• Weyoun
    Äldre 1 May 02:55
    30136 visningar
    66 svar
    66
    30136

    Flytta till Finland - Hur gör man??

    Hej!
    En av mina största drömmar är att flytta till Finland. Jag har väl i princip lyckats få maken att fatta att jag SKA dit, med eller utan honom så han valde med :)

    Mina frågor är:
    *Hur bär man sig åt?
    *Ska man skaffa jobb eller bostad först?
    *Vart i Finland är det lättast att flytta till som svensk?
    *Får jag behålla min sjukpension?
    *Gör de svensk kreditprövning när man söker bostad där? (jag har        skulder, men inga hyresskulder)
    *
    Är det väldigt annorlunda där? Berätta gärna om skillnader :)
    m.m.

    Jag har knappt rest alls så jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga. Det enda jag vet är att jag SKA dit!

    Någon här som har flyttat dit?


    Tack på förhand

  • Svar på tråden Flytta till Finland - Hur gör man??
  • fruis
    Äldre 1 May 07:29
    #1
  • thecar­seatla­dy
    Äldre 1 May 16:05
    #2

    Det var en annorlunda dröm! {#lang_emotions_smile}

    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor, för jag har bott i Finland i hela mitt liv. Jag tänkte bara tipsa dig om ett finlandssvenskt forum där du säkert kan få hjälp;
    forum.mammapappa.com/

    Den största skillnaden är förstås språket, att väldigt mycket går på finska. Men om du flyttar till någon stad/by där majoriteten talar svenska så ska det väl inte bli något stort problem. Om du inte har finska släktingar och redan talar finska förstås...

  • Weyoun
    Äldre 1 May 22:35
    #3
    Tackar!!! Jag ska kolla med en gång!!
  • Weyoun
    Äldre 1 May 22:39
    #4
    Mycket bra sidor =) Jag bokmärkte dem med en gång!!!!!

    Kiitos
  • Weyoun
    Äldre 1 May 22:44
    #5
    thecarseatlady skrev 2010-05-01 16:05:34 följande:
    Det var en annorlunda dröm! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor, för jag har bott i Finland i hela mitt liv. Jag tänkte bara tipsa dig om ett finlandssvenskt forum där du säkert kan få hjälp; forum.mammapappa.com/ Den största skillnaden är förstås språket, att väldigt mycket går på finska. Men om du flyttar till någon stad/by där majoriteten talar svenska så ska det väl inte bli något stort problem. Om du inte har finska släktingar och redan talar finska förstås...
    Hej!

    Tack för din hjälp   Mycket uppskattat!!!

    Jag har inga finska släktingar, och jag har inte lyckats lära mig finska heller. Det finns inte så många kurser och det är ett SVÅRT språk att lära sig helt på egen hand.
    Jag har dock finska vänner som hjälper mig. Inte heller de förstår min dröm, men jag ÄLSKAR Finland och allt med det. Språket, historian, människorna (de jag har träffat) m.m.

    Jag vet inte själv varför, det är som en evig längtan i mig. Jag slår vad om att jag var Finsk i mitt förra liv och att själen vill tillbaka eller något.
  • Äldre 1 May 23:45
    #6

    Vart bor du idag? Medborgarskolan har ba kurser...

  • Weyoun
    Äldre 2 May 00:04
    #7

    Jag bor i Borås, och jag har sett att de har någon kurs, men det är dyrt. Jag ska iaf spara ihop till det


    emma enhörning skrev 2010-05-01 23:45:18 följande:
    Vart bor du idag? Medborgarskolan har ba kurser...
  • LunaLu­natic
    Äldre 2 May 00:21
    #8

    Vad kul, jag har de senaste 15 åren också velat flytta till Finland, närmare bestämt de svenska delarna av Österbotten. Det kommer troligtvis aldrig ske för mig, men jag önskar dig lycka till :)

  • Weyoun
    Äldre 2 May 03:43
    #9
    LunaLunatic skrev 2010-05-02 00:21:27 följande:
    Vad kul, jag har de senaste 15 åren också velat flytta till Finland, närmare bestämt de svenska delarna av Österbotten. Det kommer troligtvis aldrig ske för mig, men jag önskar dig lycka till :)
    Tack så mycket!!!!

    Varför kommer det troligtvis inte ske för dig??? 

    Jag vet inte än vart jag vill bo, men Savonlinna står HÖGT på listan!

    Jag håller tummarna att du kommer dit du vill
  • Äldre 2 May 21:37
    #10
    Viccy skrev 2010-05-02 00:04:32 följande:
    Jag bor i Borås, och jag har sett att de har någon kurs, men det är dyrt. Jag ska iaf spara ihop till det
    Jag betalade runt 800 kr för en termin, detta var via medborgarskolan i Varberg!
Svar på tråden Flytta till Finland - Hur gör man??