• Anonym

    Min lön som undersköterska är hemsk!

    Är realtivt nyutbildad undersköterska. Har en tidigare erfarenhet av ett sommarvik på ca 2 månader. Nu har jag börjat på ett äldreboende som vikarie min lön blir 19000.  Funderar på att kolla med facket om detta verkligen är okej.
     Känns hemskt just nu.  Mina kollegor ligga på ca 22-23000 visst dom har flera års erfarenhet men ändå. Går man inte efter ålder också? Är 26.. Det känns inte okej.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!
  • Anonym

    I resten av europa är det många stora sparpaket, för den offentligasektorn, som gäller och här gnäller vi över att ha ett mindre bra betalt arbete.

  • Päron1986
    Anonym skrev 2010-06-20 00:16:31 följande:
    jag har 21250 nok/månaden ex ob som outbildad inom hemtjänsten i norge så vill du ha bra betalt så åk till norge
    åh, vart jobbar du? jag vill gärna åka till norge för att arbeta några dagar då och då, men sånt jobb verkar det ont om. Jag vill ju bo kvar i sverige :)
  • jojje67

    @Åsa


    18300 Nok = 22.200 Sek


    Det ær væl ændå inte en dålig løn før att jobba 50%?


    Tror inte det finns någon svensk Uska som har det på 50%-tjænst?


    Att det ær dyrare i norge så anser jag føljande:


    - ja, det ær dyrare om man hela tiden ska jæmføra med Sverige men om man bor, lever, och jobbar i Norge så ær allt relativt.


     

  • Anonym (VB)

    jag jobbar som vårdbiträde i sommar, läser till USK'a och är klar nästa vår. jag får 125 kr i timmen exkl sem. ersättning, är 23 år...

  • Anonym
    Anonym (VB) skrev 2010-07-05 22:41:49 följande:
    jag jobbar som vårdbiträde i sommar, läser till USK'a och är klar nästa vår. jag får 125 kr i timmen exkl sem. ersättning, är 23 år...
    Det är ju ashögt, var i landet bor du?
  • Anonym (VB)
    Anonym skrev 2010-07-05 22:45:45 följande:
    Det är ju ashögt, var i landet bor du?
    jag har ingen aning om hur lönen ligger i övriga landet, eller vad som är "normalt" inom hemtjänsten. jag bor i stockholm..
  • Anonym

    Jag jobbar som sjuksköterska och när jag var klar fick jag en ingångslön på 20000 och då hade jag studerat på högskola i 3 år + mycket erfarenhet sen tidigare, så jag tycker inte alls att din lön är särskilt dålig. Lycka till på ditt nya jobb!

  • Anonym

    Jag blev utbildad uska i vintras och har jobbat som vårdbiträde i flera år, jag har 17000 kr på en heltid, tjänar alltså endast 300:- mer än ett vårdbiträde, det om något är hemsk lön, men det är ändå värt det eftersom jag trivs toppenbra och har underbara kollegor, nån gång ska det väl höjas hoppas jag.

    Även om lönen är pissig så är jag ändå glad att jag har ett jobb att gå till.

  • Allan72

    Det vi alla kan konstatera är hur illa ställt det är med lönerna i en stor del yrkesgrupper i Sverige Jag är själv sjukgymnast sedan 9 år och har en pisslön på 24400:- brutto, väntar dock på årets ynka lönepåslag.

    19000:- i ingångslön för en USK verkar ju helt ok med tanke på utbildningsnivå. Jag som sjukgymnast har lika lång utbildning på högskola som SSK dvs 3 år och ger ungefär lika mycket.

    Det är alltså helt absurt vilken låg lön man får efter en del utbildningar i detta land. Jag känner personligen ingen bland de vänner jag umgås med som har lägre lön än mig och då är flera endast gymnasieutbildade. Jag kan lista några exempel på yrken och löner som de har

    Gymnasie. Säljare kontorsmaterial 36000/mån och detta var för ca 5 år sedan
    Gymnasie. Säljare tryck och reklam 35000/mån ca 4 år sedan
    Gymnasie. Transportledare 27000/mån ca 2 år sedan
    Högskola. Socionom 32000/mån
    Gymnasie. Logistikansvarig 39000/mån
    Högskola. Lantmätare 33000/mån
    Högskola. Lärare 27000/mån
    Gymnasie. Takisolerare dvs person som sprutar in extra isolering på vindar ca 30000/mån ca 2 år sedan
    Gymnasie. Butikschef ca 30000/mån
    Gymnasie+ettårig utbildning som rallare. 40000/mån

    Att sedan dra det där med att alla vårdyrken ska vara dåligt betalda för att det är skattepengar är ju helt absurt. Varför i hela helvete ska en läkare ha 3 ggr så mycket betalt ca 75000/mån som en SSK eller sjukgymnast? Vi kunde väl iallafall fått ha hälften i lön eller? Vi har ju hälften så lång utbildning men 3 år längre än en gymnasieutbildad person.

    Kontentan är att löner är helt och hållet godtyckliga inom flera yrken. Det är endast tradition som styr vad som är lönesättande.

Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!