• Äldre 23 May 16:10
    3487 visningar
    2 svar
    2
    3487

    Gnisslar tänder vid nappavvänjning.

    Hej,

    Har en gosse på 3½ år som har "nappbett", han läspar och talet är sämre än normalt.

    Vi har kämpat i 6mån med att få honom att sluta med nappen, det är en kamp på flera timmar varje kväll. Han skriker så han blir blå om läpparna.
    Sitter vi inte i rummet tills både han och lillebror på 1½ år somnat så tar han lillebrors napp. Då har vi istället två hysteriska barn.

    Nu sista tiden har vi hört hur han gnisslar tänder när han sover utan nappen.
    Hur löser vi detta, bör vi vara oroliga för hans tänder vid gnisslingen? Det pågår till och från hela natten.

    Kan nämna att vi har bestämt oss för att ta bort nappen för lillebror under vår semester, då vi känner att den gör mer skada än nytta vid dessa åldrar.
    Har du några tips på hur vi undviker flera timmars vrål från lillebror?

    Tack för svar.

  • Svar på tråden Gnisslar tänder vid nappavvänjning.
  • Barnta­ndläka­ren
    Äldre 27 May 23:10
    #1

    Hej!
    Det låter inte så bra att er 3½-åring är så ledsen. Han kanske behöver nappen ett tag till. Jag tycker ni skall göra ett uppehåll i försöken - kanske ett nytt försök till jul.
    Tandgnissling är inte ovanligt hos barn. Vid nästa tandläkarbesök kan ni nämna det för tandläkaren så att de gör en extra kontroll av tänderna. Man brukar inte göra något åt tandgnissling när barnen är så små.

  • Äldre 1 Jun 12:13
    #2

    Tack för ditt svar.

    Vi har nu återinfört nappen till sonen som blev väldigt häpen men lugn och fin och somnar gott. Första natten sa han "Inte ta min napp mamma" Det kändes såklart och jag undrar hur mycket skada han har tagit denna period, hur orolig och otrygg han har kännt sig.

    Nu är det lugnt hus hos oss, han somnar gott varje kväll.

    Och vi får förbereda honom på att lämna nappen till tomten. Det funkar nog bättre.

    Tandgnisslingen verkar inte vara så farlig med nappen i munnen, så vi känner oss lugna där nu.

Svar på tråden Gnisslar tänder vid nappavvänjning.