• Anonym
    Äldre 21 May 13:07
    8446 visningar
    51 svar
    51
    8446

    Semesterersättning - kan någon hjälpa mig att se vem som har rätt?

    Hmm, fick inte riktigt till rubriken där
    Jag har sagt upp mig och nu slutat på ett företag där jag började i april 2009. Det året fick jag ingen semesterersättning och ska alltså få det nu för perioden april 09-mars 10. Men jag ska ju även få ut för april-maj 10 iom att jag nu slutar.
    Förra året tjänade jag 44.500 kr före skatt (april-dec)
    I år har jag tjänat 12.000 kr jan-april. Under maj har jag bara jobbat ett pass och fick då 676 kr före skatt.
    Sammanlagt har jag ju då fått knappt 57.200 kr som semesterersättningen ska grundas på. I mina papper står det att min sem.ers. är på 13,2%.
    Enligt min mening ska jag då få ut 57.200 kr * 0.132 = 7.550 kr. Tänker jag rätt här eller är det något fel?
    Chefen var irriterad och menade att enligt hennes dator ska jag bara ha 4.500 kr ungefär. Hur hon kom fram till det visste hon inte mer än att "hennes dator säger det och den visar inte fel"
    Vem av oss har rätt??

  • Svar på tråden Semesterersättning - kan någon hjälpa mig att se vem som har rätt?
  • Äldre 21 May 13:09
    #1

    Där är något extra skattetilläg på semseterersättning, vet inte riktigt hur och varför men man får betala mer skatt när man får semseterersättningen än om det varit vanlig lön.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 May 13:17
    #2

    Fast det blir ju efter skatt då. Både hon och jag pratar om före skatt

  • Äldre 21 May 13:27
    #3

    Jaha, ja det verkar ju inte rimligt. Jag tycker att det verkar som att hon pratar efterskatt, då är summan rimlig. Hoppas att det löser sig:)

  • Birgit­ta2
    Äldre 21 May 13:28
    #4

    Är man timanställd så har man ju semesterersättningen varje månad. Är du säker på att du inte fått det? Eller att du, om du är tillsvidareanställd, fått semesterersättning under sommaren ovanpå din lön? För det är detta som din lönehandläggare kanske räknar bort?

  • Anonym
    Äldre 21 May 13:31
    #5

    Be chefen visa hur hon räknat ut din ersättning. Sedan kan ni lättare bedöma vem som har rätt.

    Det verkar som att du varit timanställd, det finns speciella formler för hur ersättningen beräknas. Vet inte vad som ingår i hela den summan du nämnt, kan ju ingå sådant som ej räknas in vid beräkning.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 May 13:33
    #6

    Jag har haft jobb på schema, i %. Alltså varit tillsvidare. Och nej, jag har inte fått nån semesterersättning på varje lön. Här får man det en gång per år. Första året fick jag dock inget för att jag började efter räkneåret för ersättningen slutat

  • Birgit­ta2
    Äldre 21 May 13:42
    #7

    Om jag läser rätt i mitt kollektivavtal står det:

    Semestertillägget (ersättningen) utgör

    - 0,8% av tjänstemannens månadslön som är aktuell vid semestertillfället samt
    - 0,5% av summan av den rörliga lönedel som har betalats ut under intjänandeåret.

    Om tjänstemannen inte tjänat in full semester skall semestertillägget 0,5 justeras upp enligt följande:

    0,5% x det antal semesterdagar som tjänstemannen har rätt till, delat med Antalet betalda semesterdagar som tjänstemannen har tjänat in.

    Så det är nog inte så enkelt som 13% som du räknat ut TS. Det är lite krångligare än så, så jag tror att du kan lita på din chef som räknat ut det.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 May 13:47
    #8

    Men hur kan det skilja så pass mycket som 3.000 kr?

  • Birgit­ta2
    Äldre 21 May 13:51
    #9
    Anonym skrev 2010-05-21 13:47:56 följande:
    Men hur kan det skilja så pass mycket som 3.000 kr?
    Därför att ni räknar på helt olika sätt. Troligen har hon kunskap HUR man räknar. Innan du går på din chef för hårt måste du ta reda på, och tolka rätt, hur det faktiskt skall räkna.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 May 13:53
    #10

    Grejen är den att jag ifrågasätter hennes räknesätt. Ibland ger hon betalt för fel timmar, sist fattades det pengar från min lön, en annan tjej fick aldrig någon semesterersättning osv osv osv

Svar på tråden Semesterersättning - kan någon hjälpa mig att se vem som har rätt?