• Anonym
    Äldre 1 Jun 15:29
    214520 visningar
    448 svar
    448
    214520

    Min lön som undersköterska är hemsk!

    Är realtivt nyutbildad undersköterska. Har en tidigare erfarenhet av ett sommarvik på ca 2 månader. Nu har jag börjat på ett äldreboende som vikarie min lön blir 19000.  Funderar på att kolla med facket om detta verkligen är okej.
     Känns hemskt just nu.  Mina kollegor ligga på ca 22-23000 visst dom har flera års erfarenhet men ändå. Går man inte efter ålder också? Är 26.. Det känns inte okej.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!
  • Champa­gne
    Äldre 1 Jun 15:30
    #1

    Jag är färdig sjuksköterska sen 2002. Jag har 23100. Så jag tycker inte att din lön är så pjåkig faktiskt.

  • Anonym
    Äldre 1 Jun 15:33
    #2

    Jag är sjuksköterska sedan -07 och har 21500kr i månaden. Tycker 19000 är alldeles korrekt lön för en nyfärdig undersköterska. Du kommer att få upp din lön ganska snabbt ska du se.

  • Menhir
    Äldre 1 Jun 15:33
    #3

    Om du är missnöjd - kontakta chefen och fråga vad du kan göra för att få upp lönen. Vidareutbildning, andra arbetsuppgifter, mer ansvar...

  • Äldre 1 Jun 15:41
    #4

    Ingångslönen för nyutbildad undersköterska i min kommun/landsting är på 17500:-

    Du har bra lön.


    Over and out
  • Anonym
    Äldre 1 Jun 15:54
    #5

    jag har jobbat flera år som uska och har mindre lön än dig..

  • Anonym (usk)
    Äldre 1 Jun 15:57
    #6

    jag ligger på 20800 kr och jobbat i 15 år...
    Nä.. det bästa är att jobba högst 5 år på samma ställe sen skaffa nytt jobb och få högre lön!! (tråkigt men sant)

  • Äldre 1 Jun 16:00
    #7

    19000 fören nyutbildad usk är ju så som det ska vara och i visa komuner är det ännu mindre ju

  • Äldre 1 Jun 16:23
    #8

    Oj! Hemligheten är inte stora inkomster utan små utgifter! Ekonomiskt tänk!
    Själv läser jag till sjuksköterska och har 1 år kvar. Aldrig jobbat inom vården, men fått sommarvik på IVA som uska. Kommer tjäna 17000 kr plus OB. Är absolut nöjd! Dessutom kommer det ju bli mera sen!

    Kan tillägga att man - som många vet - inte blir fet på studiepengar. Ändå har vi två små barn, bor i sprillans nytt hus, har två bilar, jättestor tomt....och äter inte bara nudlar! Och varken jag eller sambon föddes med silversked i mun, och han jobbar inom handels men inte ens på heltid.

  • Smörbl­omm
    Äldre 1 Jun 16:32
    #9
    Celindan skrev 2010-06-01 16:23:54 följande:
    Oj! Hemligheten är inte stora inkomster utan små utgifter! Ekonomiskt tänk!
    Själv läser jag till sjuksköterska och har 1 år kvar. Aldrig jobbat inom vården, men fått sommarvik på IVA som uska. Kommer tjäna 17000 kr plus OB. Är absolut nöjd! Dessutom kommer det ju bli mera sen!

    Kan tillägga att man - som många vet - inte blir fet på studiepengar. Ändå har vi två små barn, bor i sprillans nytt hus, har två bilar, jättestor tomt....och äter inte bara nudlar! Och varken jag eller sambon föddes med silversked i mun, och han jobbar inom handels men inte ens på heltid.
    *skryt*
  • Lindre­as
    Äldre 1 Jun 16:33
    #10

    Äh, vaddå? Du har bra lön.

Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!