• Anonym
    Äldre 1 Jun 15:29
    214521 visningar
    448 svar
    448
    214521

    Min lön som undersköterska är hemsk!

    Är realtivt nyutbildad undersköterska. Har en tidigare erfarenhet av ett sommarvik på ca 2 månader. Nu har jag börjat på ett äldreboende som vikarie min lön blir 19000.  Funderar på att kolla med facket om detta verkligen är okej.
     Känns hemskt just nu.  Mina kollegor ligga på ca 22-23000 visst dom har flera års erfarenhet men ändå. Går man inte efter ålder också? Är 26.. Det känns inte okej.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!
  • Äldre 9 Jan 15:02

    Att löneutvecklingen är dålig som outbildad är varken konstigt eller något nytt. Många som gnäller har haft samma jobb i 20 år och är livrädda för förändring. Det trots att byte av arbetsgivare är det bästa sättet att få upp lönen oavsett vilken utbildning du har.

    Har du 23000:- i grundlön med enbart gymnasieutbildning i tärande sektor ska du vara nöjd. Hur hårt arbetet sliter på kroppen är sällan en lönefråga, det lärde jag mig som betongarbetare. Det jobbet sög hårt med en maxlön efter många år på 22000:-/mån

    Att få 24500:-/mån efter 4.5 år på uni skulle jag dock anse som en smärre katastrof om det inte gäller det första året.

  • Äldre 9 Jan 15:14

    Det låter rimligt i mina öron? Då menar jag inte hur arbetet värderas utan i förhållande till vad undersköterskor brukar tjäna. Jämfört med mitt landsting skulle jag säga att du fått en bra lön, i nivå med sjuksköterskornas ingångslöner.

  • Anonym (usk sthlm)
    Äldre 9 Jan 17:00

    Jag tycker inte din lön är usel eller för låg om du inte har någon erfarenhet utan enbart utbildning.
    själv har jag jobbat i 14 år som uska och har ett antal special utbildningar inom vissa områden som jag genomfört under dessa år. Jag har en lön på 24800 och mina kollegor ligger i snitt runt 22-25000.
    Jobbar inom äldreomsorgen.

  • elyse
    Äldre 9 Jan 17:01

    Grattis, har en barnskötarkollega, 40+, som just kommit upp i 19000 efter fem år i yrket. 

  • Lisaa8­7
    Äldre 9 Jan 17:09

    Började jobba som ssk för 1 år sedan och fick 20900 i ingångslön vilket är alldeles för lite. Löneutveckling för ssk är väldigt dålig. Undersköterskor har bättre löneutveckling, troligtvis eftersom de har ett starkare fack?
    2012 fick sjuksköterskorna på min avdelning 400 kr i löneförhöjning (i genomsnitt) och undersköterskorna fick 800 kr i genomsnitt. Tycker det borde varit tvärtom med tanke på utbildningens längd och ansvaret man har.

  • Scream­2
    Äldre 9 Jan 19:51
    Annie 934 skrev 2013-01-09 13:42:58 följande:
    Vi ligger inte rätt i lön som undersköterskor! Det är ett lågavlönat jobb och definitivt underskattat yrke. Att ni ligger lågt i lön som sjuksköterskor är för att jag tror att undersköterska lönen och sjuksköterska lönen går lite hand i hand. Fattar inte alls hur du kan säga att vi USK'or ligger rätt i lön om man kollar på andra jobb och jämför lönestatistiken. USK lönen har legat ganska stilla i många många år.. Min mor jobbar som USK sedan hon va 18-19år nu jobbar hon på sjukhuset o har massa delegeringar eftersom den gamla utbildningen inkluderade det mesta av vad en SSK får lov att göra idag. Idag är min mamma 54år och har en lön där hon jobbar natt på sjukhuset 100% och får ut runt 19000 efter skatt. Det kallar jag INTE för en bra lön och definitivt inte rätt lön!!

    Det är väl din mammas grundlön som är intressant? Hur många nattpass på 4 veckor är 100% inom kommunals avtal?

    Och vem är ansvarig för hennes delegeringar? 
  • Äldre 9 Jan 22:17

    Är du inte nöjd med din lön så byt arbetsgivare eller välj ett annat yrke.

  • Äldre 11 Sep 01:38

    Både undersköterskor och sjuksköterskor är på tok för underbetalad tyvärr.

    Din lön är relativt bra med tanke på att du är nyutbildad och inte har så stor erfarenhet. Självklart ska åldern väga in till viss del, men det viktigaste är ju inte hur gammal man är utan hur pass duktig man är och hur mycket man kan, lite viktigare.

    Jag har jobbar inom området i 7 år och varit utbildad i 2 år nu. Har en lön på dryg 23 vilket är extremt bra, men den lönen har jag fått kämpa hårt för.

    Få lite mera erfarenhet och var hård på lönesamtalen sedan så ska du se att du får upp lönen en del.

    Ska säga också att en vän till mig som var nyutbildad sjuksköterska, hon hade heller knappt någon erfarenhet, hennes lön låg på 20, så var nöjd med din 19 just nu.

    Men lycka till! :)

  • Anonym (Försk­ollära­re)
    Äldre 11 Sep 06:21

    Ja det ät dåligt MEN med tanke på att SJUKsköterskor med HÖGSKOLEUTBILDNING inte har en ingångslön som ligger särskilt mycket högre är det inte konstigt! Ska UNDERsköterskors ( och Barnskötare) löner upp måste de HÖGSKOLEUTBILDADE inom de sk kvinnoyrkena löner höjas rejält först ! ( sjuksköterskor , förskollärare tex) det måste könlösa sig att vidareutbilda sig o ta studielån, som det ser ut idag är det knappt lönt. TS skriver att kollegorna USK har 22-23000, själv är jag förskollärare med 15 års erfarenhet o tjänar 23000 ,

  • Anonym (.)
    Äldre 11 Sep 17:36

    Nyutbildad? Om du tror att du kan utbilda dig till undersköterska så är du blåst. Underksöterska ÄR en anställningsform!

Svar på tråden Min lön som undersköterska är hemsk!