• botvid­1
    Äldre 1 May 10:10
    2222 visningar
    8 svar
    8
    2222

    ingen föräldrapenning för medmamman?

    Hej allihop!


    Igår ringde min sambo till försäkringskassan för att beställa blanketter för att fylla i inkomst inför sin föräldrapenning. Vi väntar barn om 1,5 månad och det är jag som är gravid. Personen på försäkringskassan svarade att om vi inte har ingått partnerskap så får min sambo inte vara föräldraledig med barnet. Det kan väl bara inte stämma? Vi har inseminerat på Akademiska sjukhuset i Uppsala och väntar barn om 1,5 månad, och man får ju inte ens inseminera som ensamstående i Sverige, så det måste ju vara fel, eller hur?  
    Är det någon annan som har kunskaper om detta?
  • Svar på tråden ingen föräldrapenning för medmamman?
  • BabyBl­ue75
    Äldre 1 May 10:19
    #1

    Nu är jag verkligen inte insatt i det här men din partner är väl inte förälder till barnet? Hur fungerar det sedan? Ska hon adoptera barnet? Isåfall blir hon ju legitim förälder oxå o  kan väl således även få föräldrapeng men innan dess gissar jag på att det adminstrativa inte hängt med samhällsutvecklingen (ursäkta om jag uttrycker mig klumpigt)

  • thomas­w
    Äldre 1 May 11:48
    #2

    Dåär väl det enklaste att ta en tur till advokaten och ingå partnerskap

  • sahara sahara
    Äldre 1 May 12:36
    #3

    Som jag sa i den andra tråden så har handläggaren fel. Så fort din sambo har bekräftat föräldraskapet så får hon hälften av dagarna.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Sara62
    Äldre 3 May 02:49
    #4
    BabyBlue75 skrev 2010-05-01 10:19:58 följande:
    Nu är jag verkligen inte insatt i det här men din partner är väl inte förälder till barnet? Hur fungerar det sedan? Ska hon adoptera barnet? Isåfall blir hon ju legitim förälder oxå o  kan väl således även få föräldrapeng men innan dess gissar jag på att det adminstrativa inte hängt med samhällsutvecklingen (ursäkta om jag uttrycker mig klumpigt)
    Klart att sambon är förälder. De har ju seminerat tillsammans.

    Om man seminerar i svensk sjukvård blir båda mammorna juridiska föräldrar. Vid seminering utomlands måste man vara gifta och den icke-bärande mamman får göra en närståendeadoption.
  • tickfu­ckinta­ck
    Äldre 3 May 04:36
    #5

    ring kommunen där du bor, så får ni skriva på papper! det skickas in till skatteverket. sen har ni gemensam vårdnad om ni så önskar.. sen får även hon ta del av f.penningen

  • tickfu­ckinta­ck
    Äldre 3 May 04:37
    #6

    Båda måste stå som vårdnadshavare för att båda ska få f.penning..svårare än så är det inte.. =)

  • Äldre 3 May 13:44
    #7

    Det vi fick höra från Fertilitetskliniken på huddinge var att vi ska registrera "medgivande" som man skriver på vid behandling i Sverige hos socialfnämnden. Vi är i samma process just nu och vill ha allt klart innan det är dags, så jag kontaktade socialnämnden i min hemkommun, som nu skickat det vidare till familjerätten. Ring dit, de ska veta vad ni behöver göra för att det ska registreras rätt i förväg och förhoppningsvis inte ställa till bekymmer hos försäkringskassan.

  • gumman­ogumma­n
    Äldre 6 May 08:49
    #8

    Ni behöver inte oroa er kontakta familjerätten i er kommun. Det går tom att gå dit inna barnets födelse och förbereda alla papper. Så blir allt klart automatiskt sen när man skickat n papper om barnets namn och så det funkade jättesmidigt för mig och min fru som får gå igenom samma process trots att vi är gifta. Då alla kvinnor som ingått partnerskap eller gift sig sammställt med samboheteropar som måste gå igenom samma process för att pappan ska få vara hemma. De tio "pappa"dagerna efter förlossningen får din flickvän utan nåt krångel.

Svar på tråden ingen föräldrapenning för medmamman?