Ligger också på den "lägre" BMI-skalan, ungefär samma som du. Men här i skåne ligger gränsen på 35 så jag känner mig ganska lugn än så länge. Vi får se vad dom säger!
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)