• Äldre 28 Oct 20:38
    24987 visningar
    150 svar
    150
    24987

    Halloween är INTE samma sak som Alla helgons dag! Firas ALLTID 31/10

    Många blandar ihop Halloween och Alla helgons dag men det är inte samma sak. Halloween firas alltid 31/10 medan Alla helgons dag är en rörlig helgdag som infaller på lördagen under tiden mellan 31 oktober och 6 november.

    Ursprungligen var Alla helgons dag en fast helgdag den 1 november men vid en helgdagsreform år 1772 ändrades detta till att istället vara första söndagen i november. Första november förlorade då sin status som helgdag men behöll ändå sin benämning i almanackan. Sedan dess har det alltså de flesta år funnits två skilda dagar med denna beteckning. Efter motioner i riksdagen om öka antalet helgdagar under hösten flyttades Alla helgons dag år 1953 från sitt tidigare plats till dagen innan, och blev samtidigt allmän helgdag (lördag var annars en arbetsdag på den tiden). Samtidigt ändrades namnet på 1 november till att vara Allhelgonadagen.

    Dagen före Alla helgons dag kallas allhelgonaafton eller möjligen alla helgons afton. I anglosaxiska länder firas denna dag som halloween - en förvrängning av det ursprungliga All Hallows Eve - med barnupptåg av olika slag, en sed som under senare år vunnit viss spridning även i Sverige. Halloween firas på den ursprungliga allhelgonaaftonen, dvs. den 31 oktober. Kopplingen till Alla helgons dag har dock gjort detta datum något osäkert, och det förekommer på många håll att man istället firar halloween på fredagen före denna helg.

    Alla helgons dag är traditionellt en dag i Sverige då man minns sina döda i stillhet. Det uppskattas inte (speciellt av äldre) om det kommer barn och ringer på då.

  • Svar på tråden Halloween är INTE samma sak som Alla helgons dag! Firas ALLTID 31/10
  • Äldre 28 Oct 20:42
    #0

    Va bra info.. jättebra.. jag hör till dom som blandar ihop dom här helgerna!!!

  • Äldre 28 Oct 20:43
    #0

    Mirris

  • Äldre 29 Oct 09:46
    #0

    *puffar upp lite*

  • Vem där
    Äldre 29 Oct 09:50
    #0

    Tror jag ska skriva ut den här tråden och dela ut i postlådorna här hemma i kvarteret. Här kommer små spöken utspridda i över en veckas tid, och när de sista kommer då har jag ätit upp allt godis för länge sedan

  • Linda1­976
    Äldre 29 Oct 09:53
    #0

    THANK YOU!!!

    Ska nog göra samma som Tarax!

    Trinity: Du ska få ett ord av mig, som jag fick här på FL, som jag är och som du är:

    FAKTAFANATIKER! Ett fantastiskt ord!

  • Vem där
    Äldre 29 Oct 09:59
    #0

    linda1976... faktafanatiker ...me like

  • Sciarl­otta
    Äldre 29 Oct 10:57
    #0

    Väldigt bra information, jag hoppas så många som möjligt läser det här.
    Jag är _så_ less på att folk blandar ihop det här.

    Funderar på att sätta upp en lapp på dörren efter Halloween. "Halloween har redan varit, så ni har inget att hämta här!"

  • Leeloo
    Äldre 29 Oct 11:02
    #0

    Usch jag tänker då inte öppna dörren om det kommer små barn som tigger snask. Tycker att Halloween är fånig och skapad enbart i kommersiellt syfte.
    Allhelgonadagen/afton däremot tycker jag mycket om, då brukar jag tända ljus på min farfars grav och så. Lite ot, jag vet.

  • Äldre 29 Oct 11:42
    #0

    Linda1976: Jag är faktafanatiker, språkpolis, besserwisser och sci-fi-nörd. Weee! Ett riktigt kap med andra ord!

    Leeloo: nejdå det var inte ot, tråden handlar ju om att Halloween och Allhelgona inte är samma sak.

    Undrar om det skulle underlätta om almanacksfabrikanterna skrev Halloween den 31 oktober? Idag står bara Alla helgons dag och Söndagen efter Alla helgons dag med. Kanske därför så många blandar ihop dem?

  • Linda1­976
    Äldre 29 Oct 13:15
    #0

    I min kalender står det ingenting den 31:e , 1 nov står det Allhelgonadagen och lör 5:e nov står det Alla helgons dag och den 6:e står det Sönd eft Alla helgons dag....

    Trinity: Jag är också allt det där, utom sci-finörd...

Svar på tråden Halloween är INTE samma sak som Alla helgons dag! Firas ALLTID 31/10