• Äldre 31 May 05:09
    6494 visningar
    6 svar
    6
    6494

    Vad ska vi göra för att slippa bråk och gråt vid läggning av 4-åringen?

    Blir snart galen på vår 4-åriga dotter. VARJE kväll är det samma visa, hon blir nästan hysterisk och gråter och tjafsar när det börjar närma sig läggdags. Hon ska inte borsta tänderna, inte tvätta sig, inte på med pyamas, allt är fel och inget är rätt.

    När hon börjar ana att det kanske är kväll så kan hon nästan få lite panik och säga "ska jag lägga mig snart?" Även om jag säger att det är en stund kvar och att hon ska ju se på tv först /leka och sedan äta kvällsfika så kan hon börja gråta om att hon inte vill gå och sova.

    Vi brukar alltid borsta tänderna/tvätta, på med pyamas och så väljer vi en bok eller två tillsammas som vi läser i hennes säng. Sedan ligger vi där tills hon somnat, vilket oftast går på runt 5 minuter. Hon lägger sig mellan 19-20 (oftast den senare tiden nu när det blivit så ljust om kvällarna) och sover oftat till runt 7 på morgonen. dottern är kvällstrött av sig.

    Vad ska vi göra? Jag nästan får ångest när det börjar närma sig kväll och det blir samma tjafs och gråt och skrik. Det har varit så här kanske ett halvår. Ibland låter vi henne somna i soffan för att slippa hela proceduren, men samtidigt blir hon oftast uppe längre än vad hon borde (för att hon blir trött dagen efter) och därför vill vi inte göra så för ofta. Nu är hon helt hemma från dagis då jag är mammaledig så vi har ju inga tidiga dagistider att passa. Jag blir snart galen på detta!!!

    Hur gör ni? Har ni några tips på hur vi kan få bort det här kring läggdags?

  • Svar på tråden Vad ska vi göra för att slippa bråk och gråt vid läggning av 4-åringen?
  • Soltro­llet
    Äldre 31 May 09:19
    #1

    Testa att ställa en äggklocka på en tid ni bestämt tillsammans. När klockan ringer är det dags att gå och lägga sig. Det finns olika typer av klockor. Vi kör ibland med en digital klocka som ringer ganska intensivt men då kanske det är svårt att visuellt se för barnen hur lång tid det är kvar. Frågar hon i alla fall gång på gång om när hon ska gå och lägga sig så frågar ni om klockan ringt.

    Vi borstar alltid tänderna och sätter på pyjamasen innan TV-tittandet och sedan är det bara att läsa godnattsagan som är kvar av nattningsrutinen. Detta har vi börjat med eftersom sonen somnar framför TV:n ibland.

  • Maarit
    Äldre 31 May 10:13
    #2

    Gör riktiga rutiner och håll dem. Håll samma tid varje kväll.

  • Topdog
    Äldre 31 May 11:05
    #3

    Kan det vara att hon är övertrött?

    Min dotter får hysteriska sammanbrott när hon är trött. Bryter ihop över minsta lilla, tjafsar och dividerar och gråter över fel tandkräm, pyamasen känns inte bra, inte den pixiboken, "du väntatde inte på mig vid trappan". Och hon är INTE alls trött. Näedå, hon vill absolut inte gå och lägga sig och sen bryter hon ihop över det också.

    Alla de gånger hon blir så här gråtig och hysterisk, så somnar hon väldigt snabbt så jag tolkar det som att hon helt enkelt är för trött för att orka annat än att bli hysterisk. Kanske du kan testa att köra kvällsrutinerna lite tidigare och läsa extra länge för henne i sängen?

  • Äldre 1 Jun 01:09
    #4

    Låt henne samla kulor i en burk. En kula för varje kväll utan tjafs!
    Efter två-tre kvällar kan hon få sin första belöning som ni bestämt tillsammans! Kanske en tur till bibblan, glasskiosken el liknande.

    Tror också att det kan finnas risk för att hon hinner bli för trött.

  • lino77
    Äldre 9 Jun 12:44
    #5

    Ett riktigt tok-skratt brukar göra susen för oss.. kanske låter konstigt, men vi brukar ha "kvällsbus" i sängen när vi ska sova, efter sagan. Detta älskar 4-åringen, och även jag ;) Vi drar nån kittel-ramsa och hon gör samma på mig, vi skrattar tillsammans, tills jag säger att oj nu är jag så trött av allt skrattande. Då brukar hon somna omedelbums efter det!
    Humor är en bra verktyg som man lätt glömmer bort, men det kanske inte funkar för alla!

  • lino77
    Äldre 9 Jun 12:48
    #6

    Glömde att skriva att vi haft liknande problem med ett evigt tjafsande innan man kommer i säng, men när man påminner om mys- och busstunden brukar hon bli snabb :)

Svar på tråden Vad ska vi göra för att slippa bråk och gråt vid läggning av 4-åringen?