• koz
    Äldre 5 May 21:49
    16973 visningar
    9 svar
    9
    16973

    Vätska i buken

    Hej!
    Jag har en fråga här, ni som har blivit övertimulerade och samlade på vätskan i buken, har ni varit tvungna att tappa den på sjukhuset eller kan vätskan försvinna av sig själv?

  • Svar på tråden Vätska i buken
  • koz
    Äldre 5 May 21:56
    #1

    puff

  • sandra­gren
    Äldre 5 May 22:01
    #2

    hej! jag är sjukskriven hela maj pga min kraftiga överstimulering, och min försvinner allt eftersom. fick ligga inne på sjukhus i mer än en vecka, men eftersom jag blev gravid var det för stora risker med att tömma så därför ska det få "försvinna av sig själv med tiden".
    Lycka till!

  • koz
    Äldre 5 May 22:03
    #3

    Tack för svaret
    Hur farligt är det att ha vätskan i buken?
    Jag har blivit övertimulerad och har lite vätskan i buken
    Har varit på sjukhuset o de sa till mig att vi få vänta med att tappa den, eftersom det kan komma mera....Känner mig lite orolig

  • Äldre 6 May 13:01
    #4

    Mig tömde de och det stämmer att det fylls på snabbt igen. Risken då är att man förlorar en massa salter i kroppen och det kan vara farligt, därför fick jag dropp och blev inlagd. Så jag gissar att de väntar med tömnning om det går, det beror nog mest på hur mycket besvär du har av det. Har du bara lite vätska i buken så går det nog tillbaka av sig själv. Du får nog lita på att de gör vad som är bäst för dig.

  • elvirr­an
    Äldre 6 May 20:28
    #5

    För mig försvann det av sig självt, ganska fort efter att jag fått mens. Tog drygt en vecka efter den så kändes det ok igen. Hoppas du mår bättre snart!

  • Evigvä­ntan
    Äldre 14 Jul 08:55
    #6

    Jag var så svullen och gick upp minst 1 kg om dagen och under en natt ökade mitt bukomfång med 3 cm så de bestämde att tömma mig på vätska. 5 liter blev det och det var en enorm lättnad efter dem gjort det för då kunde jag andas normalt igen och 9 cm från min mage försvann.

    Är det en mild överstimulering så rekommenderar dem att man vilar och dricker mycket vatten så försvinner det av sig själv...men för mig var det en svår överstimulering så samtidigt som jag hade massa vätska i buken var jag  uttorkad för vattnet gick inte ut till övriga kroppen och då fick jag dålig levervärde m.m.

  • Äldre 14 Jul 21:01
    #7

    Hej!
    Jag blev översimulerad med min dotter, och åkte in då jag fick svårt att andas. Hade då oxå vätska i lungorna.
    Lades in med brått, då det är väldigt farligt detta. livsfarligt till och med. Jag kunde dött. Det som händer är att den vätska som finns i blodomloppet pytsas ut i buken, vilket medför att blodet blir tjockt, alltså trögflytande. Därav den stora risken för proppar. Jag fick ingen propp, men en tjej i salen berivd fick en i halsen.
    Jag låg inne totalt 5 v på Sahlgrenska och tappades på lite mer än 25L ur buken totalt (7 tappningar, som mest 5L på en samma gång).
    Det ska gå över av sig självt, men blir man alltså gravid så ökar risken för allvarligare överstimulering. O andra sidan så ökar en liten överstimulering chansen att oxå bli gravid! Så det är ju verkligen på gott o ont.
    De läkare jag träffat menade att jag verkligen haft tur, det kunde gått hur som helst detta. Och det finns inte så mkt forskning om ämnet och man vet egentligen inte vad exakt som orsakar det och det finns inget bot.
    Jag var en total försökskannín i och med att min typ av överstimulering är väldgit ovanlig.
    De jag hört som blivit så pass överstimulerade att de fått söka hjälp har alla oxå blivit gravida!
    Drick mkt och se till att lika mkt kommer ut och rör på dig så pulsen och blodomloppet hålls igång.
    Sök hjälp om du inte kan sitta, ligga eller gå utan att det smärtar i magen. Eller om du får svårt o andas.
    Om du har fler frågor så mejla min inkorg, vet väldigt mkt efter 5 v på sjukhus om man säger så ;)
    All lycka till!!!!!

  • Äldre 12 Feb 10:45
    #8

    Har man vätska i buken ska man låta läkare se på det. Kan vara tecken på sjukdom.

  • Äldre 12 Feb 20:04
    #9

    Maud 01, ja alltså själva tillståndet (sjukdomen) man har då man fått vätska i buken efter/under ivf-behandling kallas för Överstimulering. Man kan bli väldigt sjuk och till och med dö... så det är ett väldigt allvarligt tillstånd, eller sjukdom vad man nu kan säga att det är...

Svar på tråden Vätska i buken