• Fragil­e Angel
    Äldre 29 Apr 22:28
    876158 visningar
    12201 svar
    12201
    876158

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Äldre 8 Aug 20:09
    Lesopeso skrev 2014-08-08 20:08:16 följande:

    Hej flickor (och pojkar)!


    Jag har länge funderat på det här med en gastric bypass, och har nästan helt bestämt mig. Det som håller tillbaka är (löjligt nog) vad folk kommer att tycka och tänka, då jag nämligen inte är jätteöverviktig. Jag är 163 centimeter, och väger för tillfället 84 kilo. Om ni bara skulle veta det, visst skulle ni ifråga sätta beslutet? Men nu är det såhär att jag hela mitt liv varit överviktig, och jag har hela min barn-och ungdom tränat, tränat och tränat, helt utan resultat. Jag tränade 6 dagar i veckan hela förra sommaren utan resultat, och när vardagen började igen så hann jag bara träna 3 dagar i veckan, och då gick jag upp 4 kg på jättekort tid, trots att jag inte har en särskilt osund kost! Jag har sedan länge haft kontakt med olika dietister, och provat diverse olika kurer, så som avhållsamhet från socker, lågt kolhydratintag, pulver, m.m. Nu känner jag att jag vill kunna njuta av mina sista år som ung, och inte behöva skämmas över hur jag ser ut. Jag är så motiverad till att äta rätt och träna, men då vill jag även ha resultat, vilket jag inte fått under alla dessa år. Nu ser jag en gbp som den sista utvägen, men självklart inte som en genväg, utan en väg till ett nytt liv. 

    Vad tycker ni? Tar jag rätt beslut?

    PS. Ni är alla superduktiga, jag är så impad av så många av er! Fortsätt som ni gör, ni är bäst!


    Glömde tillägga att jag är väl medveten om att jag får betala operationen själv, och den kommer ev. att genomföras på Carlanderska. Glad
  • Äldre 8 Aug 21:46
    Lesopeso skrev 2014-08-08 20:08:16 följande:

    Hej flickor (och pojkar)!


    Jag har länge funderat på det här med en gastric bypass, och har nästan helt bestämt mig. Det som håller tillbaka är (löjligt nog) vad folk kommer att tycka och tänka, då jag nämligen inte är jätteöverviktig. Jag är 163 centimeter, och väger för tillfället 84 kilo. Om ni bara skulle veta det, visst skulle ni ifråga sätta beslutet? Men nu är det såhär att jag hela mitt liv varit överviktig, och jag har hela min barn-och ungdom tränat, tränat och tränat, helt utan resultat. Jag tränade 6 dagar i veckan hela förra sommaren utan resultat, och när vardagen började igen så hann jag bara träna 3 dagar i veckan, och då gick jag upp 4 kg på jättekort tid, trots att jag inte har en särskilt osund kost! Jag har sedan länge haft kontakt med olika dietister, och provat diverse olika kurer, så som avhållsamhet från socker, lågt kolhydratintag, pulver, m.m. Nu känner jag att jag vill kunna njuta av mina sista år som ung, och inte behöva skämmas över hur jag ser ut. Jag är så motiverad till att äta rätt och träna, men då vill jag även ha resultat, vilket jag inte fått under alla dessa år. Nu ser jag en gbp som den sista utvägen, men självklart inte som en genväg, utan en väg till ett nytt liv. 

    Vad tycker ni? Tar jag rätt beslut?

    PS. Ni är alla superduktiga, jag är så impad av så många av er! Fortsätt som ni gör, ni är bäst!


    Jag har nästan precis samma siffror som du! Är 161 och väger 83. Jag har just kontaktat Nordiskt Centrum för vidare information. Har också försökt allt mellan  himmel och jord men efter min andra graviditet är det som att allt sitter som berget. Jag vill inte leva mitt liv som överviktig med risk för flera allvarliga sjukdomar. Mitt BMI ligger på drygt 32 så jag är över gränsen för att kunna opereras.
  • Äldre 8 Aug 22:08
    Fjällräven skrev 2014-08-08 21:46:01 följande:

    Jag har nästan precis samma siffror som du! Är 161 och väger 83. Jag har just kontaktat Nordiskt Centrum för vidare information. Har också försökt allt mellan  himmel och jord men efter min andra graviditet är det som att allt sitter som berget. Jag vill inte leva mitt liv som överviktig med risk för flera allvarliga sjukdomar. Mitt BMI ligger på drygt 32 så jag är över gränsen för att kunna opereras.


    Håller tummarna för både dig och mig!

    Mitt BMI ligger på 31 någonting, så jag hoppashoppashoppas att kirurgen godkänner!

    Det är ju inte bara nu man vill må bra, utan senare i livet också, och kanske skjuta på diabetesen och liknande problem ett par år till efter 50-års dagen!
  • Äldre 9 Aug 23:05
    Lesopeso skrev 2014-08-08 22:08:11 följande:
    Håller tummarna för både dig och mig!

    Mitt BMI ligger på 31 någonting, så jag hoppashoppashoppas att kirurgen godkänner!

    Det är ju inte bara nu man vill må bra, utan senare i livet också, och kanske skjuta på diabetesen och liknande problem ett par år till efter 50-års dagen!

    Jag har fått tid för operation, blir 13/10! Känns så himla kul! Kirurgöverläkaren ringde idag och vi pratade rätt länge om allting kring och efter operationen så nu är jag inbokad och klar :D
    Ska ta bara ta proverna 4-6 veckor innan sen är det bara att tuffa ner till Linköping!

    Har du kontaktat någon klinik för rådgivning?
  • Äldre 22 Aug 22:55
    Fjällräven skrev 2014-08-09 23:05:12 följande:

    Jag har fått tid för operation, blir 13/10! Känns så himla kul! Kirurgöverläkaren ringde idag och vi pratade rätt länge om allting kring och efter operationen så nu är jag inbokad och klar :D

    Ska ta bara ta proverna 4-6 veckor innan sen är det bara att tuffa ner till Linköping!

    Har du kontaktat någon klinik för rådgivning?


    Men gud vad härligt! Du måste berätta hur det gått sen, och gärna visa bilder!

    Själv ska jag träffa kirurgen på Carlanderska 27/10, och det preliminära datumet för op är 18/11 nu i år. Att det går så fort alltså, wow!
  • Äldre 11 Oct 11:52

    Hejhej! Ser att tråden verlar lite loj men gör ändå ett försök. Jag gjorden en gbp-op i måndags. Känner idag att smärtan har gått ner ordentligt. Men jag är så matt! Jobbar hårt på att få i mig vätska ordentligt men det är pmöjligt att nå upp till de nivåer som dietisten tycker man borde få i sig. Hur har era första veckor postoperativt varit? Hur har ni mått? Hade ett riktigt blodtrycksfall idag som var lite läskigt. Vet ju att lågtryckare som jag ha det så görsta tiden postoperativt men det är så obehagligt. Tacksam för lite erfarenheter!!!

    / Linnea

  • Äldre 24 Feb 02:34

    Måste bara fråga och är sååå desperat efter svar? Hur långt efter infomöte och träff med läkarteamet fick ni er op?!

    Ska på infomöte och teamträff den 9e mars. Min syster som gjorde gbp för 2,5 år sedan, fick sin op redan efter 4 veckor, men det känns lite väl optimistiskt att hoppas på. Vill gärna veta hur det sett ut för er andra så man får en mer realistisk förväbtan. Om allt går vägen ska jag opas påAleris Obesitas i Lund, Skåne.

    Hoppas verkligen på en op innan sommaren!

    Tacksam för alla svar!

  • Äldre 20 Mar 01:18

    Hej!


     


    Ser att det inte är så mycket aktivitet här men har några frågor som jag hoppas kunna få svar på. Har sökt på nätet men hittar inget vettigt!


    1. Kan en läkare på VC vägra skriva en remiss till mig?


    2. Är det någon som vet om man får skicka egenremiss i Stockholm, helst till S:t Görans?


     


    Är så förbannat trött på att vara överviktig vilket jag vart större delen av mitt liv. Jag har testat allt från LCHF till Itrim med pulver och möten och så vidare och så vidare men inget håller. Längtar efter barn men vikten verkar vara det största problemet och vill inte slösa mina IVF-försök då heller. Känner mig fånge i min egen kropp och lever inte just nu. Skalet lever men inte sinnet. Så himla ledsen. :(

  • Äldre 30 Mar 00:10

    Hej! Jag är en 24 årig kvinna som har varit normalviktig hela livet fram till 18 års ålder. Väger kring 120 kg och är 162 cm kort. Har väldigt mycket värk då mina bröst väger väldigt mycket och tar väldigt mycket plats. Kan inte ha någon bh, bara sportbh. Jag har prövat allt från dietist, ätit tabletter som läkare skrivit ut för nedviktgång. Lchf, GI, Viktväktarna osv. Har varit en del jojo banting men nu har mina knän börjat göra ont också vilket förhindrar träning då de är överbelastad , vilket ger ledvärk. Äter normalt men då jag inte har möjlighet att röra på mig så är det svårt. Min fråga är om ni tror att jag har någon möjlighet till en op? Jag vill tillägga att jag nu äter sömnmedicin då kag knappt sover på natten av värk? Svårt att andas då brösten är i vägen. I värsta fall får jag bekosta den själv men det känns som en omöjlighet rent ekonomiskt.

  • Äldre 3 Apr 00:29
    Undrandes skrev 2015-03-30 00:10:46 följande:

    Hej! Jag är en 24 årig kvinna som har varit normalviktig hela livet fram till 18 års ålder. Väger kring 120 kg och är 162 cm kort. Har väldigt mycket värk då mina bröst väger väldigt mycket och tar väldigt mycket plats. Kan inte ha någon bh, bara sportbh. Jag har prövat allt från dietist, ätit tabletter som läkare skrivit ut för nedviktgång. Lchf, GI, Viktväktarna osv. Har varit en del jojo banting men nu har mina knän börjat göra ont också vilket förhindrar träning då de är överbelastad , vilket ger ledvärk. Äter normalt men då jag inte har möjlighet att röra på mig så är det svårt. Min fråga är om ni tror att jag har någon möjlighet till en op? Jag vill tillägga att jag nu äter sömnmedicin då kag knappt sover på natten av värk? Svårt att andas då brösten är i vägen. I värsta fall får jag bekosta den själv men det känns som en omöjlighet rent ekonomiskt.


    Bor du i Skåne så får du garanterat op efter din beskrivning. Tror inte det är några problem i övriga län heller. Är det verkligen vad du vill och behöver så tycker jag du ska kontakta din vc direkt och be dom skicka remiss. Dra inte ut på det som jag gjorde, bars för du är rädd för ett nej.

    Varit opad en vecka nu och det är det bästa beslut jag tagit. Känns som en befrielse!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)