• Anonym
    Äldre 10 May 11:47
    28023 visningar
    106 svar
    106
    28023

    Vill inte gå upp i vikt! Är i vecka 21 nu...hur kan man göra?

    Jag är gravid i vecka 21. Är 168 cm lång och väger nu 52.3 kg. Innan jag blev gravid vägde jag 52.5, gick ner lite i början pga illamående. Så nu är jag på min startvikt. MEN jag vill inte gå upp en massa kilon...känner sån otrolig ångest. Vet ju att lite går man upp när man är gravid men jag vill absolut inte gå upp mer än nödvändigt. VAD kan jag göra för att gå upp så lite som möjligt UTAN att på något sätt riskera att skada barnet?

    En timmes promenad om dagen - är det tillräckligt? Inget godis i veckorna, inget mjukt bröd i veckorna.

    Ni som lyckats hålla vkten nere trots graviditet - hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Vill inte gå upp i vikt! Är i vecka 21 nu...hur kan man göra?
  • Anonym (ARG)
    Äldre 10 May 11:51
    #1

    Men herregud. Skärp dej. Du har ett barn i din mage. Vad är viktigast ? 


    Ät och drick ordentligt och gå gärna en promenad om dan. Det är bra att hålla igång måttligt. Du behöver inte äta för två, men en extra ostmacka o ett glas mjölk på kvällen är bra. De kilon du lägger på dig nu kan du motionera bort sen.
  • Anonym (eh?!)
    Äldre 10 May 11:53
    #2

    Men herregud, håller med svar nr.1!
    skärpning. du kan inte bestämma hur mkt du ska gå upp eller inte. tänk på barnet i magen!

  • Anonym
    Äldre 10 May 12:02
    #3

    Du behöver det extra hullet inför amningen som tar mycket energi... Fokusera på ditt allmänna välmående och snöa int in på kilon. Lev som vanligt. Promenera, simma ät allsidigt och nyttigt. Det kommer bli bra. :)

  • Äldre 10 May 12:02
    #4

    Du går inte upp mer än nödvändigt om du äter bra mat! Dock måste du äta tillräckligt för er båda. Att motionera är ju bara bra men gör det för att det är skönt och att det får er att må bra inte för att du tänker på kilona. Fokusera på bebisen och njut av graviditeten unna dej lite godis eller glass ibland.

  • Anonym
    Äldre 10 May 12:09
    #5

    haha omg...kanske skulle väntat med barn till du tänker på nån annan än dig själv??

  • Äldre 10 May 12:12
    #6

    Men du, bara barn + moderkaka + fostervatten väger ett antal kg. Om du skulle stå still i vikt under hela graviditeten medan barnet växer så betyder det att du egentligen gått ner i vikt och med de få kg du redan har vore det direkt skadligt för dig. Tänk dessutom på att några kg extra kroppsfett mycket väl kan behövas när barnet är fött och ska få all sin näring från din kropp i ytterligare några månader. Att äta sund mat och röra på sig under graviditeten är bara nyttigt, men snälla du, ha inte som mål att gå upp så lite som möjligt!

  • Anonym
    Äldre 10 May 12:28
    #7

    Om du äter normalt och som vanligt kommer du inte gå upp "en massa" i vikt.

    Om du inte får sug och börjar äta två pizzor om dagen kommer du inte gå upp 30kg, så din oro för att gå upp en massa är helt obefogad. Att aktivt försöka hålla vikten nere är inte att rekommendera eftersom du enligt BMI ligger på gränsen till undervikt redan.

    Det man går upp är barnets vikt, moderkaka mm. Iaf 6-8kg får du räkna med som kommer försvinna i samband med förlossningen.
    Sen i slutet av graviditeten kommer kanske kroppen samla på sig vatten, men det märker du isf att du blir svullen i händer och fötter, helst om du anstränger dej. Detta kommer också försvinna efter förlossningen.

    Summa av kardemumman, ät och lev som vanligt så kommer du inte gå upp onödiga kilon.
    (för jag antar att du inte späker dej i vanliga fall för att hålla vikten nere och då behöver du inte göra det under din graviditet heller)

  • Anonym
    Äldre 10 May 12:30
    #8

    Det går ju att äta nyttigt utan att banta, ät med sunt förnuft. Skräpmat, godis och läsk är ju ändå inte nyttigt för kroppen.
    Promenader, siming m.m gör sånt som du känner att kroppen klarar av. Kolla upp om det finns grupptråningar för gravida.

    Jag tycker som du, bara för att man är gravid så behöver man inte svulla och plötkisgt börja unna sig saker i 9 månader för att sedan vara fast med massa extra kg.

  • Anonym (åhh nej)
    Äldre 10 May 12:34
    #9

    Du är ju helt galen, hur tänker du Ts? Du behöver mer näring än vanligt pga du är gravid och det innebär att du går upp i vikt. Sjukt självisk! Stackars barn, varför skaffar du barn?

  • Anonym
    Äldre 10 May 12:40
    #10

    Bara för att man vill skaffa barn betyder väl inte de att man måste lägga på sig en massa onödig vikt. Går upp i vikt fattar man att man gör, för bebis, fostervatten och moderkaka. Men att äta vad man vill bara för att man är gravid och sen gå upp en massa kg, nej tack. 

Svar på tråden Vill inte gå upp i vikt! Är i vecka 21 nu...hur kan man göra?