• gotteg­risen1­978
    Äldre 26 May 11:29
    6604 visningar
    17 svar
    17
    6604

    Min hund blev attackerad!!

    Morgonpromenaden med min hund slutade i katastrof. Från ingenstans kommer en hanhund springandes (hade slitit sig) och flyger på mig hanhund. Den lösa hunden går vilt till attack och hugger hej vilt men försöker få tag i min hunds strupe... Min hund sliter sig från sitt halsband och lyckas väja undan i ngr sekunder och jag hinner få tag i den attackerande hundens koppel. Kanske inte så smart men just då fanns det inget alternativ. Min hund var nu lös men stannade kvar vid platsen. Ägaren kommer och är helt uppskärrad.
    Jag hittar inga synliga skador på honom, har kikat igenom honom. Han slickar sig inte heller som om han hade sår efter det. Han har en hel del päls min hund och jag tror att den kan ha skyddat honom från skador.
     Psykiskt vet jag inte, han lämnar inte min sida och är inte sig själv (vilket jag kan förstå)
    Tog namn och nummer till ägaren vars hund attackerade min.

    F*n, vad rädd jag vart!!!

  • Svar på tråden Min hund blev attackerad!!
  • Jezami­ne
    Äldre 26 May 12:05
    #1

    Hade den attackerade hunden blivt skadad av din hund om din hund varit kopplad så hade du blivit ersättningsskyldig är det värsta.


    Avstängd tills vidare
  • gotteg­risen1­978
    Äldre 26 May 12:12
    #2

    Jo, jag vet. Har läst det... {#lang_emotions_frown} 
    Sen kan man tycka vad man vill om den lagen... {#lang_emotions_yell} Önskar bara att detta inte ska behöva hända...

  • Äldre 26 May 12:17
    #3

    När du är ute med din hund så låtsas som det aldrig har hänt då ni möter hundar. Annars finns det en risk att han blir "rädd" för främmande hundar och utvecklar ett beteende som inte är önskvärt. En hund lever som tur är i nuet och oroar du dig inte när ni är ute så kommer inte han heller att göra det, trots händelsen.
    SÅ har jag gjort med vår äldsta tik då hon blivit attackerad och hon har inget emot främmande hundar som vi möter idag. Ser dom knappt..

  • gotteg­risen1­978
    Äldre 26 May 12:38
    #4

    Har fått reda på att denna hunden som attackerade min hund attackerad flertalet hundar här. Behöver det vara så? Eller kan man gå vidare med detta, typ anmäla eller så om det är samma hund? Eller är det bara att hoppas på att han inte attackerar igen :(

  • Lathun­darna
    Äldre 26 May 12:49
    #5

    Attacker bör alltid anmälas, oavsett.

  • Jezami­ne
    Äldre 26 May 12:59
    #6
    gottegrisen1978 skrev 2010-05-26 12:38:15 följande:
    Har fått reda på att denna hunden som attackerade min hund attackerad flertalet hundar här. Behöver det vara så? Eller kan man gå vidare med detta, typ anmäla eller så om det är samma hund? Eller är det bara att hoppas på att han inte attackerar igen :(
    Vill du anmäla så anmäl? varför tveka?
    Avstängd tills vidare
  • Anonyh­m
    Äldre 26 May 13:00
    #7
    Jezamine skrev 2010-05-26 12:05:43 följande:
    Hade den attackerade hunden blivt skadad av din hund om din hund varit kopplad så hade du blivit ersättningsskyldig är det värsta.
    Det är så sjukt att ordet sjukt framstår som friskt. 
  • Moa10
    Äldre 26 May 13:01
    #8

    Efter att min hund blev attackerad åkte jag efter någon dag ut till ett ställe där jag vet att det finns mycket hundar. Och vi hade tur, det fanns en hund som liknade den som hade attackerat. Så jag gick fram till den ägaren och sa vad som hänt och frågade om jag fick låna henne och hennes hund.

    Vi gick undan och sakta men säkert fick min hund närma sig denna hunden, (min lös den andra kopplad) när min hund kände sig tryggare så släpptes båda och de fick leka av sig. Efter det har det inte varit några problem.

    Men skulle jag se den hunden som attackerade utan munkorg så skulle jag anmäla direkt.

  • gotteg­risen1­978
    Äldre 26 May 14:15
    #9

    Tack för era svar!

    Jag har precis gjort en polisanmälan! Känns som det enda rätta i detta läget då detta inte är första gången. Senast i måndags klippte denna hunden en liten hund och ägarna är som de är *påverkade av både det ena eller andra* :( 

    Hittar inga synliga skador på honom. Pälsen räddade nog honom från ordentliga skador. Min hund är så genomsnäll oavsett så när vi särat på hundarna för att jag ville ha ägarens nummer gjorde hans hund utfall medans min lugnt och sansat stod och väntade vid min sida...
    Vet inte om jag kommer att våga gå ensam med min hunden längre, blir nog alltid i sällskap med en vän + vår andra hanhund.

    Går en ensam hanhund som tex den som attackerade idag på ett sällskap med två st hanhundar? Är säkert olika men generellt ger sig en ensam hund in i slagsmål med två st hanhundar? *kanske en dum fråga*
    Tänkte bara om jag kunde känna mig tryggare från sådant här när båda hundarna är med mig...

  • Äldre 26 May 14:19
    #10

    Samma sak hände mn hund en gång! Det kan vara bra att genast ge hunden ett lugnande naturläkemedel (Valeriana eller Relana) om den är uppjagad. Då hjälper man hunden att komma ner i varv (Men det beror ju på hur din hund är... det vet du ju bäst).
    Polisanmäla tycker jag alltid att man ska göra vid en sån här händelse. Nästa gång kanske det är ett barn i en lekpark som blir påhoppat!

  • gotteg­risen1­978
    Äldre 26 May 14:34
    #11
    Nejlika skrev 2010-05-26 14:19:32 följande:
    Samma sak hände mn hund en gång! Det kan vara bra att genast ge hunden ett lugnande naturläkemedel (Valeriana eller Relana) om den är uppjagad. Då hjälper man hunden att komma ner i varv (Men det beror ju på hur din hund är... det vet du ju bäst).Polisanmäla tycker jag alltid att man ska göra vid en sån här händelse. Nästa gång kanske det är ett barn i en lekpark som blir påhoppat!
    Min hund verkar lugn och sansad och jag märker inte att han är annorlunda på ngt sätt. Han ligger och sover här hemma nu, verkar väldigt avslappnad. Ska gå en tur imorgon igen och det är väl då vi får se hur han reagerar när han möter andra hanar...
  • Äldre 26 May 14:38
    #12
    gottegrisen1978 skrev 2010-05-26 14:34:28 följande:
    Min hund verkar lugn och sansad och jag märker inte att han är annorlunda på ngt sätt. Han ligger och sover här hemma nu, verkar väldigt avslappnad. Ska gå en tur imorgon igen och det är väl då vi får se hur han reagerar när han möter andra hanar...
    Om du försöker ignorera andra hundar så kommer säkert din hund inte att bry sig. Är han lugn och sansad nu så har han antagligen inte tagit illa vid sig. Gå er promenad "se inte" andra hundar så kommer det säkert att fungera bra. Tänk på att din oro kan påverka din hund negativt. Men om den är lugn efter denna attack så lär det inte vara några problem.
  • Äldre 26 May 15:40
    #13

    Då behövs säkert inget lugnande medel! Onödigt om hunden inte är uppjagad! Min hund mådde dåligt ända tills vi flyttade från det området där det hänt. Men nu när vi flyttat till en ny ort mår hon bättre, det var som att skräcken satt i bostadsområdet där det inträffat!

  • Petra1­23
    Äldre 29 May 18:49
    #14
    Nejlika skrev 2010-05-26 15:40:27 följande:
    Då behövs säkert inget lugnande medel! Onödigt om hunden inte är uppjagad! Min hund mådde dåligt ända tills vi flyttade från det området där det hänt. Men nu när vi flyttat till en ny ort mår hon bättre, det var som att skräcken satt i bostadsområdet där det inträffat!
    Eller så läste hunden av dig och hur nervös du var i just det området. När ni flyttade så slappnade du av, och så din hund. Så tror jag.
  • Äldre 2 Jun 16:23
    #15
    Petra123 skrev 2010-05-29 18:49:55 följande:
    Eller så läste hunden av dig och hur nervös du var i just det området. När ni flyttade så slappnade du av, och så din hund. Så tror jag.
    Tyvärr var inte fallet så. Vi trodde det samma. Vi testade med flera personer och tränade hundmöten, men ingen skillnad... Oftast är det ju hundägaren som "smittar" hunden med sina känslor, men i detta fallet var det annorlunda!
    Dock en mycket speciell hund som var nervös av sig redan innan hon blev påflugen!
    Hon reagerar fortfarande på schäferhundar, och det gör hon vare sig jag hunnit se att det kommer en schäfer eller ej!
  • Äldre 6 Nov 01:22
    #16

    Min 7.5kg hund blev attackerad av en american bully som ser ut som en amstaff. Han var okopplad jämte cyklist i tätbebyggt område. Min hund höll på att stryka med. Polisanmälde ärendet som inte ledde någonstans. Ägarens försäkringsbolag tjafsar om ersättningen. Jag är fortfarande jätte rädd när jag går ut med min hund. Min hund är extremt "mammig" efter händelsen. Får det vara så att polisen inte ens kräver munkavel på en sådan hund?? Det borde räcka med att det händer 1gång för att den skall avlivas eller alltid ha munkavel!!

    /sj

  • Äldre 6 Nov 01:36
    #17

    När min hund attackerades (min på 7.5 kg mot ca 45kg) hjälpte ingenting. Ägaren till den stora hunden sparkade o slog din hund ett antal ggr och den släppte inte ändå. Min hund försökte bara fly för livet. När vi väl gick isär hundarna hade min hund bett på ryggen. Jag stod då men honom i famnen. Då gjorde hunden en ny attack och högg honom i bröstkorgen bara ett hårdtrå frpn kroppspulsådern. Folksam tjaffsar om att båda hundarna var okopplade vid görsta attacken o min var kopplad vid andra attacken o då får ersättningen "jämkas" men hallå jag var på en inhängnad fotbollsplan o han kom cyklandes med sin okpplade hund vid sidan om. Men nu hände det ju två ggr och den sista när jag stod med honom i famnen. Polosem gör ingenting när det bara hänt EN gång och när det inte gäller en människa. Jag har fått röntga min handled efter slag. Jag fick även märke efter kopplet.

    Det kunde lika väl varit ett litet barn som han ville döda! När en hund gör ngt sådant helt oprovocerat så skall den avlivas punkt

Svar på tråden Min hund blev attackerad!!