• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • eifosmg

    Hej!

    Jag är under utredning i Uppsala för en gastric bypass. Jag var på infomöte i veckan och fick då reda på att det är över 1 år i väntetid...

    Jag har därför skrivit ihop en egenremiss som jag tänkte skicka till några olika ställen. Någon som har erfarenhet av detta? Som har skickat någon sådan själv? Till Ersta eller sophiahemmet tänkte jag. Det är dock i annat landsting. Vart skickar man dessa remisser? Jag har varit inne på deras hemsidor, men kan inte hitta någon vidare information, borde ju gå att maila?

  • Lesopeso

    Måste bara berätta för er operationsvänner att vågen idag säker 60 kg, bmi säger 21,7 och min fettprocent är nere på 22%. Känns så fantastiskt!

  • Carolinaap96

    Hej och hjälp! Jag börjar nästan gråta nu!

    För lite mer än två månader sedan gjorde jag min op. Från 138 till 117 kg, häromdagen. Men idag ställde jag mig på vågen igen, och den visar 122!? Vad fan har hänt? Alltså på 5 dagar har jag gått upp 5 kg? Hur? Jag har inte direkt ätit mer än annars och har nog dessutom rört mig mer än vanligt. Hur är det ens möjligt att gå upp i vikt så tätt inpå operationen? :'( Usch, säg att det är helt normalt!? :'o


    Gåttuppiviktefter2månader
  • Lesopeso
    Carolinaap96 skrev 2015-09-16 23:13:46 följande:

    Hej och hjälp! Jag börjar nästan gråta nu!

    För lite mer än två månader sedan gjorde jag min op. Från 138 till 117 kg, häromdagen. Men idag ställde jag mig på vågen igen, och den visar 122!? Vad fan har hänt? Alltså på 5 dagar har jag gått upp 5 kg? Hur? Jag har inte direkt ätit mer än annars och har nog dessutom rört mig mer än vanligt. Hur är det ens möjligt att gå upp i vikt så tätt inpå operationen? :'( Usch, säg att det är helt normalt!? :'o


    Det är normalt! Allt beror på hur mycket vätska du har i kroppen, om du varit på toa, om du har mensen på g, hormonener som fått spratt av allt som händer. I början är det vanligt att man går ner, sen upp lite, och vips så har du gått ner det och lite till igen.
  • Hampus98

    Hejsan! Jag är en kille på snart 17 år som överväger att göra en gbp-op. Jag är 182cm lång och väger 110 kg. Det jag är orolig för är biverkningarna och konsekvenserna. Hur måf ni som gjort denna? Jag vet 4 personer som gjort operationen (medelåldern), varav en väger 10kg mer än innan operationen efter 4 år, en som mår bra, helt normalt utan konsekvenser, men som också gått upp ganska mycket och är påväg tillbaka. En som dessvärre gick bort pga. en propp och en annan som lever livet som väldigt atraktiv och välgränad. Hur mår ni efter era operationer? Då menar jag både nån månad efter, men även ett eller flera år efter.

  • Hampus98

    Hejsan! Jag är en kille på snart 17 år som överväger att göra en gbp-op. Jag är 182cm lång och väger 110 kg. Det jag är orolig för är biverkningarna och konsekvenserna. Hur måf ni som gjort denna? Jag vet 4 personer som gjort operationen (medelåldern), varav en väger 10kg mer än innan operationen efter 4 år, en som mår bra, helt normalt utan konsekvenser, men som också gått upp ganska mycket och är påväg tillbaka. En som dessvärre gick bort pga. en propp och en annan som lever livet som väldigt atraktiv och välgränad. Hur mår ni efter era operationer? Då menar jag både nån månad efter, men även ett eller flera år efter.

  • Lesopeso
    Hampus98 skrev 2015-12-15 23:20:24 följande:

    Hejsan! Jag är en kille på snart 17 år som överväger att göra en gbp-op. Jag är 182cm lång och väger 110 kg. Det jag är orolig för är biverkningarna och konsekvenserna. Hur måf ni som gjort denna? Jag vet 4 personer som gjort operationen (medelåldern), varav en väger 10kg mer än innan operationen efter 4 år, en som mår bra, helt normalt utan konsekvenser, men som också gått upp ganska mycket och är påväg tillbaka. En som dessvärre gick bort pga. en propp och en annan som lever livet som väldigt atraktiv och välgränad. Hur mår ni efter era operationer? Då menar jag både nån månad efter, men även ett eller flera år efter.


    Vill bara säga att ja, man går upp efter operationen, men de flesta kan själv påverka hur mycket. Om du behåller dina gamla vanor sedan innan operationen kommer du garanterat gå upp, men om du sköter dig, dvs tränar och äter sunt så kommer det gå bra. Operationen är bara ett verktyg, och frt måste man respektera. Om man märker att man börjar gå upp igen så bör man kontakta dietisten så fort som möjligt, för viktuppgången beror precis som innan på att man stoppar i sig för mycket kalorier.

    Jag själv har bara varit opererad i drygt 1 år. Gick från 94 kg till 59 kg, väger nu när kroppen stabiliserat sig 62 kg. Jag lever idag på ett helt annat sätt än innan, och är medveten i varenda matbeslut jag tar. Vi opererade ska kunna leva ett sunt liv och äta samma saker som en "normal" person, men då i normal/liten mängd. Jag njuter av livet på ett helt annat sätt än innan, och har lyckats bearbeta mitt psykiska problem gällande mat. Min mamma är opererad sedan ett par år tillbaka. Hon hade lägsta vikt 65 kg, och idag väger hon 69 kg. Hon mår också toppen.
  • Jarnisch

    Hejsan!

    Skall på info.möte den 11 feb. i Värnamo. Jag undrar om det är någon annan här på forumet som har gjort sin utredning samt (ev) operation där, samt vad ni har för upplevelser av det hela?

  • diasdias

    Finns det någon ny sådan här tråd på forumet? Verkar som att denna har dött ut lite? Jag kommer med största sannolikhet opereras under 2017 (men har inte fått något datum ännu), så peppad och vill gärna prata med andra!

  • bimbodog

    Jag har blivit aktuell för en gastric sleeve och ska inför läkarmötet lämna prover. Jag känner mig oerhört glad för den här möjligheten! Jag är nu väldigt orolig för leverproverna eftersom jag under en period har druckit en del alkohol. Jag har definitivt inga problem med alkohol och har nu slutat helt. Finns det någon här som vet vilka typer av tester som tas på levern?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)