• Anonym
    Äldre 21 May 13:07
    8474 visningar
    51 svar
    51
    8474

    Semesterersättning - kan någon hjälpa mig att se vem som har rätt?

    Hmm, fick inte riktigt till rubriken där
    Jag har sagt upp mig och nu slutat på ett företag där jag började i april 2009. Det året fick jag ingen semesterersättning och ska alltså få det nu för perioden april 09-mars 10. Men jag ska ju även få ut för april-maj 10 iom att jag nu slutar.
    Förra året tjänade jag 44.500 kr före skatt (april-dec)
    I år har jag tjänat 12.000 kr jan-april. Under maj har jag bara jobbat ett pass och fick då 676 kr före skatt.
    Sammanlagt har jag ju då fått knappt 57.200 kr som semesterersättningen ska grundas på. I mina papper står det att min sem.ers. är på 13,2%.
    Enligt min mening ska jag då få ut 57.200 kr * 0.132 = 7.550 kr. Tänker jag rätt här eller är det något fel?
    Chefen var irriterad och menade att enligt hennes dator ska jag bara ha 4.500 kr ungefär. Hur hon kom fram till det visste hon inte mer än att "hennes dator säger det och den visar inte fel"
    Vem av oss har rätt??

  • Svar på tråden Semesterersättning - kan någon hjälpa mig att se vem som har rätt?
  • Äldre 24 May 13:11
    #41

    Men om hon inte betalar ut ersättning enligt avtalet så är det ju avtalsbrott och man borde kunna gå vidare med det någonstans även om man inte blandar in facket. Jag är inte bra på det juridiska dock, men någon annan kanske vet var man vänder sig?

  • Birgit­ta2
    Äldre 24 May 13:51
    #42
    saxon skrev 2010-05-24 13:11:10 följande:
    Men om hon inte betalar ut ersättning enligt avtalet så är det ju avtalsbrott och man borde kunna gå vidare med det någonstans även om man inte blandar in facket. Jag är inte bra på det juridiska dock, men någon annan kanske vet var man vänder sig?
    Det där företaget har nog inget kollektivavtal att bryta mot, känns det som. Jag tycker det är sorgligt att man som anställd skall behöva bråka om sånt här. Arbetsgivare SKA vara seriösa tycker man. usch så trist.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 24 May 13:52
    #43
    saxon skrev 2010-05-24 13:11:10 följande:
    Men om hon inte betalar ut ersättning enligt avtalet så är det ju avtalsbrott och man borde kunna gå vidare med det någonstans även om man inte blandar in facket. Jag är inte bra på det juridiska dock, men någon annan kanske vet var man vänder sig?
    Ska se imorgon vad hon satt in på kontot samt hämta min lönespec. Fick svar från facket att hennes summa är nära den som kan bli OM hon pratar om efter skatt (vilket hon inte gjorde)
  • Äldre 24 May 19:02
    #44
    Birgitta2 skrev 2010-05-24 13:51:58 följande:
    Det där företaget har nog inget kollektivavtal att bryta mot, känns det som. Jag tycker det är sorgligt att man som anställd skall behöva bråka om sånt här. Arbetsgivare SKA vara seriösa tycker man. usch så trist.
    Nej inget kollektivavtal förstås, men det är två parter som ingått ett avtal om anställning och anställningsförhållande. Avtal ska hållas.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 25 May 06:49
    #45

    Hmm, lönen kom. Hade räknat med 676 kr för lön och 7550 kr för semesterersättning. Dessutom 200 kr skattefritt som på något sätt försvunnit från min förra lön. Dvs 8226 minus skatten på ca 20% = 6580 + 200 kr = 6.780 kr. Det som var utbetalt var dock bara 4.600 kr

  • Anonym
    Äldre 25 May 12:54
    #46

    Vilken bruttolön fick du då? Var summorna rätt, det måste väl varit specifierat? Hur mycket har hon dragit i skatt?

    Jag har för mig att det är högre skatt på semesterersättning när man får den utbetalt men jag kanske har fel...?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 25 May 13:32
    #47
    Anonym skrev 2010-05-25 12:54:22 följande:
    Vilken bruttolön fick du då? Var summorna rätt, det måste väl varit specifierat? Hur mycket har hon dragit i skatt?Jag har för mig att det är högre skatt på semesterersättning när man får den utbetalt men jag kanske har fel...?
    Har inte hämtat lönespecen än, ska göra det senare idag. Men då ska den granskas
  • Anonym
    Äldre 25 May 13:55
    #48
    Anonym skrev 2010-05-25 13:32:49 följande:
    Har inte hämtat lönespecen än, ska göra det senare idag. Men då ska den granskas
    Okej, då förstår jag

    Granska med lupp!
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 May 13:40
    #49

    Fick som sagt för lite pengar insatt igår, men idag satt där ytterliggare några tusen så nu stämmer det med vad jag skulle haft. Chefen lyssnade nog på mig när jag sa att jag hade rätt i fredags Tack för alla svar

  • Birgit­ta2
    Äldre 26 May 13:54
    #50
    Anonym skrev 2010-05-26 13:40:41 följande:
    Fick som sagt för lite pengar insatt igår, men idag satt där ytterliggare några tusen så nu stämmer det med vad jag skulle haft. Chefen lyssnade nog på mig när jag sa att jag hade rätt i fredags Tack för alla svar
    Åh vad skönt att det löste sig!
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 May 14:15
    #51
    Birgitta2 skrev 2010-05-26 13:54:28 följande:
    Åh vad skönt att det löste sig!
    Ja, var nästan inställd på att det skulle bli lite kamp om pengarna. Skönt att kunna sluta nu utan det som sista "minne" också
Svar på tråden Semesterersättning - kan någon hjälpa mig att se vem som har rätt?