• Fragil­e Angel
    Äldre 29 Apr 22:28
    878553 visningar
    12201 svar
    12201
    878553

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Äldre 30 Sep 17:22
    söta barn skrev 2012-06-30 12:52:23 följande:
    Hej alla här inne! Jag har en fråga som jag hoppas att någon av Er kan svara på... Ni får ursäkta mitt långa och äckliga inlägg :( Är det någon här inne som fått problem med akuta vattniga diarréer som komplikation efter GBP?? Jag opades i Mars förra året och har sen dess haft lite problem med att jag ibland får akuta diarréer som jag ej kan hejda (hinner inte gå på toan...) :( Jag har trott att det berott på något i min kost o mina kost vanor samt min dåvarande medicinering som gjort att jag fått problemet. Det har alltid gått över av sig själv efter jag fått tömma tarmen några gånger på den dagen och sen kan det vara helt normal avföring i veckor eller månader innan det blir akut igen. Så var det tills nu i söndags då jag på morgonen efter frukost akut fick springa på toa med jätte vattniga diarréer, som senare efter ca 3 gånger på toan gav med sig och dagen blev lugn. Men sen natten mot måndagen började det om igen och hela dygnet mellan måndag och tisdag fick jag springa var 5e-20e minut för det bara forsade ur mig precis som vid en magsjuka... Pratade då med både vårdcentralen o sjukvårdsrådgivingen om det verkligen skulle hålla på så pass länge innan det gav med sig och dom svarade att det ibland kunde bli så med magsjuka, fick rådet att enbart dricka te som är stoppande, och sedan börja med något milt för magen när den lugnat ner sig, så jag drack enbart te hela tisdag och på onsdag la jag till blåbärs proviva och allt gick bra, magen kändes bra och inga diarréer , så onsdag eftermiddag tog jag o testade mosa en halv liten potatis i lite smör för att jag var så hungrig men det hann gå ca 30 min sen började min mage göra uppror och jag var tillbaka på ruta ett igen.... Ett dygn med vattniga diarréer var 5e-20de minut. På torsdagen fick jag åka in på akuten för då kom det enbart blod... Dom tog några blodprover o så konstaterade dom bara att eftersom jag haft så mycket diarréer unde en sån lång tid så kunde jag börja blöda, eftersom mina blödningar och diareer avtagit så dom sa att jag fich åka hem o fortsätta med te och prova mat med jämna mellan rum. Allt var lugnt på natten mot fredag så på morgonen började jag dagen med lite te och en stund senare ett smörgåsrån med lite smör på och eftersom det gick bra så la jag senare till proviva igen och allt var lugnt hela dagen så jag tänkte yes nu har det kanske gett med sig, men icke då, vid 18 tiden på kvällen så var det som att nån bara vred om en kran i magen på mig, det kom liksom från ingenstans. Så det var bara att början med enbart te IGEN, så nu ska jag endast leva på te och resort hela helgen har jag tänkt. Är rädd för att börja äta nåt överhuvud taget igen någonsin. Till saken hör även att jag är gravid i v32 så jag är livrädd att barnet tar skada av detta. Vad tror ni det är? Är det en magsjuka som håller i sig (ingen annan än jag i familjen som är dålig) eller är det nåt fel som har uppstått efter GBP?? NÅGON SOM VARIT MED OM LIKNANDE ??
    Vet att tråden är död, men hur har det gått för dig?
  • Linda7­2
    Äldre 22 Nov 19:59

    Hejsan. Har i dag fått operations tidGlad Känner mig överlycklig å livrädd. ska opereras 25 feb så jag får våndas ett tag till.

  • Äldre 4 Dec 20:26

    Finns det någon tråd för de som redan är opererade?


    Reproductively challenged
  • Äldre 31 Jan 17:28

    Åh den 20 februari är det min tur :)


    ° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °
  • Äldre 11 Feb 13:19

    Inatt låg jag och grubblade länge länge. Har försökt så många år och på så många sätt att gå ner i vikt men inget har funkat. Så i morse lika fort som telefontiden på vårdcentralen öppnade så ringde jag och bokade tid för att kolla upp om jag kan få en remiss. Med en vikt på 125kg till mina 175 cm i längd så finns det en hel del att tappa. Har en dotter på snart ett år också och jag vill leva och orka leka med henne utan att hjärtat rusar och jag flåsar som en hund. Hoppas jag fyller kriterierna nu bara... För jag har fått nog nu

  • Äldre 17 Feb 17:03
    Lepanden skrev 2013-02-11 13:19:30 följande:
    Inatt låg jag och grubblade länge länge. Har försökt så många år och på så många sätt att gå ner i vikt men inget har funkat. Så i morse lika fort som telefontiden på vårdcentralen öppnade så ringde jag och bokade tid för att kolla upp om jag kan få en remiss. Med en vikt på 125kg till mina 175 cm i längd så finns det en hel del att tappa. Har en dotter på snart ett år också och jag vill leva och orka leka med henne utan att hjärtat rusar och jag flåsar som en hund. Hoppas jag fyller kriterierna nu bara... För jag har fått nog nu
    Åhh jag känner precis som du!  Lycka till!  Jag ska ringa imorgon när dom öppnar och boka tid för att få remiss till s:t göran
    Glad 
  • Äldre 17 Feb 17:09

    Hej!Glad ny här! men finns det någon tråd för denna op för dom som ska/bor i stockholm?
     

  • Turkfä­stmön
    Äldre 19 Apr 23:57

    Hej! Är denna tråd aktiv?

  • Swahn
    Äldre 21 Apr 19:08

    Hej, jag står i kö för att göra en sleeve, tänkte bara fråga om det finns någon mer som börjat på ett bmi runt 57 och som i dag är ''normalviktig''

  • Äldre 8 Aug 20:08

    Hej flickor (och pojkar)!


    Jag har länge funderat på det här med en gastric bypass, och har nästan helt bestämt mig. Det som håller tillbaka är (löjligt nog) vad folk kommer att tycka och tänka, då jag nämligen inte är jätteöverviktig. Jag är 163 centimeter, och väger för tillfället 84 kilo. Om ni bara skulle veta det, visst skulle ni ifråga sätta beslutet? Men nu är det såhär att jag hela mitt liv varit överviktig, och jag har hela min barn-och ungdom tränat, tränat och tränat, helt utan resultat. Jag tränade 6 dagar i veckan hela förra sommaren utan resultat, och när vardagen började igen så hann jag bara träna 3 dagar i veckan, och då gick jag upp 4 kg på jättekort tid, trots att jag inte har en särskilt osund kost! Jag har sedan länge haft kontakt med olika dietister, och provat diverse olika kurer, så som avhållsamhet från socker, lågt kolhydratintag, pulver, m.m. Nu känner jag att jag vill kunna njuta av mina sista år som ung, och inte behöva skämmas över hur jag ser ut. Jag är så motiverad till att äta rätt och träna, men då vill jag även ha resultat, vilket jag inte fått under alla dessa år. Nu ser jag en gbp som den sista utvägen, men självklart inte som en genväg, utan en väg till ett nytt liv. 

    Vad tycker ni? Tar jag rätt beslut?

    PS. Ni är alla superduktiga, jag är så impad av så många av er! Fortsätt som ni gör, ni är bäst!

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)